Monday

Ahad 3 Febuari 2019

Since hari minggu, secara otomatik aku rasa macam nak santai aje, nak berlepak-lepak kat sofa sebelum breakfast. Lambat sikit ke kebun pun tak apa lah. Tak ke kebun pun jugak tak apa. Then tertidur. Biasalah tuh. 

Sedar-sedar dah 9 lebih. Bila check WA, ada messages dari Ida, rupanya Ida dah dalam perjalanan balik, dah nak sampai pun. Rajin pulak Ida nih balik, nak kacang harimau lah tuh, rambutan dan manggis pun banyak, tak ada siapa yang berminat kecuali Ida.

So sempatlah aku bersih-bersihkan apa yang patut, libas penyapu kiri kanan (supaya habuk-habuk lari ke bawah kabinet etc), basahkan towel then lap lantai, tak kisah, towel banyak. Ida nih kan ker selalu berhubung dengan Mak, dan nama pun perempuan, cerita yang seinci boleh jadi berkilometer, kan? So itu yang aku kena pastikan yang keadaan rumah tak lah teruk sangat (di mata aku lah. Di mata orang lain, biasanya sebaliknya) sebab aku tahu yang Ida akan cerita kat Mak pasal keadaan rumah.

Cuaca redup jer tapi tak jugak hujan. Macamana pun aku bersyukur lah jugak sebab nak buat kerja pun tak rasa letih. So luas lah jugak kawasan yang aku dapat bersihkan, lepas mencabut kacang (untuk Ida bawak balik).

Tak lama Ida kat rumah, dia datang ke kebun, nak bersembang sesambil buat kerja. 

"Semalam saya called Mak, lama berboraknya", kata Ida memulakan cerita. "Mak kabor dia ada masalah", Ida sambung cerita.

"Masalah mende?", terhenti aku menyangkul.

"Itulah, dua hari lepas pun Mak kata ada masalah", kata Ida lagi.

"Iyalah, mende masalah nya", aku tanya gitu. Ya Tuhan, give me some patience, and give it to me right now!

"Masa Mak balik minggu lepas, masa kemas-kemas kabinet (kat dry kitchen), Mak tengok ada banyak barang-barang alat orang kawin, barang-barang alas hantaran. Mak tak tahu sapa punya. Mak agak awak yang punya", kata Ida lagi.

"Barang mende? Apa masalahnya?", aku tak faham.

"Itulah, Mak nak tahu, barang tu sapa yang punya. Mak ingat ker, itu barang awak", kata Ida lagi.

"Tak tahu aku, entah-entah masa mengemas dulu-dulu tuh Mak simpan di situ lepas tuh lupa", aku kata gitu. 

Ingatkan masalah apa lah tadi.

"Yang Mak kata ada masalah tuh, Mak ingatkan itu barang awak. Kira masalah besar sangatlah sebab awak nak nikah tapi tak kabar ke orang", kata Ida lagi.

"Ya Rabbi, Ida.......", sakan aku gelak.

"Awak kata mende kat Mak?", aku nak tahu jawapan Ida.

So Ida beritahu Mak yang "masalah" tu bukan lah masalah sebenarnya. Kalau pun betul aku nak nikah, tanpa beritahu orang lain, apa masalahnya. Aku kan ker dah tua, bukannya budak-budak lagi. 

"Saya balik nih sebab nak tengok barang tu lah", kata Ida.

"Pandir lah deme nih", aku kata gitu sambil gelak-gelak so that Ida tahu yang pandir yang aku maksudkan tuh bukan lah bad pandir  ekekekekeke

So lama lah jugak kitaorang bercerita pasal barang tuh, aku tak tahu pun barang apa dan tak berkeinginan pun nak pergi selongkar kabinet. Aku tak suka buang masa. Lagipun, bukan aku yang punya.

"Awak tua-tua nanti jangan fikir macam yang Mak selalu fikir lah. Mengarut jer", aku kata gitu. 

"Ok, gini lah.... Kalau aku nak nikah nanti, tak ada benda-benda hantaran gitu tuh....", aku kata gitu kat Ida.

And so habis lah bab barang misteri dalam kabinet tuh.

Masuk bab lain pulak.

"Mak kata dia risau pasal awak dengan Long", kata Ida memulakan cerita bab kedua.

"Ha? Aku dengan Long? Mende pulak?", aku tanya gitu. This is serious.

"Itulah, Mak kata Long selalu cerita ke dia (Mak), dia kata awak nih pemalas, rumah tak berjaga, pokok-pokok pisang tak tebang, kayu-kayu pokok mati tak buang", kata Ida lagi.

