Sunday

Ahad 17 Febuari 2019

Pagi nih air paip kuat sikit walaupun tak macam air paip kat rumah orang, so aku ambik kesempatan tuh untuk menyiram di awal pagi sebelum breakfast. See, punyalah siksa nya, dah lah cuaca panas, air paip pulak jarang ada. Tuh orang Selangor yang selalu komplen tak ada air, kat tempat aku nih lagi teruk tapi tak ada pun kitaorang nak komplen. Dulu-dulu ada orang kampung komplen, sampai masuk tv, tapi macam tak ada perubahan pun. Raub akan sentiasa dikenali sebagai kawasan ada masalah bekalan air.

Biasanya aku breakfast kat kedai Ameno kalau hari minggu tapi tadi sebab awal jugak, aku ke kedai lain. Then ternampak kereta Long, dan kat kedai tuh banyak muka-muka yang familiar. MH pun ada, sama bini dia. 

"Ramai orang nak membayar makanan kita, memang selalu gini ker?", Long tanya aku bila masa kitaorang nak bayar, ada dua orang yang nak settle kan, termasuk MH. Terdetik jugak kat hati aku, apa pasal masa Long ada nih baru lah masing-masing berebut nak belanja kitaorang? Lagipun, tak boleh bayar senyap-senyap ker? Macamana pun, syukur lah sebab ada orang yang belanja kitaorang, MH yang bayar. 

Since Long ada, terpaksa lah aku lama sikit kat kebun, and since tadi dah menyiram, aku menyangkul, menanam another 2 baris kacang harimau. Itu jer lah yang termampu aku buat, itupun sebab Long ada, tak kalu, sorry lah aku nak menyangkul tanah keras berbatu tuh. Macam melombong jer rasanya.

Aku bekalkan Long timun, kacang buncis dan kacang harimau. Ada dalam seguni lagi kacang harimau yang aku nak buat benih semuanya, tapi tak nak dikopek sekarang sebab benih akan jadi kering dan mengecut kalau dibiarkan lama-lama. 

"Mana nasi nya?", aku tanya Chu masa nak ambik makanan untuk dibawak ke surau. Yang ada cuma setalam kuih.

"Tadi CikY talipun, dia kata dia ada buat mee goreng, dia kata Chu tak payah sediakan makanan lain selain kuih", kata Chu.

CikY nih bini HajiR, kawan baik M (jugak kawan arwah Pak) so selain Chu, diaorang lah yang paling rapat dengan aku, aku respect gila kat diaorang.

Since aku sampai awal kat surau, aku bersihkan segala pinggan mangkuk, cawan, yang bergelimpangan, bertitiran, terumbang-ambing di sana sini. Geram akuh, orang Tabligh nih, apa, diaorang ingatkan yang ibadat tuh cuma sembahyang bang aje ker? Ha, dah dapat!

Jadi satu kerja pulak nak membersihkan peralatan yang diaorang gunakan, dah lah bahan-bahan nya kitaorang sediakan, gula, susu, Nescafe, teh etc.

"Awak jangan layan sangat bebudak tuh, jangan tinggalkan susu ker, mende ker", kata CikY sambil pulangkan balik susu, Nescafe aku. Lepas tuh aku dok melayan CikY membawang aje lah kerjanya.

Punya lah besar kuasa Tuhan, diturunkan hujan malam nih, dari sebelum Maghrib sampai lah kitaorang habis mengaji, just before Isyak. Lebat selebat-lebatnya. 

"Nih nak kabor ke awak nih, tapi awak jangan terasa hati", CikY kata gitu kat aku masa makan.

"Awak tak payah bawak makanan lah, kalau nak bawak pun bawak sekali sekala jer" CikY kata gitu.

"Lah, mengapa?", terkejut aku bila dia cakap gitu.

"Bukan apa, tak sedap lah nanti orang kata, mengapa awak jer yang bawak makanan", HajiR pulak menyampuk.

"Tak lah, tak kan ada orang kata gitu", aku jawab gitu.

"Lah, Chu awak tuh, dia tanya, mengapa nya tak pungut duit, balik-balik awak yang sponsor makan", kata CikY pulak.

"Ya Rabbi, Chu kata gitu?", aku tanya CikY.

"Yerrrr........", kata CikY sambil gelak-gelak.

"Ish, bukannya mahal pun, tak sampai seratus. Lagipun, patutnya dia suka lah sebab tiap-tiap minggu dia dapat upah sediakan makanan", aku kata lagi.

"Gini lah, awak bawak makanan sekali sekala jer lah. Sebelum melarat jadi besar. Nanti semua orang tahu", kata HajiR pulak.

Entah lah, susah aku nak terima hakikat yang bawak makanan ke surau pun jadi macam satu kesalahan pulak. Tak membebankan aku langsung lah, sementara aku ada rezeki nih aku bawak lah, nanti kalau aku tak ada duit, aku tak bawak dah. 

Tapi itulah, orang perempuan punya fikir lain caranya, tak terlintas pun kat kepala aku yang akan ada orang mengata.