Friday

Khamis3Januari2019

Pagi nih masa awal Asian session, aku witnessed "flash crash", Yen surges tiba-tiba, semua pairs yang melibatkan Yen, semuanya jatuh merundum dalam sekelip mata. Akaun aku terus ditutup semua positions yang aku open dari dulu. I was holding Yen shorts. So tinggal sikit aje akhirnya balance akaun aku.

Bengang, terus aku withdraw aje semuanya, dan aku convertkan ke Bitcoin dan Ethereum. So Forex akaun aku sekarang dah kosong, kalau aku nak trade semula, aku kena deposit some funds. Tapi aku rasa buat masa ini aku nak rileks lah dulu, letih melayannya Forex nih.

Aku tak nak sentuh cryptos yang aku ada kat wallet tuh, tak tahu lah selama mana sebab aku nih mudah sangat gatal tangan.

Breakfast kat luar pagi nih sebab nak ke kedai, nak beli ubat nyamuk. MN pun guna ubat nyamuk jugak sebab kat belakang rumah tuh banyak nyamuk. Aku memang lah, setiap kali ke kebun, ubat nyamuk yang aku capai dulu. Gunanya tak seberapa lama mana sangat pun.

Tak bukak lah pulak both kedai runcits, kat kampung nih peniaga kedai runcit tuh bukak kedai ikut suka. Kedai yang paling besar tuh, bukak nya pukul 10 pagi, sepatutnya bukaklah awal sikit sebab pagi-pagi memang orang nak ke kedai.

Ipin/Ita dah ada di rumah masa aku balik breakfast, sembang-sembang sikit pasal gerai nasi lemak diaorang yang nak mula beroperasi esok. So itu yang diaorang tak lama, sebab nak ke Raub beli barang.

Aku sama MN ke Raub sebab nak beli tiles, banyak pulak tiles yang nak diguna, ituhari tak terfikir pun yang kolah belakang tuh pun nak dipasang tiles. Tapi alang-alang, biarlah semuanya dipasang tiles. Aku masih belum tahu berapa harga yang MN nak charge aku, dia kata tak mahal semahal yang Tok Empat abang dia tuh akan charge.

Aku beritahu dia yang kalau aku puas hati dengan charge yang dia kenakan, aku nak suruh dia cat luar dalam bilik air dan 2 tandas di belakang tuh. Aku saspen jugak nih, manalah tahu dia charge tinggi-tinggi nanti.

Yang aku tak berkenannya MN nih, dia kuat menyanyi. Kuat menyanyi kuat. Malu aku kat jiran. Lagu pulak, lagu-lagu tahun 80an, lagu D J Dave, Uji Rashid, Hail Amir gitu. Lepas Zohor tadi aku macam dah tak tahan dengar dia menyanyi, so aku pergi ke belakang, nak sembang-sembang lah kononnya. Rupa-rupanya dia tengah bersmule, patut pun kuat nyanyiannya.

"Ko nih kan, dah tua-tua gini pun perangai tak senonoh jugak, bebudak jer yang menyanyi kat Smule tuh", aku kata gitu.

Dia tak layan pun, dia terus aje menyanyi.

Dia tak dengar kot?

Mana nak dengar sebab aku cuma kata dalam hati.

Aku sengaja datang awal ke rumah Chu untuk jemput dia yang nak ke masjid for Maghrib. Sembang-sembang then aku cerita pasal ketidakpuasan hati aku pasal jamuan hari Isnin malam Selasa yang lepas. Chu pun pelik, dia agak yang mungkin akan dibuat 2 atau 3 kali jamuan, dengan jumlah duit yang aku kasi tuh. 

Tak ada lah pulak Ustaz tuh malam nih, so digantikan dengan baca Yaasin. Dan jamuannya beranika jenis makanan, Chu kata yang tokay kedai Ameno tuh yang sediakan, ditempah oleh Bendahari yang tak ada pulak kat masjid malam nih.

Kebetulan pulak jiran aku bawak bubur lambuk, dan dia tahu aku memang suka bubur lambuk diaorang, itu yang dia dah bungkus kan siap-siap bubur lambuk untuk aku bawak balik. So thoughtful lah jiran aku tuh.

Malam ini sekali lagi aku rasa macam down gitu mengenangkan yang minggu nih aku "tak bernasib baik", tak ada luck gitu. Mulanya pasal jamuan tu lah, then pasal semalam yang Ethereum aku beli tapi tak masuk wallet aku, then pagi ini bila flash crash tadi tuh. Apa salah aku hah? Aku slacking ker dalam amalan aku?