"Lah, kan ker Long yang buat semua tuh masa dia balik? Dia tak beritahu, tak suruh pun aku buat semua tuh. Patutnya beritahu aku, manalah aku tahu. Kalau dia beritahu, InsyaAllah aku buat. Ini senyap jer, lepas tuh mula cerita pada Mak. Awak tahu lah Mak, entah-entah Mak tambah-tambah jer cerita ikut sedap", aku kata gitu.

Deep down aku rasa sedih sangat, aku rasa let down gitu, aku nak marah tapi since aku selalu dengar Kuliah Tasauf nih, aku cuba control those perasaan yang tak baik tuh. Aku rasa macam tak percaya jer yang Long cakap gitu kat Mak, kalau dulu aku ada rasa respect kat Long, tapi sekarang nih (sejak dia taksub sangat dengan Maulana dia tuh) respect tuh hilang sedikit demi sedikit. Dan hari ini balance terakhir respect kat Long tuh pun habis.

"Tapi Ida, jangan percaya sangat apa Mak cakap, awak tahu lah kan Mak macamana, entah-entah Long cakap gurau-gurau jer tapi Mak tambah cerita lebih-lebih", aku kata gitu.

Aku masih tak berapa percaya yang Long, bekas Pengetua Sekolah, yang selalu forwardkan tazkirah kat WA group, yang cerita ugama jer kalau bersembang, yang gaya macam warak jer tuh, berperangai gitu, suka membawang. Membawang sama Mak pulak tuh. 

"Ooooo selama ini Long balik buat kerja tuh tak ikhlas lah?", tanya hati aku.

So lepas dari tuh aku jadi macam bodoh jer, sekejap jer gelak rupanya tadi tuh. Aku teruskan kerja, sambil fikir yang damn, kalaulah kacang harimau aku belum ditanam, harus aku dah pack my stuff and just go, duduk KL or somewhere. Tapi itu lah, tanaman aku dah mula tumbuh, tak kan aku nak blah gitu aje. 

No, let me try and get this out.
You're ama - I'm not an idiot,
I know how the world works.
I've got ten bucks in my pocket
I have no-nothing to offer you
and I know that. I understand
But I'm too involved now.
You jump, I jump, remember?
I can't turn away without
knowing you'll be all right...
that's all that I want.

(Titanic)

Bila tengok aku moyok jer, Ida kata dia menyesal beritahu aku gossip terbaru tuh, aku kata lah yang aku suka style Ida, telus, berterus terang. Bukan macam sesetengah orang, semakin tua semakin banyak cekadak.

"Kalau ikutkan hati, malas dah nak duduk kampung", aku kata gitu kat Ida.

And so lepas tuh kitaorang bercerita berkisar pada perangai Long aje lah, aku beritahu Ida yang one of these days aku nak slow talk dengan Long, nak tanya dia, apa yang dia tak puas hati nya dengan aku nih. Selagi aku tak berdepan-depan dengan Long, selagi itulah aku akan memedam hati duka aku nih.

Ida sama Lukman anak dia, balik semula KL dalam pukul 3 gitu. Aku suruh Ida snap gambar pokok-pokok yang aku tanam kat kubur Pak ituhari dan masukkan dalam WA group, sesambil bincang apa ayat-ayat yang nak digunakan, rupanya Ida pun ada bones to pick dengan Long, bukan aku sorang. Adik beradik yang lain pun sama jugak I'm sure.

Punyalah pedas Nasi Goreng Sambal Hitam yang Chu buat malam nih, tapi habis jugak walaupun tak ramai yang makan. Dan aku bawak balik susu, nescafe, teh yang aku bawak, malaslah aku tinggalkan kat surau. Bukan kedekut tapi budak-budak Tabligh tuh tak reti nak kemas, nak tutup container pun tak reti, tak pernah rapat, habislah dihurung semut. 

Sekarang nih jadi satu kerja pulak nak membersihkan kawasan makan kat surau tuh bila aku datang mengaji (aku datang awal), macam tak percaya jer yang diaorang tuh cakapnya berdegar-degar tapi basic things macam kebersihan surau, pinggan mangkuk, cawan, tak dibersihkan lepas guna. Kulit rambutan, kulit manggis penuh satu tudung saji. 

Walaupun aku cuba tidur awal tapi tak lelap jugak mata aku, berulang kali aku tukar-tukar Surah kat cellphone, last nya melepak ajelah.

Aku ada masalah nih! ekekekekeke