Wednesday

Ahad13Januari2019

Kalau tak sebab aku dah order makanan untuk dibawak ke surau malam nih, aku akan stay for another day kat KL. Tapi itu lah, aku dah janji, lagipun aku suka mengaji dengan Ustaz tuh, tiap kali sessi, biasanya ada aje pengetahuan baru yang aku dapat.

Ngam-ngam pukul 11 aku sampai, Ida dah ada tunggu. Kitaorang singgah Kolej Vokasional Bentong, Ida nak jumpa Luqman, anak dia, sekejap. Dalam perjalanan tuh banyak jugak kitaorang bergossip, aku dengar jer cerita-cerita lama dari Ida, apa yang a few of my siblings cakap pasal aku. 

Mulanya aku nak sentapz tapi bila mengenangkan yang aku tak boleh nak stop orang dari fikir dan analisa diri aku, aku pendam kan aje lah. Aku pun tak nak Ida rasa tak comfortable kalau aku tersentapz. So basically aku ada terasa hati dengan 2 of my siblings, yang paling atas. From now on aku menjauhkan diri lah sikit dari diaorang, bukan sebab marah, tapi sebab aku kurang berkenan dengan cara pemikiran diaorang. Nak buat macamana kan, semakin tuah, pemikiran kita jadi makin sempit, apa yang kita ingat, cerita-cerita lama yang kita keep harping on.

Kitaorang sampai Raub waktu Zohor, mati kering tanaman aku. Lantak korang lah, hati aku pun dah kering jugak sekarang nih. Aku tak perasan pun yang manggis dah banyak masak sebab dah jarang ke kawasan pokok buah-buahan tuh. Biasanya seminggu sekali aku pergi check, masa ikut jalan pintas untuk ke Pekan Sari. Sekarang nih aku berkereta ke Pekan Sari sebab nak bawak Chu, kan?

Sebelum Ida balik, aku tanya dia apa lagi yang nak direpair, atau dicat baru, Ida kata terserah pada aku lah. Aku dengar jer Ida menalipun Mak menceritakan pasal kerja-kerja yang dah siap tuh. Mak suruh Ida reimburse aku, tapi aku tahu yang Ida akan buat donno jer sebab aku sendiri yang kata aku tak nak mintak duit, sebab tuh aku tak war-war kan kat WA group. Duit upah meracun, memesin rumput dulu pun tak ada dibayar pun jugak. 

"Semalam makan apa?", aku tanya one of the jemaahs yang datang mengaji. Aku nak tahu, samada semalam ada tak orang bawak makanan kat surau.

Mamat tuh kata yang semalam tak ramai orang, tak ada pulak orang bawak makanan, memang tak pernah pun ada makanan kalau Sabtu.

Aku pelik jugak, dah tahu yang aku akan bawak makanan malam nih, apa pasal this couple bawak jugak makanan? Apa pasal tak bawak semalam jer? Ini semua macam plot nak kasi aku sentapz jer. Semalam kan ker mengaji jugak, apasal tak bawak semalam? Apasal nak bawak malam nih jugak sedangkan aku dah beritahu yang aku akan prepare makanan? 

Macamana agaknya kalau minggu depan aku tak bawak makanan. Kesian pulak, sebab hari Ahad ramai jemaah biasanya (sebab kat masjid tak ada Majlis)