Thursday

Khamis 24 Januari 2019

Aku rasa nilai kerja aku hari nih macam semalam jugak, dapat tanam 2 baris kacang harimau, dapat cabut, petik dan jemur dalam 2 kilo kacang, membersihkan kawasan, menyiram etc. Cuma lepas tuh aje aku tambah kerja mengopek kacang.

So basically jadual aku padat.

Petang nih lepas Asar, habis menyiram, aku dapat jugak tanam 2 baris kacang harimau, tanam kat kawasan yang aku bersihkan pagi tadi. Ekspress kerja aku, semalam kawasan tuh dipenuhi pokok kacang, harinih dah ditanam semula.

Kalau orang tengok, mungkin ada yang akan kata aku nih bodoh, iyalah, sepatutnya tanah yang baru dicabut hasilnya patutnya dibiarkan dulu, kalau tak, nanti tak subur tanaman. Tapi, aku tak lah sebodoh itu, kalau dulu aku tanam barisannya melintang ke arah timur, kali ini aku buat barisan melintang ke arah selatan pulak. That way aku macam tanam kat kawasan yang baru, yang belum ditanam.

Chu suruh aku datang awal sebab nak tolong-tolong menyediakan makanan untuk dibawak ke masjid, ada pihak masjid order makanan dari Chu. Macam orang suruhan jer aku nih, ikut jer kata Chu.

Walaupun selalu dengar Kuliah Maghrib (of various topics) tapi ada masanya kadang tuh aku naik meluat jugak dengan kuliah/pengajaran dari a few Ustazs nih. Yang kasi Kuliah malam nih for example, aku selalu rasa macam ada something yang tak berapa betulnya. For the last few weeks Ustaz tuh asyik ulang-ulang kes "better the devil you know (than the angel you don't). Itu semua rentetan dari statement PM dulu lah yang kata, "even angels make mistakes". 

Ini lah masalahnya kalau dibuat direct translation, kan? As far as I know, devil dan angel dalam idioms tuh bukan maksud nya setan dan malaikat, kalau check kat mana-mana websites pun, devil dan angel tuh dimaksudkan orang jahat dan orang baik, so to speak. 

And so bila Ustaz tuh keeps menyindir kata, "lain lah orang-orang yang kata lebih baik berkawan dengan setan...", "itu tak boleh pegang tuh, kata-kata golongan yang kata ada setan yang baik....", etc, aku rasa macam tak puas hati aje.

Mungkin sebab aku pun selalu guna idioms tuh (dan yang seangkatan dengannya macam "how the devil are you, Carter?", "Damn, how the devil do I know? "), dan aku tak maksud pun macam apa yang Ustaz tuh maksud kan (sebab aku tak lah bodoh), itu yang aku rasa macam terkesan aje dengan sindiran Ustaz tuh.

Geram jer aku nak tanya Ustaz tuh, apa maksudnya the devil is always in the details.

Macamana pulak dengn penyokong Red Devils?

Apa komen Ustaz bila setan pakai branded clothings macam The Devil Wears Prada?

Damn, now I have to take everything they say with a pinch of salt. Yang mengikut kefahamana Ustaz, from now on bila aku pergi Kuliah Maghrib, aku kena bawak secubit garam untuk dimakan sepanjang Kuliah tuh.