Wednesday

Rabu/Khamis 6/7 Febuari 2019

Rabu 6 Febuari

Sekarang nih, sebelum ke masjid for Subuh, aku on kan air paip untuk penuhkan tong untuk menyiram. Punya lah slow, by 8 pun biasanya tong belum dipenuhi air, so aku buat kerja lain dulu. Ada lagi satu tong kecik, so cukuplah kedua-dua tong tuh untuk aku menyiram. Aku tak tahu lah macamana kalau panas berterusan dan kawasan bertanam aku semakin luas, haruslah seharian gamaknya nak settlekan masalah nak menyiram. 

Aku rasa macam nak beli pam air jer lah, cuma masalahnya parit agak jauh, more than 100 m aways, air parit tuh tak pernah kering.Tapi macam tak berbaloi pulak kalau beli pam, unless kawasan tanaman aku luas. Dulu ada pam tapi kena curi. Kat kampung nih, pisang, kelapa pun orang selalu curi, ini kan pulak pam air, mesin rumput etc.

Tengoklah macamana, rasa macam nak give up jer kalau dengan keadaan sekarang, kacang yang belum dicabut tuh dah macam tertanam dalam konkrit jadinya, nak dibiarkan gitu aje, sayang. 

So basically masa berkebun aku dihabiskan untuk menyiram aje lah, kalau lah tak ada masalah air, dalam sesetengah jam boleh selesai semua tuh tapi sekarang nih berjam-jam pun tak selesai masalah. Apa pun aku redha, nak buat macamana, kan?

Tak lunch pun tengahari nih, kenyang minum air, petang lepas Asar barulah terasa lapar, goreng fries, buat omelet.

Since tak ramai yang datang mengaji malam nih, aku mintak nak baca a few pages, ok jer bacaan aku bila tak ramai orang, bila tak guna mic. Tak ada pun rasa gelabah. 

Tak ada pulak Tahlil malam nih so kena lah dinner kat luar. Semua kedai makan tak bukak so terpaksa ke Dataran Sungai Ruan, penuh dengan Cina, Indon so tapau aje lah. 

Khamis 7 Febuari

Breakfast lewat sikit sebab ke kebun dulu sekejap, aku punya rutin sekarang ikut sedap hati aje. Malam semalam aku tapau pecal so itu lah breakfast aku pagi nih. Tak lama aku di kebun, tiba-tiba jadi termalas gitu, terus masuk rumah, mandi etc. Then memorex. 

Too bad aku memorex tak guna USD, guna Ethereum, so aku tak rasa excited sangat (since harga crypto sekarang nih turun) walaupun hari demi hari Eth aku bertambah. 

Ada orang datang nak beli kacang harimau (bini Imam tuh yang nak) tapi aku tak sampai hati pulak nak jual kat dia sebab kat orang lain aku kasi free aje, lagipun tak sebanyak mana pun yang ada nya, selebihnya aku dah jemur untuk buat benih. So aku kasi lah sikit setakat untuk sekali makan.

MH ada datang petang nih lepas Asar, dia beritahu yang ada Jemaah Tabligh baru sampai pagi tadi, so aku bersedia jer lah kalau-kalau diaorang datang ziarah. Jemaah perempuan pun ada jugak, 15 orang, duduk kat rumah kosong one of the orang kuat Tabligh. Selalu pulak orang Tabligh datang kampung sekarang nih. 

Anak Chu ada balik tapi Chu suruh aku jemput dia jugak untuk ke masjid malam nih. 

Terkesan jugak aku dengan Kuliah Maghrib malam nih, itu yang balik aje dari masjid, check Forex sesikit, then terus tidur, kunci alarm setengah jam lebih awal dari biasa.