Tuesday

Rabu 30 Januari 2019

"Woi, senang lah awak kerja hari, semalam hujan", MN jerit kat aku masa dia sampai pagi nih. Awal pagi lagi aku dah di kebun, nak ambik kesempatan sementara tanah masih lembut sebab semalam hujan. Banyak jugak kacang yang aku dapat cabut, tapi aku concentrate kerja-kerja menyangkul, aku buat perlahan-lahan sebab belakang aku masih sakit.

Dekat 4 jam aku kat kebun, tak pernah lah selama itu aku bekerja sebelum ini. Dalam pukul 11 aku siap, tak nak lah pulun buat lebih-lebih pulak. 

Since MN mengecat kat luar rumah so dia tak ada urusan pun nak masuk ke dalam rumah macam dulu, dan aku pun tak expect dia akan masuk, itu yang aku Sembahyang Dhuha kat tengah-tengah living, kat tempat gadgets aku berkumpul. Tapi, tengah aku sembahyang, dia masuk, ke dapur. Lama, tak tahu dia bersihkan apa, aku teruskan sampai siap apa-apa sembahyang sunat aku, then baru lah aku ke dapur.

"Apasal ko cuci? Jangan, jangan, jangan!", aku kata gitu. Rupanya dia cuci pinggan mangkuk yang penuh dalam sink, jugak rice cooker yang rasanya dah beberapa hari aku biarkan  berisi air.

Aku cukup tak suka kalau sampah dan kotoran yang aku buat, then orang lain bersihkan. Mungkin niat dia baik tapi aku tak suka. Macam itu hari masa Mak balik, masa aku pergi breakfast sama Pui dan Lan, balik aje aku tengok Mak baru lepas menyapu kat bilik, kutip sampah sarap. Aku tahu, Mak bukan nya nak bersihkan sangat bilik aku tapi Mak ambik peluang tuh untuk "merisik khabar". 

Rupanya MN dah siap buat kerja so dia nak duit gaji. So aku kasi lah jumlah yang dia mintak, yang aku rasa tinggi jugak, tapi tak apa lah. Ada dia tanya kalau-kalau grill, ceiling etc nak dicat jugak, cepat-cepat aku kata tak nak. 

Lena aku tidur petang nih, keletihan lah kononnya dapat menanam 4 baris kacang harimau ekekekek

Malam nih lepas mengaji ada Tahlil so makan free lagi lah aku. Dah berapa minggu dah aku tak berkesempatan makan kat luar hah?