Monday

Isnin/Selasa 4/5 Febuari 2019

Isnin 4 Febuari

Entah pukul berapa aku terlelap semalam, lena pulak tuh sampaikan alarm berbunyi pun aku tak sedar. Tengok-tengok dah 6 suku, dah tak sempat nak ke masjid. Terkilan jugak sebab maknanya aku dah break rutin berjemaah di masjid, terpaksa lah mulakan semula Zohor nanti, harap-harap tak ada lah tercicir nanti tuh.

Breakfast makan nasi goreng sambal hitam semalam, aku sempat tapau sikit semalam tuh. Sebelum ke kebun sempatlah buat carrot juice untuk bekal, panas sangat sekarang nih, menyangkul sekejap aje aku dah rasa dehydrated. Dapat 2 baris menanam kacang harimau pun dah kira ok sangat dah.

Aku dah tak nak cabut kacang yang tak banyak dah tinggal tuh, sebab 9 hb nanti Mak dan Long akan balik, mungkin siblings aku yang lain pun balik jugak. So aku nak reserve untuk diaorang, rasanya banyak dah benih yang aku ada so kacang yang masih belum dipetik tuh aku tak ralat dah kalau nak kasi kat orang. Aku pun tak nak tanam banyak sangat sebab tak terkejar nanti tuh nak menyiramnya, what with water supply macam air kencing slow nya. 

Sekarang nih aku malas betul nak update blog, bukan aku tak ada masa tapi aku sibuk (tak ada masa lah tuh, kan?), ada jer benda yang aku patut dulu kan daripada update blog. 

Ingatkan malam nih tak ada mengaji sebab esok cuti tapi ada pulak Ustaz tuh datang. Macam minggu lepas jugak, bacaan aku semakin teruk. Masa praktis baca petang nih, ok jer tapi bila nak baca depan Ustaz, depan jemaah lain, aku jadi gugup gitu. Bila kena tegur, mulalah gelabah.

Selasa 5 Febuari

Aku ke Sungai Ruan jugak pagi nih, nak cucuk duit kat bank. Kat wallet dah tinggal sikit, ingatkan boleh bertahan sampai hujung bulan (gitu plan nya) tapi nampak gayanya bulan nih bajet lari sikit. Aku, kalau dalam wallet tinggal RM 500, aku dah saspen, ini kan pulak tinggal RM 300 aje semalam tuh, ituhari aku tak kasi duit pun kat Luqman, anak Ida. Macamana pun aku tak rasa guilty sangat sebab minggu sebelum nya dah kasi, lagipun aku kasi dia 2 pasang sneakers aku.

Since Raya Cina, tak ada sangat orang berjualan, yang banyaknya kedai makan, gerai Melayu, yang dipenuhi dengan Cina. So selamat lah aku dari terbeli benda-benda tak perlu.

Lepas Zohor ada jemputan khenduri, so settle masalah nak makan sebab semua kedai yang dekat-dekat, semuanya tutup. The rest of the day macam semalam, lepak-lepak, memorex etc. Lepas Asar ke kebun, menyiram. Nak buat macamana, terpaksa dua kali menyiram setiap hari, tanaman yang dalam polybags tuh terutamanya.

Since malam nih tak ada Ustaz, jamuan pun tak ada lah, nasib baik kedai Redha Jer Lah bukak malam nih.