Wednesday

Selasa1Januari2019

Lambat sangat menunggu MN datang, aku ke Pekan Sari Sungai Ruan, breakfast, beli segala macam jenis limau/oren. Then jalan kaki jer ke kedai peralatan pertanian, beli polybags. Aku tak drive, park kereta betul-betul depan kedai tuh, instead aku jalan jer, sebab kalau bawak kereta, akan banyak barang aku terbeli, sampaikan penuh bonet. 

Adik ipar Ipin ada datang, tak memesin rumput sangat pun sebab aku ajar dia pasal tanam kacang harimau, aku tunjukkan cara dan step-step nya macamana nak tanam, jangan buat style aku yang tamak haloba nih, ditanamn rapat-rapat sampaikan tak ada space nak buat kerja. 

Then kitaorang kopek kacang yang semalam tuh, terus kitaorang tanam, buat sebaris jer. Nak tunggu benih yang lain lambat lagi gayanya, akhir bulan baru kacang boleh dicabut kot, itu pun kalau menjadi. Tapi gayanya macam menjadi jer kali ini.

Ipin/Ita nak balik/datang esok.

"Awak agak-agak aku beli makanan nih kat mana?", aku tanya MN masa kitaorang nak makan lepas Zohor tuh.

Then aku cerita lah yang aku beli kat kedai Redha Jer Lah, itu pasal lambat. Ada 6 orang yang order makanan kat kedai tuh masa aku sampai. Tokay tuh terkemut-kemut buat air kat dapur, "what takes her so long nak buat air?", tanya aku dalam hati. Aku peratikan aje cara dia buat kerja. 

"Hantar yang ini dulu sementara mak awak potong ayam, lama sangat dah orang tuh menunggu", aku kata kat anak tokay tuh, suruh dia hantar nasi yang dah siap.

"Penuhkan air basuh tangan yang kosong tuh", aku kata lagi.

Last-last aku yang hidangkan makanan kat meja, aku ke dapur ambik air. Geram jer nak cakap kat tokay tuh, "lambat sangat Cik nih buat kerja".

"Buat untuk diaorang dulu, lama sangat dah diaorang tunggu", aku kata kat tokay tuh sebab dia sesambil menyediakan makan untuk orang lain, dia nak siapkan order aku jugak.

"Plastik tu tak payah ikat, lipatkan aje, tak tumpah nya lah. Sup tu jer ikat", aku ajar dia, biar cepat sikit. Aku order nasi ayam.

Tak lama tuh husband dia datang, ini sorang lagi, buat kerja macam nak tak nak. They are made for each other lah. 

"Aku nak pergi Johor tak lama lagi, moh ikut aku", kata MN.

Laju jer aku kata tak nak.

Aku agak malam nih tak ada Ustaz Sekolah Sains tuh sebab harinih kan ker public holiday? Itu yang aku ke surau aje sebab rasanya ada tazkirah. Memang ada pun, tapi, aku pulak macam terlapar gitu so aku nak ke kedai untuk dinner, tapi pulak, kedua-dua kedai makan tutup. So aku masuk semula ke surau, adalah 7 orang jemaah yang dengar tazkirah dari Pengerusi Surau/ Bilal Masjid. Dia ajar Fiqah dan dia ulang-ulang kan jugak pelajaran Tasauf Sabtu lepas. Patutlah masa Kuliah Tasauf ituhari laju jer dia salin nota.

Alhamdulillah ada disediakan meehon goreng lepas tuh, aku dah terbayang yang malam ini aku cuma makan maggi sebab malas nak ke Sungai Ruan.