Saturday

Khamis - 12/1/2012

Pagi nih, as early as 7.30 am, aku ikut Kak Teh ke Tadika, dan on the way tuh she showed me Tuition Center diaorang, a double story house yang disewa dan dijadikan tempat mengajar. Terfikir jugak aku yang macam ada potential aje tempat tuh untuk dimajukan. Mungkin sebab Teh/Kak Teh tak cukup staff agaknya, dan mana nak handle 3 bijik Tadika tuh lagi. 

And so pagi nih aku di Tadika tu lah, menengok macamana ianya diuruskan. Very professional cara diaorang handle. Ker memang macam tuh kat mana-mana Tadika pun? Iyalah, aku dulu mana pernah masuk Tadika, kan? 

Aku malu-malu jugak mulanya dengan bebudak tuh tapi lepas kitaorang bawak diaorang pusing satu round kawasan perumahan Bandar Tasik Puteri tuh, ramai jugak yang jadi kawan aku ekekekke.

Budak-budak nih kan, diaorang suka bercerita. Mulanya aku pun pelik, apa ke jadahnya budak nih nak cerita pasal keluarga dia? Tapi semuanya tuh kena layan aje, so tak heranlah bila ramai budak-budak yang after cerita-cerita dengan aku, diaorang siap peluk-peluk kaki aku, nak dukung bagai. 

Now tell me, budak-budak tuh ker atau aku yang kekurangan kasih sayang? Ekekekeke

Aku melepak kat luar Tadika aje masa kelas mula sebab aku tak nak lah terus berkecimpung mendidik anak bangsa kan? Aku memorex, sekali sekala melayan budak-budak tuh yang asyik panggil aku, "Teacher,Teacger! Teacher buat apa?", dari dalam tuh.

Aku tak tahu tapi lagu Another Brick In The Wall (Pink Floyd) kept playing in my head.

We don't need no education 
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teacher! Leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.

About 12.30 kelas habis dan aku ikut Teh balik, on his way menghantar some of the kids balik. Ada more than 130 kids semuanya. Then ambik anak sedara dari sekolah, had lunch dulu sebelum tuh. Aku tak rasa comfortable sebab Teh yang bayar for my lunch, kalau macam ini arrangementnya, payahlah. Last thing yang aku nak, memburdenkan sesiapa. I really have to let them know yang this is not going to work, tapi I'm going to see how it goes lah dulu. 

Petang memorex aje lah, I lost a few dollars pasal ada rally, EURUSD, GBPUSD, EURJPY dan AUDUSD semuanya naik, USDCHF turun, aku ada banyak positions. I should have known better yang after a few weeks of almost straigh line punya movement, sure ada a little spike of correction kan? Technically pun, ada double bottom. I tried to hold on to my psoitions and at the same time cuba untuk curi-curi pips on their way up tuh, but luck was not on my side so itu pasal aku lost some money tuh. Tapi semuanya "the money I could afford to lose" (yer lah tuh!). 

So hasil penat lelah aku for the last few weeks just bolos like that, right infront of my eyes, my nose. Dalam Forex, kita tak boleh berharap (and praying for the price to go our way), if you are wrong then you are wrong. Tapi, mungkin you are wrong dalam short term punya timeframe kan? Sebab itulah I'm still holding on to all my losing positions, longer term punya outlook, masih sama macam outlook for the last few weeks, yang Euro is still down in the dump. 

Kak Teh punya parents ada datang petang tadi, so masa Teh/Kak Teh pergi mengajar Tuition, aku sembang-sembanglah dengan diaorang. Makan pun best sebab Mak Kak Teh masak best, orang Trengganu lah katakan.

Bosan memorex yang against me, aku sembang dengan Kak Teh, tanya pasal Tuition Center tuh yang aku rasa aku boleh contribute something. Then terbercerita pasal my plans (tak ada plans apa pun sangat), my everything. I really like the part bila Kak Teh kata yang it's about time I give something back to the community. Lama kitaorang sembang, sampai dekat 1 pagi, it's nice to have a good heart to heart conversation macam tuh so aku boleh agak apa orang punya expectation dari aku, apa orang punya pandangan tentang aku. Dan apa yang aku harus buat, dengan segala experiences, talent yang Tuhan kasi kat aku yang selama ini aku gunakan hanya untuk memuaskan nafsu serakah aku seorang diri. 

Ada aku cerita kat Kak Teh yang dulu-dulu I always wanted to be like Datuk Ted Miles (ada aku cerita pasal nih kat entries lepas-lepas, kat blog Kisah Seorang Banduan kot?). Bukan nak jadi macam dia tapi nak buat apa yang dia buat.

Eh, kat mana nak dapatkan Journal Ted Miles yang dulu-dulu tuh dipublishkan dalam The Sunday Times hah? http://www.nst.com.my/local/general/i-fell-in-love-in-malaysia-and-stayed-on-1.14610