Saturday

Jumaat4Januari2019

Breakfast makan bubur lambuk yang neighbour aku kasi semalam tuh, masa tuh MN dah mula buat kerja dah. Entah bila lah nak siapnya, dia nih buat kerja berhati-hati sangat. Apa yang aku saspennya, takut nanti dia charge ikut upah dan jangkamasa lama dia kerja, sebab barang-barang aku yang beli, aku kasi duit kat dia.

Dulu MH ada beritahu yang MN nih memang slow buat kerja, itu yang ada projek rumah yang MN buat tuh, bertahun baru siap. Sampaikan bergaduh dengan tuan rumah, sampaikan MN dah tak ke masjid sebab tak nak terserempak dengan tuan rumah yang kadang tuh ada datang berjemaah.

Takut jugak kalau jadi kat aku macam tuh, iyalah kan, aku belum tahu berapa yang dia nak charge. Buatnya dia charge tinggi-tinggi, harus aku jadi macam tuh jugak, aku bayar dan beritahu yang "I have nothing to do with you anymore, jangan datang sini dah, buat tak kenal jer aku". Harap-harap tak jadi macam tu lah.

Since aku dah tak memorex so banyaklah masa aku pagi nih, dan aku pun tak ada apa nak fikir sangat pun, itu yang lama lah jugak aku di kebun, menyiram dan memenuhkan polybags. Aku petik semua sayur yang ada, last kopek punya sayur batch dulu tuh. Nak kasi kat MR sebab dia ada datang meracun rumput sekejap tapi lepas tuh entah ke mana hilangnya. So kasi kat MN jer lah, kacang panjang, terung, timun dan petola.

"Eh, dah 12 setengah dah nih", aku kata kat MN bila aku tengok dia masih buat kerja (pasang tiles) sedangkan aku dah nak ke masjid. Aku beritahu yang aku nak makan dulu, then dia kata yang dia akan makan kat rumah dia.

Aku lewat sikit balik dari masjid sebab ke kedai beli barang, then ternampak Paki jual kain tuh ada depan rumah. Terus lah aku ambik 1 kain pelikat dan bayar tapi Paki tuh keluarkan jugak benda lain, cadar, towel etc, disusunnya sambil kata, "Boleh hutang, saya boleh tolong awak, bulan depan bayar, saya boleh tolong". Pandai dah dia nih cakap Melayu.

"Tarak, tarak, tak mau, tak mau", aku kata gitu, terus masuk rumah. Aku "sentapz" jugak Paki tuh kata dia nak tolong aku kononnya. Tolong sikit, aku yang tolong ko dengan tolong beli kain pelikat. Kalau aku tak beli, sapa lagi yang nak beli?

Aku tak nak pakai kain pelikat yang aku beli tuh, aku nak simpan jer, dah ada dua dah nih. 3 sebenarnya, satu tuh aku dah ter-pakai.

Esok kawan-kawan se-reban ada buat gathering kat NU Sentral, aku nak pergi tapi masalahnya aku macam berbelah bagi gitu sebab weekend nih aku diperlukan, nak jemput/hantar Chu ke Pekan Sari, nak jemput/hantar Chu ke masjid esok malam, dan Sunday pulak aku nak bawak makanan ke surau. Lagipun MN belum habis buat kerja kat rumah.

Aku ada cerita kat MN, dia kata dia boleh drive kan aku ke KL, masalahnya pulak, tengahari baru bertolak sebab bini dia nak ikut, ada hal kat KL. Then terus lah aku kata tak jadi sebab kalau melibatkan bini dia sama, tengahari pulak tuh janjinya, sure dah tak sempat. Diaorang sure sempat buat hal diaorang, aku lah yang tak sempatnya. Paham sangat dah.

Aku ada jugak dapat personal invitation untuk majlis kahwin kat KL bulan depan, kena RVSP secepat mungkin sebelum akhir minggu depan. Now, this one is grand, kawan aku tuh pun orang terkenal jugak, isteri dia adik orang popular. Aku rasa guilty sangat bila dia WA kata yang dia harap sangat aku datang, dia nak nikahkan anak tunggal dia.

Aku rasa ralat sebab aku tak dapat nak hadirkan diri nanti, ada a few sebabs aku tak dapat pergi, aku keep all the sebabs tuh to myself lah.

Since malam ini tak ada Kuliah Maghrib, aku jadi berbelah bagi lagi, samada nak melepak kat masjid sampai Isyak, atau terus pergi dinner dan Isyak kat surau. Aku tahu yang lebih baik aku melepak di masjid, banyak kelebihan dan banyak kebaikan yang aku boleh dapat, tapi aku pilih untuk pergi dinner jugak.