Thursday

Isnin14Januari2019

Tak sampai setengah jam aku di kebun, cuma menyiram tanaman yang dalam polybags aje. Banyak tanaman yang mati, aku pun tak tahu apa pasal. Apa yang aku perasan, banyak ulat yang makan daun, semua pokok timun dan rock melon jadi mangsa. Tembikai pun sama tapi masih boleh diselamatkan. Anak limau oren pun ada yang mati. 

Yang elok nya cuma kacang harimau, semuanya tumbuh. Susah-susah macam nih, aku nak tanam kacang harimau aje lah kat polybags yang kosong. 

Kacang harimau yang kat tanah, layu kering, nak menyiram pulak, masalah jugak sebab air paip kecik sangat, the whole day menyiram pun tak siap. Nak penuhkan tong pun setengah hari. Redha jer lah. Nasib baik lah most of the kacang tuh dah boleh dicabut, so kalau ak nak berusaha siram pun, aku tak payah siram semuanya.

Nak mencabut nya pulak susah sebab tanah keras, lepas disembur air dan dibiarkan sekejap, pun tak dapat dicabut, kacang nya tertinggal kat dalam tanah. Yang bila aku cangkul, ada yang rosak. Macamana pun dapatlah sesekilo kot kacang yang aku cabut, cukuplah untuk dimakan atau dibuat benih. Cabut sikit-sikit gitu lah, takut nanti tak sempat Raya Cina bila siblings aku ada balik. Tak kalu tak merasa lah diaorang.

Aku tak lah rasa ralat sebab panas, dua tiga bulan lepas hujan banyak turun, kan, kita kena terima aje apa yang Tuhan kasi. Dan bersyukur. Dan redha. Ha, gituh!

MN sambung kerja pasang tiles, kat dalam rumah, so jadi tension jugak aku sebab dia nih, selain menyanyi, dia bercakap sorang-sorang. Masa kerja kat tandas dan bilik air belakang dulu tuh, dia cuma menyanyi, tak ada pulak cakap sorang-sorang. Aku tahu yang dia cakap soran-sorang tuh sebab nak tunjuk kat aku lah kononnya dia tekun buat kerja.

Sentapz aku tau dak kat MN nih, aku elok-elok sediakan makanan, banyak pulak komplennya. Tadi aku beli lah sayur lemak jantung pisang, favorite aku tuh. Boleh dia kata, "tak ada sayur yang best sikit ker?". I mean, phuck, itu sayur kegemaran aku tuh. Aku sediakan makanan pun ko patutnya bersyukur dah. Dia nih macam class sikit orangnya, ikan keli, ikan patin, bubur durian, semua tuh dia tak makan. 

Mengaji malam nih macam tak best jer, masing-masing macam tak bersemangat gitu, Ustaz tuh pun tak banyak cakap malam nih. 

Mungkin sebab lambat masuk tidur, sampai ke pagi aku tak dapat nak lena. Pukul 2 lebih tuh aku bangun akhirnya, mandi dan buat apa-apa yang patut. Aku tahu yang di akhir malam setan memang bekerja kuat, dalam pukul 4 kot aku tertidur, sedar-sedar azan Subuh dah berkumandang.