Sunday

Ahad 27 Januari 2019

Aku tak expect pun MN nak datang hari nih untuk mengecat, terkejut jugak aku bila dia datang, ingatkan dia datang nak bersembang. Aku tanya dia apa pasal beli undercoat tong besar sedangkan bahagian yang nak dicat tak lah seluas mana. Then aku teringat yang dia pun tengah nak siapkan rumah/kedai dia, sure nya kalau ada lebihan cat, dia akan guna kan cat tuh sebab dia tak turun kan pun tong cat tuh dari kereta dia, dia tuang ke dalam tong lain yang lebih kecik. Somehow aku boleh baca niat kurang murni dia tuh, so aku beritahu yang lebihan cat tuh nanti aku nak guna nak cat siling, aku nak buat sendiri aje.

Aku sebenarnya dah tak berapa puas hati dengan MN tuh sebab dia macam ambik kesempatan aje, dia kerja a few hours aje tapi claim nya full day. Nak habiskan mengecat bilik air dan tandas belakang ituhari, berapa hari dibuatnya sedangkan kalau dibuat dalam setengah hari pun boleh siap.

So aku ke kebun sementara dia mula mengecat.

Punyalah siksa nak mencabut kacang, banyak yang terputus, so aku menyangkul untuk menanam kacang aje lah. Bertong-tong aku jirus air, kemudian barulah aku cangkul. Sabar jer lah. Kalau lah hujan sekali aje pun aku dah bersyukur sangat dah, tapi nak buat macamana, cuaca panas sangat sekarang nih.

Aku "tipu" MN, aku kata aku tak nak makan tengahari nih sebab masih kenyang, sedangkan niat aku memang nak makan sorang-sorang. Malas dah lah manjakan dia sangat sampaikan belikan makanan bagai, kan? Dulu-dulu tuh ok lah tapi sekarang nih aku tak nak dah sediakan lunch untuk dia, pandai-pandai sendiri lah dia nak makan kat mana, bukannya dia tak ada bini.

Petang nih gaya macam nak hujan sangat, aku ke masjid pun bawak kereta sebab takut kalau hujan lebat. Tapi itu lah, kuasa Tuhan, hujan tetap tak turun, dan aku terpaksa lah ke kebun untuk menyiram. 

Malam nih menu untuk dibawak ke surau, nasi pulut sambal hitam dan kuih koci. Kecik jer bungkusan nasi pulut tuh, macam nasi lemak lima posen. Chu cuma buat 40 bungkus. Sebelum apa-apa, aku ambik 2 bungkus, dan 5 kuih koci, untuk aku makan kat rumah, atau untuk breakfast esok. So tak heran lah malam nih makanan tak berapa cukup sebab ada jemaah yang ambik 2 bungkus tiap sorang. Nasib baik lah sebelum tuh ada orang hantar buah rambutan.