Thursday

Ahad 20 Januari 2019

Aku baru jer nak mencabut kacang bila Lan/Rozi ajak breakfast kat Pintu Padang, so sama Puii kitaorang berkonvoi ke sana. Best jugak tukar-tukar angin macam nih. Seronok rasanya bila adik-beradik ramai yang balik. Aku sebagai anak yang tengah, aku rasa aku lebih comfortable dengan adik-adik aku, compared to dengan yang atas-atas dari aku yang aku rasa agak rigid, timid dan yang sewaktu dengannya. 

Lan/Rozi balik ke Shah Alam dalam sepuluh lebih, happy jer aku rasa sebab dapat bekalkan diaorang kacang harimau. Selebihnya Ida nak, adalah dalam 3 kilo yang aku dapat cabut tadi tuh, punyalah siksanya nak mencabut.

Aku ke kampung SC for a khenduri Doa Selamat, aku sorang jer, naik basikal. Then teringat yang aku belum kasi tahu Chu yang apa menu nya untuk dibawak ke surau malam nih. Memang betul pun, Chu ingatkan malam nih aku tak nak bawak apa-apa makanan ke surau. So menunya Nasi Goreng Sambal Hitam dan Kuih Talam Ubi Kayu. 

Lepas Zohor Pui balik dan Ida hantar Mak balik ke Pondok di Kerdau, then dia balik KL. Tinggal lah aku sorang-sorang semula, rasa sedih jugak sebab sejak semalam aku rasa happy dan best aje. 

"Ustaz talipun tadi, dia kata mengaji malam ni kensel, dia ada hal", kata HajiR, one of the jemaahs yang sama mengaji, masa Asar tadi.

"Tak apa lah, bawak jugaklah makanan sebab Chu saya dah siap masak agaknya", aku kata gitu.

"Orang Tabligh ramai tuh kat surau, baru sampai", kata HajiR lagi.

Lapar lah pulak petang nih, terliur tengok lauk pauk yang Mak ada tinggalkan untuk aku. Bila aku bukak fridge, aku terperasan ada a few bungkusan. Laaa, Mak tertinggal lauk pauk yang Mak nak bawak balik ke Pondok rupanya. Yang buat aku sayu nya, ada bungkusan limau oren yang aku beli dulu tuh, diikat ketat. Mak memang suka all kinds of oranges.

Awal jugak aku ke rumah Chu, saja nak sembang dengan sepupu aku yang ada balik. Then terus ke surau, hantar makanan. Ya ampun, ramai Jemaah Tabligh, gaya macam yang hardcore, tua-tua, dari jauh nampak macam orang Pakistan (pakaiannya). Ini kalau aku lepak sini nih, harus kena tashkil nanti, harus diajak keluar 40 hari, tak pun keluar 4 bulan, kata aku dalam hati.

Since orang tempatan tak ada pun lagi yang datang, aku decided untuk melarikan diri ke masjid aje lah, seram sejuk aku bila semua mata bercelak tertumpu kat aku ekekekeke

Ada Tahlil kat masjid rupanya, so makan free lagi lah aku malam nih.