Monday

Rabu16Januari2019

Again, aku di kebun cuma takat menyiram tanaman yang kat polybags aje sebab tak ada air. Sedih jugak menengokkan yang kacang harimau aku layu kekeringan, aku cuba-cuba cabut tapi semuanya putus gitu aje. Tanah dah jadi macam batu.

Air yang aku salurkan dari paip kat rumah pun tak dapat nak membasahkan tanah sebab keluarnya setitik-setitik. Apa pun aku redha aje lah, aku dah putus harap dah nih. Aku pernah mengalami zaman kemarau dulu tuh, mati kering tanaman aku, so I'm all prepared lah kalau kali ini pun kemarau jugak.

Siap akhirnya kerja-kerja repair kat rumah, semua kunci pun dah ditukar. Ada banyak lagi kerja yang boleh dibuat, benda yang boleh diupgrade, tapi nak buat lain kali lah. Kena ada fasa-fasa nya jugak. Rasanya nak cat baru lah rumah nih. MN nak sangat buat kerja-kerja lain sebab dia tengah kumpul modal nak siapkan rumah kedai dia yang dah dekat 2 tahun terbengkalai tuh.

Aku rasa puas hati sebab secara tak langsung aku dah tolong dia, dan dia pun beritahu yang esok lusa dia akan mula semula projek terbegkalai dia tuh now that dia dah ada modal sesikit. Patutnya duit loan Tekun yang bini dia dapat tuh dulu digunakan untuk modal buat rumah tuh tapi dia guna duit tuh untuk tebus kereta dari KN adik dia. Biasalah Melayu, kereta lebih penting dari yang lain, kan?

Entah apa-apa lah aku mengaji malam nih, aku dah praktis banyak kali petang tadi tapi bila nak baca, tergagap-gagap, banyak salahnya. Serba tak kena bacannya, serba tak betul. Macamana pun kitaorang happy jugak sebab ada 2 orang baru yang join malam nih. Dari dulu lagi kitaorang selalu jugak tertanya-tanya apa pasal tak ramai yang nak join mengaji. Memang lah ada banyak kali kelas mengaji, di masjid, di surau, tapi yang join nya muka-muka sama, muka-muka basi tuh. So bila ada yang join kitaorang malam nih, happy kitaorang jadi nya. 2 orang pulak tuh. 

Ada Tahlil lepas Isyak, dan ada jamuan.

Malam nih pun susah nak tidur, macam semalam jugak, aku bangun mandi etc dalam pukul 3 after bergelut untuk menidurkan diri. I really have to do something, tak tidur petang for example, tak boleh jadi kalau setiap malam aku macam nih.