Sunday

Sabtu - 7/1/2012

Busy memorex malam semalam sampai tak perasan yang housemate aku dah balik, sedar-sedar pun masa bukak fridge dan tengok bilik dia terang.

Forex-wise, semalam aku rasa puas hati sebab my prediction semuanya betul belaka. Aku expect yang NFP report tuh better dari yang diforecast, dan Employment Rate pun lebih baik dari bulan sebelumnya, yang mengukuhkan lagi US Dollar. Coupled with Hungary yang didowngrade by rating agency, Fitch (bukan Abercrombie & Fitch tuh, ok?. It's an insult lah kalau korang ingatkan Abercrombie & Fitch pakaian tuh) so memanglah Euro turun lagi. 

For the past few weeks Euro asyik turun aje, Euro now is like a sick puppy, semua pairs yang membabitkan Euro, semuanya down, dragging along GBPUSD.

Dan selama beberapa minggu nih jugak aku tak pernah taruk buy position pun, aku semuanya sell aje. Even bila ada retracement dan price naik sekejap, aku masih tak taruk buy positions, aku tunggu sampai price tuh naik dan taruk sell positions. Dari 1.49XX a few months ago sehinggalah sekarang yang dalam 1.27XX, dengan debt crisis yang tak habis-habis (tah-tah baru mula?), aku memang tak comfortable untuk long EURUSD.

Hell no, I'm not that stupid to catch a falling knife. And take it for what it's worth, the last thing I would recommend these days is to buy Euros.

Aku ada jugak masuk EURJPY yang sekarang nih nilai dia terrendah dalam masa 11 tahun. EURUSD sekarang paling rendah dalam 15 bulan, still ada rooms untuk turun lagi rasanya. Tapi with Forex, apa-apa boleh terjadi so aku bersedia untuk masuk buy positions, minggu depan kot, tengoklah macamana, there are a few potential news dan data yang boleh mengignite short covering. If that happens than aku rasa it's going to be wild pasal almost everybody is short EURUSD sekarang. 

Yang long EURUSD pun mungkin Traders kat CariGold.com kot? Oooppsss.

Aku sempatlah closed kan a few positions aku, I didn't do it manually, semuanya yang kena hit SL/TP yang aku selalu ubah-ubah, tapi positive. 

Ini kat bawah nih positions yang aku masih hold untuk minggu depan. I have the feeling yang come Monday nanti, akan ada gap ke bawah (the bigger the better) dan in that case, aku akan still hold those positions and at the same time aku akan buat buy positions. Satu persatu, based on price movement. Aku akan "kepung" profits aku, aku nak buat "kandang". 


And so pagi tadi aku pergi breakfast dengan housemate aku, kat Leeyas Corner Jalan Riong. Then we decided untuk merempit ke KL, menapak ke Bangsar LRT, then ke KL Sentral, turun kat Berjaya Times Square. Sampai pukul 2 lebih kitaorang merempit, tak beli apa-apa pun, pusing-pusing situ aje, sampai ke Low Yat. 

Aku tak tahu apa housemate aku fikir tapi ada jugak aku terfikir, since he reads my blog, "berani" dia nak jalan-jalan sama aku. Kang aku tulis kat blog pasal dia kang? 

Iyalah, aku nih kan ker jenis yang suka memerhati orang? 

Teringat aku kat Bob sama Aifa kat Wilmington, Delaware. Bob kalau masa jumpa aku, jalan sama aku, selalu dia kata, "Jangan nanti ko tulis kat blog pulak", sampai tertension aku jadinya. Dia tak tahu yang I'm very protective pasal kawan aku, aku tak tulis benda-benda yang tak best pasal diaorang (kalau ada lah kan?), aku cuma tulis yang bagus-bagus aje. 

(Peringatan - kalau sapa-sapa jalan/makan dengan aku, korang kena maintain ayu/macho, ok? Kalau tak nanti aku tulis kat blog)

"Banyak benda yang ko boleh tulis dalam blog", kata housemate aku masa kitaorang dalam Monorail. Iyalah, kat seat depan dan sebelah kitaorang, semuanya Indons. Yang berkarat-marat tuh. Yang pakai bedak sampai jadi macam pepperoni pizza. Yang paling menensionkan, yang sebelah aku, ada couple Chinese Indonesian nih yang tak habis-habis tukarkan ringing tone cellphone diaorang. Both of them. Aku rasa lah kan, diaorang nih dulunya dari keluarga miskin sangat, masa kecik-kecik dulu tak pernah ada permainan, itu yang asyik dok main cellphone jer tuh. 

Aku boleh jugak tulis pasal ada dua orang students U mana tah yang tahan kitaorang pasal diaorang nak buat research apa tah, mintak business cards dari kitaorang sebab diaorang kena dapatkan like more than 30 cards within an hour or so. Aku selamba aje jawab, "Kitaorang tak ada cards, kitaorang buruh aje". 

Aku boleh jugak tulis pasal this one perempuan masa kitaorang menapak balik dari KL Sentral punya monorail ke LRT Bangsar. Depan kitaorang ada perempuan berpayung, dia jalan asyik pandang belakang aje, kejap-kejap toleh kiri, kejap-kejap toleh kanan, as if kitaorang nih nak buat jahat kat dia. Aku ingat aku sorang jer yang tension, housemate aku pun tension sama.

Perempuan memang gitu kot, tak habis-habis nak menensionkan lelaki yang tak bersalah. 

The rest of the day biasalah, memang tak ada apa sangat, tidur petang, online etc. Malam main chess sambil akan satay, teringat masa kat dalam tahanan dulu, hari-hari main chess. Aku kalah, 2-3. Tapi kalau housemate aku ingat aku tak boleh kalahkan dia nanti, silap lah.