Monday

Selasa 12 Febuari 2019

Aku baru nak start kereta untuk ke Sungai Ruan bila dapat WA message dari MN, "siren yg bunyi pg td tuh mak ak meninggal", kata dia.

Kat kampung nih, kalau ada orang meninggal, masjid akan bunyikan siren, ada code nya sendiri untuk beritahu samada yang meninggal tuh lelaki atau perempuan.

Mak MN meninggal di Hospital Kuala Lipis, 2 hari lepas admittednya. Sebelum ini Mak dia duduk di rumah KN (adik MN, Tok 4 yang buat renovation works rumah kitaorang tuh), rumah Mak dia, adik dia yang bujang duduk sorang-sorang. 

Lepas dapatkan details pasal jangkaan ketibaan jenazah, masa untuk dikebumikan, aku teruskan jugak ke Pekan Sari Sungai Ruan. Tak ada beli apa pun kecuali lemon dan cilantro/coriander/daun ketumbar. Nak buat juice, lama dah tak minum, asyik minum juice yang manis aje, sekali sekala nak jugak minum juice pahit melepang. 

Aku ke kebun untuk menyiram, berbelah bagi jugak samada nak ke rumah KN tapi jenazah nya belum tiba, aku pun tak tahu rumah KN kat mana, dengar ceritanya terpencil. Rumah orang kaya. 

Aku ke masjid naik fatbike macam biasa, rupanya jenazah dah tiba dari Hospital, terus dibawak ke masjid untuk disembahyangkan. MN ajak aku naik motor dia ke kubur so aku ok aje. 

Lepas pengkebumian aku ajak MN makan so kitaorang ke kedai Nasi Ayam kat Pintu Padang. Aku ingatkan lepas tuh terus lah dia nak balik, rupanya dia bawak aku masuk kampung pergi dusun durian Musang King kawan dia. Lama lah melepaknya kat dusun tuh, pelik aku, tak ada gaya macam "sedih" Mak dia baru meninggal. Kalau tak "sedih" pun, at least ..... I don't know.... 

Tak dapat aku nak describe macamana rasa bersyukur nya aku petang nih bila hujan turun, tak lebat tapi membasah bumi. Beberapa kali aku intai, tengok hujan turun sambil fikir yang betapa besar nya kuasa Tuhan. Selama ini aku cuma mampu berharap supaya hujan turun, tapi petang nih hujan betul-betul turun.

Kuliah Maghrib harinih dipendekkan sikit sebab ada Tahlil, ada 2 tapi dicombinekan. So mewah lah jamuannya kali ini.