Wednesday

Sabtu12Januari2019


"Lepas sembahyang kang, tak payah tunggu Imam berdoa lah, doa sendiri jer lah, takut lambat", kata MH masa kitaorang sampai Masjid Jamek. Pelik aku, apa lah yang nak dikejarnya pun. Dia beritahu yang semalam, awal pagi tadi, dekat pukul 3, dia sama kawan dia dah pergi Pasar Karat tuh tapi orang belum ramai. Diaorang sempat jugak merempit kat Bukit Bintang rupanya, merempit sambil berkereta.

Biasanya aku ke Pasar Karat tuh dalam pukul 8 pagi, cuma ada a few lanes yang penuh dengan peniaga. Tapi tadi, terkejut aku bila tengok punyalah ramai orang berniaga di kaki-kaki lima sepanjang kawasan Chinatown. Orang yang datang pun ramai jugak. Sedih jugak bila memikirkan yang bila nya diaorang tuh sembahyang Subuh, peniaga-peniaga situ pun macam spesis lain jer.

Tak ada apa yang menarik nya pun tengok orang berniaga dalam kegelapan tuh, yang cuma diterangi lampu jalan. Barang-barang yang dijual pun semuanya benda lusuh-lusuh. MH macam excited jer, banyak tempat yang dia berhenti, beli itu ini, topi buruk, seluar buruk. Then beli vacuum cleaner second hand. Dia nih suka kumpul barang, kalau kat kawasan rumah dia, penuh dengan barang-barang terpakai, kereta-kereta buruk etc. Macam kat Slab City, California, the last free place in America ekekeke

5 kali pusing setiap alley dan sidewalks tuh, aku mula rasa bosan, aku beritahu MH yang aku nak balik ke hotel aje lah sebab nak bersiap nak pergi rumah kawan yang ada buat makan-makan sikit, kat Ampang. Dapat lah aku tidur sekejap sebelum ke Ampang, lepak kat rumah kawan aku pun cuma 10 minit gitu, sekadar nak tunjuk muka. 

Aku dah nak check out bila one of the staff tuh tanya aku apa pasal muka moyok jer, then aku kata lah yang mana tak moyok, aku terpaksa cari hotel lain sebab Citin penuh. Then dia tanya kalau aku nak duduk kat bilik yang tak ada tingkap, terus aku kata ok. So bermalam kat Citin lagi hari nih. Aku ke Dunkin Donut sekejap, beli donuts untuk kasi kat staff hotel yang dah jadi macam kawan aku semua tuh.

Lepas Zohor aku sambung tidur, macam tidur dalam gua rasanya, gelap gelita tak ada tingkap. Aku tak ke mana-mana lepas Asar, standby jer kalau ada kawan nak jumpa ker, sebab ituhari ada yang WA ajak mengeteh. Too bad semalam aku sibuk. 

Aku tak tahu pun yang kat luar hujan mula turun, lepas Isyak. Aku terus kan jugak ke Bukit Bintang, then hujan semakin lebat, dan lama pulak tuh. 

Ida ada WA, dia nak balik Raub esok sebab teruja nak tengok renovation works yang dah siap tuh. So dia ajak aku join sekali, esok tunggu dia kat LRT Gombak, pukul 11.