Thursday

Jumaat 8 Febuari 2019

Awal pagi aku keluar breakfast sebab cadangnya nak ke kubur, nak tahu jugak apa lah jadinya pokok-pokok yang aku tanam minggu lepas, panas berdenting nih entah-entah pokok-pokok tuh mati. Tapi, masa kat kedai terbersembang dengan Pet sekeluarga, then ada lah dua orang lain yang join, so itu yang terlama tuh.

Aku pun nak menyiram tanaman, so aku lupakan hasrat murni aku tuh untuk sementara waktu. Macamana pun aku kena pergi jugak sebab esok Mak dan yang lain-lain nya akan balik. 

Aku jadi terrajin lah pulak untuk membersihkan kawasan sekeliling rumah, biasanya aku setakat sapu sesikit daun kering, dan bakar. Tapi kali ini aku pulun buat betul-betul, aku nak biar kali ini tak ada sebutir pun daun kering yang tak dibersihkan. Ranting-ranting tua pun aku potong, aku bakar.

Terfikir jugak aku, kalaulah nanti masih ada kabar-kabar yang kata aku nih pemalas, then memang nasib badan lah. Aku rasa selama ini aku dah buat yang terbaik tapi my terbaik is never good enough di mata dan mulut orang.

Perasaan bengang, nak marah, kat Long dah hilang dah, sehari demi sehari. Aku anggap macam tak ada apa masalah jer lah, malas nak layan lebih-lebih. Dulu tuh memanglah, first time dengar, itu yang aku rasa macam bengang, down jer tuh. Tapi Syukur lah aku nih insan pemaaf. Aku lebih kepada yang semua tuh macam benda remeh jer, mungkin Long ada mention kat Mak pasal "kemalasan" aku tuh, dan Mak pulak, bila cerita kat Ida, Mak sedapkan cerita dengan menambah perisa. Kot-kot perisa tuh tertumpah kot. As usual.

Kepoh rupanya, iyalah, kitaorang ramai adik beradik, so masing-masing offer nak datang jemput dan hantar Mak. Mulanya Ngah yang kat Melaka, nak jemput Mak, then petang tuh jugak hantar semula Mak ke Pondok. Then Ipin pun offer, yang lebih flexible. Last-last nya Ida setuju yang Lan/Rozi akan jemput Mak, dan hantar balik ke Pondok petang esok jugak sebab diaorang nak balik semula ke Shah Alam.

At least itu lah keputusannya sehingga setakat malam nih. Tak tahu lah kalau ada perubahan lain esok.

So mengikut keputusan terlatest, Mak tak singgah balik rumah, Mak akan terus dihantar balik. Dan aku, bila dengar keputusan gitu, terus lah aku lupakan hasrat murni untuk kemaskan rumah yang bahagian dalam. Tak apa lah kat sinki ada pinggan mangkuk yang tak berbasuh. Tak kisah lah lantai tak di mop. Tak perlu lah aku membersihkan fridge yang biasanya penuh dengan makanan yang dah kering.

So the rest of the day rasa macam tenang aje gitu, tak ada pressure, esok pun lagi ok sebab tak payah nak hantar jemput Chu ke Pekan Sari sebab anak dia ada. Selfish gila aku nih kan? Lantak lah, asalkan aku happy. Kalau orang lain happy tengok aku happy, itu lagi bagus, masalahnya aku cuma happy dalaman, in real life aku selamba jer, itu yang buat orang tak reti nak baca aku. Itu masalahnya.