Tuesday

Selasa - 17/1/2012

Aku nak tulis pendek-pendek jer lah entry nih. Dalam bentuk shortform gitu. Kalau terpanjang kang, sorry.

1. One of the Teachers tadi tuh tak datang, so aku terpaksa ambik alih one of the classes. Mengajar unprepared tuh mana lah boleh kan? Mengajar budak-budak 5 enam tahun pulak tuh. Aku tak tahu apa pun yang nak diajar to begin with so mula-mula tuh kasi buku, suruh diaorang match kan lukisan-lukisan kat page tuh, then kalau dah siap, kalerkan semua gambar. Nak kasi budak-budak tuh senyap pun dah satu hal, macam pasar jadinya, riuh rendah. Aku dah lah nak melayan twin boys yang kalau awal-awal pagi memang selalu meragam pasal nak ikut Mak diaorang balik. 

Aku takut jugak nak menengking budak-budak tuh, so aku buat pura-pura nak rotan aje. Tapi, bila diaorang tahu aku main-main, lagilah diaorang main-main. Susah gila rupanya nak menjaga bebudak kecik ramai-ramai nih, ada dua puluh lebih kalau tak salah aku kat kelas tuh. See, punya sibuk aku sampaikan tak sempat nak bilang berapa ramai students. 

Nak suruh ambik kaler, buku-buku pun aku tak reti sebab aku kata, "Ambik sendiri, ambik sendiri, ambik masing-masing punya kaler". 

"Teacher, ini kaler sapa punya?", diaorang tanya aku. Laaa, diaorang mana reti membaca, kan?

Aku ingatkan tenanglah hidup aku masa diaorang mula buat kerja tuh, tapi silaplah. Mana yang bergaduh, mana yang menangis, mana yang nak terberak kencing, mana yang bila aku duduk, diaorang panjat badan aku nak berdukung. Sorang buat gitu, yang lain pun nak didukung jugak. Mampos aku tau dak? Ekekekek

Dan aku ingat, sure lama diaorang nak kalerkan all those gambars, tapi, kejap aje semuanya kata, "Teacher, teacher, saya dah siap". Sabar jer lah dengan budak-budak nih tau dak? Apa yang nak dikejarnya? 

Aku tak reti lah nak ajar benda-benda lain, menyanyi, bercerita, macam apa yang Cikgu-cikgu lain buat. Gila hilang macho lah kan kalau nak nyanyi lagu "Bapa Ku Pulang Dari Kota" tuh kan? 

2. Sempat aku mengechek Forex masa habis Kelas, adusss, banyak positions yang against sebab aku walaupun trade satu pip seposen tapi aku ada banyak positions. So kalau dah against tuh, kejap ajelah margin level jadi kecik, sampaikan aku kena hati-hati sangat dah nih, aku kena bersedia untuk cut loss a few positions, biar margin level aku di tahap selesa. 

Good data from China, ditambah dengan good Spanish debt auction result, ditambah pulak dengan market yang heavily-short, itu pasal price cepat aje naik. Dan tak ada pulak negative news, so Euro naik lah dalam seseratus pips dari semalam. Harap-harap ini cuma flash in the pan aje lah, macamana pun aku kena sentiasa bersedia dengan segala macam kemungkinan. 

3. Kak Teh kata yang masa Chinese New Year nanti kitaorang nak buat apa-apa yang patut untuk Tuition Center tuh, nak cat, nak tukar kerusi meja, nak bersihkan mana-mana yang patut. Mungkin start bulan depan aku dah mula duduk di situ, yang cuma a few houses away daripada Tadika tuh. Aku rasa that's the best plan, pagi-pagi mengajar kat Tadika, tengahari memorex, memasak, buat persediaan untuk mengajar tuition di sebelah malam. Tasik/park pun kat depan tuh aje kalau aku nak jogging pagi-pagi. 

4. Aku cadang nak ikut Teh/Kak Teh ke Tuition Center malam nih tapi aku rasa macam pening kepala aje, panas sangat sesehari dua nih, aku banyak minum aje. Esok aje lah kot. Aku beritahu Kak Teh yang kalau boleh aku nak mula mengajar dari budak-budak sekolah rendah, tak nak lah terus mengajar budak Form 3 sebab aku kena study balik semua syllabus diaorang tuh and that takes time.

Itu aje kot for today.