Monday

Isnin 21 Januari 2019

Bersemangat aku pagi nih, keterlanjuran munculnya perasaan best aje sejak sesehari dua lepas. Pagi-pagi lagi aku dah ke kebun. Air paip aku pasang sebelum aku ke masjid for Subuh lagi, by the time aku ke kebun, setengah tong pun belum penuh. Tapi itu tak menghalang aku, tak mengeringkan hati aku, untuk berkebun. Semangat aku tetap melimpah.

Mulanya aku basahkan, jirus air ke kawasan yang aku nak cabut kacang, a few baris. Sementera menunggu tanah jadi lembut, aku menyangkul, membersihkan semak samun kat kawasan yang dah aku cabut kacang nya semalam tuh. 

Dapatlah dalam 2 kilo kot kacang yang aku cabut, terus aku jemur. Then aku mula buat batas, or rather mula menyangkul untuk menanam benih yang dah aku kopek sejak seminggu lepas. Ya ampun lah siksanya menyangkul tanah keras, yang walaupun aku dah basahkan, tapi tetap berbongkah-bongkah tuh. Akhirnya dapatlah 2 baris aku menanam kacang. 

Cukup lah untuk hari ini, esok lusa aku akan buat lagi sikit demi sikit. 

Kerajinan dan kebersemangatan aku terus utuh, biasanya aku dah masuk rumah, tapi aku tetap jugak di kebun, menyiram tanaman dalam polybags, menyusun polybags, esok aku nak tanam kacang harimau kat dalam polybags lah pulak.

Tengahari nih lepas Zohor, ada khenduri Tahlil, walaupun jauh tempatnya tapi aku pergi jugak sebab aku tahu yang tak ramai jemaah yang pergi. 

Dapat sejam aku tidur sebelum Asar, sekarang aku dah tak kisah samada nak tidur atau tidak lepas Zohor. Lantak lah aku payah nak tidur malam, apa susah, aku boleh berjaga the whole night kalau aku nak, aku boleh susun waktu sendiri. 

Lepas Asar pun aku ke kebun jugak, menyiram. Aku redha jer lah dengan keadaan cuaca panas melampau sekarang nih, itu yang kena siram pagi petang tuh. Half of my tembikai tuh dah tinggal nyawa-nyawa ikan jer dah, itu pun aku siram jugak lagi, manalah tahu kalau-kalau pokok tembikai tuh mati hidup semula, kan?

Aku tak berapa puas hati mengaji malam nih, nafas aku pendek, petang tadi dah berkali-kali aku praktis, lancar jer baca full ayats tapi bila time depan Ustaz, tersangkut-sangkut sebab nafas tak panjang.

Aku dah tak tidur kat bilik, instead aku tidur kat hall, so adalah a few times aku merangkak ke laptop di sepanjang malam tadi.