Tuesday

Khamis 14 Febuari 2019

Sepatutnya aku dah boleh sambung menanam kacang harimau sebab kawasan dah tersedia, cuma perlu dibersihkan sesikit, tapi pagi nih aku menggembur dan mengambus barisan-barisan kacang yang dah mula merimbun. Aku perasan ada pokok yang mati kering, sure nya angkara semut merah. Memang sebahagian dari benih yang aku tanam dulu tuh, aku tanam kat kawasan perumahan semut-semut tuh.

Dan aku perasan jugak yang ada a few pokok yang dikerumuni hama, ulat-ulat hitam yang sebelum ini tak ada pun. Dulu tuh pokok kacang panjang aku dipenuhi ulat tuh sampaikan semuanya mati tak mendatangkan hasil, sekarang pulak diaorang kerumuni kacang harimau. Aduh, tak aman agaknya diaorang nih kalau tak menyusahkan hidup aku. Kalau kerumun kat tanaman lain, aku tak kisah, lantak korang lah, aku cabut jer tanaman tuh. Tapi, ini diaorang mengerumuni kacang harimau aku, yang aku sayang, yang tak akan aku cabut, yang akan aku protect come what may.

Esok lusa aku nak sembur dengan ubat, kot-kot berkesan. Ituhari aku tersalah beli, ingatkan baja, rupanya cecair nyah serangga, mahal pulak tuh. Harap-harap berkesan, tak kalu hama tuh membiak dan berpindah, berkumpul kat pokok-pokok kacang harimau yang lain, habislah aku.

Dah 2 hari kedai sebelah masjid tuh tak bukak, maknanya dua kali jugaklah aku terpaksa lunch kat kedai yang di seberang jalan tuh pulak. Dah lah makanan nya ala kadar tak sampai hati nak kata tak sedap, ada pulak sorang Mamat nih yang aku "takut" yang memang setiap kali aku pergi, dia ada mengeteh, baca papers kat kedai tuh. "Apa buruk nau ko botak?" "Tak bagus berbekam nih, ko tuh benda tak bagus semua ko buat", ayat-ayat gurauan dia.

Aku nak menyiram lepas Asar tadi, tengok-tengok tong tuh kosong, walaupun aku dah on kan paip sejak sebelum pergi Zohor tadi lagi. Sabar jer lah, pressure tak kuat sampaikan air tak dapat nak memanjat masuk ke tong tuh.

Kuliah Maghrib malam nih masuk tafsiran Surah AlBaqarah, so sebelum tuh Ustaz tuh terangkan a few fadhilat dan kebaikan Surah AlBaqarah tuh yang pernah aku baca, dan aku tahu, antaranya rumah yang dibaca surah tuh, tak dimasuki syaitan. So aku rasa I am on the right track lah sebab setiap malam aku on kan Surah AlBaqarah tuh sebelum tidur.

Lepas jamuan tadi, laju jer aku makan, then terus tunggu Chu dalam kereta, sesambil memorex. Seseminggu dua nih "macam senang" jer, tiap kali aku masuk positions, semuanya untung, then aku jadi macam tamak, masuk positions yang lebih besar. Pun untung jugak.