Friday

Rabu2Januari2019

Ada gotong royong membersihkan kawasan luar surau pagi nih, pukul 8, tapi aku tak pergi sebab Ipin/Ita nak balik, lagipun tak kan aku nak tinggalkan rumah tak berkunci, MN nak siapkan kerja. Lagipun kawasan yang nak digotong royongkan tuh kecik jer.

Aku sambung menanam kacang harimau lebihan semalam. Nak menyangkul sikit tu pun tercungap-cungap. Then menyiram tanaman kat polybags. Then memasukkan tanah etc ke dalam polybags, itu lah kerja paling berat. Then mencabut pokok-pokok jagung yang terbantut pertumbuhannya sebab sentiasa digenangi air dulu tuh, so clear lah sikit kebun aku jadinya.

Mamat Meracun (MR, Mamat Rumput) ada datang so bersembang dengan dia jugak MN kat belakang rumah, tempat MN tengah buat kerja. Dia janji nak meracun rumput esok sebab harinih dah tak sempat.

"Bunyi music dari mana kuat sangat tadi? Ada program menda kat Dewan?", aku tanya diaorang, kalau-kalau diaorang tahu. Tadi masa aku di kebun, tertanya-tanta jugak aku dari mana bunyi music kuat tuh, ada event apa kat Dewan yang sebelah surau tuh? 

"Dari surau", kata MR.

"Biar betul, tak kan surau pasang music, lagu-lagu pulak", aku tak percaya.

"Saya ada lalu depan surau tu tadi. Budak-budak", kata MR.

"Ya Rabbi......", itu jer lah yang aku dapat kata.

"Ingatkan ada lah teh o ker, kuih-kuih ker, rupanya buah", kata MN bila dia nak join aku sama MR makan limau oren yang aku hidang. Laju jer MR mengupas oren-oren tuh, kesian menengoknya.

"Kan aku kata kalau ko nak minum ker apa ker, buat sendiri", aku kata gitu, ada nada sentapz. "Dah lah hari-hari aku belikan ko nasik, banyak pulak komplen nya", aku kata lagi, tapi kata dalam hati jer lah.

Tak jadi Ipin/Ita balik harinih.

Aku nak menyiram petang nih sebab sekarang nih panas sangat, tanah dah kering kontang, ada yang dah merekah-rekah. Gitulah keadannya, bila hujan tanah jadi macam subur lawa, tapi sehari dua jer tak hujan, jadi macam batu. Tapi air tak ada lah pulak so tak jadi nak menyiram. Teruk sungguhlah Raub nih, air jarang sangat adanya, nasib baiklah aku duduk sorang dan tak gunakan air banyak. 

Sepatutnya malam nih ada Kelas Mengaji tapi diberi laluan pada Kadhi Raub yang datang setiap Rabu minggu pertama setiap bulan. Kadhi tuh bagi Kuliah pasal Syafaat Nabi, jenis-jenis Syafaat, tahap-tahap Syafaat dan cara-cara mendapatkan Syafaat.

Panjang lebar penerangan Kadhi tuh, especially cara-cara mendapatkan Syafaat. Antaranya, kita kena amalkan Sunnah Nabi, buat segala nya ikut cara macamana Nabi buat. Dalam sehari, ada seribu lebih amalan yang kita boleh buat, mula dari kita bangun tidur, sampailah kita nak tidur malam nya. Baca doa masa bangun tidur, cara masuk bilik air, cara bersihkan anggota tubuh, cara ambik air sembahyang, semua tuh ada Sunnah tersendiri. 

Tengah Kadhi tuh cerita pasal cara Nabi wudhu, baru aku teringat yang aku tadi tak ambik air sembahyang sebab tak ada air, makna nya aku Sembahyang Maghrib tanpa wudhuk. Biasanya aku berwudhu kat rumah, memang jarang sangat, tak pernah pun kot, aku ambik wudhu kat masjid/surau sebab aku ke masjid dalam keadaan dah ada wudhuk. Tapi tadi tuh tak ada air walaupun setitik, so niatnya nak berwudhuk kat masjid aje lah. Then aku terlupa sebab biasanya aku terus aje masuk masjid, aku akan cuba nak ingatkan pasal kaki mana nak didulukan kalau masuk masjid, nak niat iktikaf, nak baca doa masuk masjid etc. 

Awal aku masuk tidur malam nih. Seharian tadi aku rasa down jugak pasal aku "rugi" seribu lebih. Aku nak beli Ethereum, so aku guna Debit card. Coin provider tuh pulak hantar guna "smart contract", bukan the traditional way, manually gitu. So tak nak cakap banyak lah, Ethereum tuh tak masuk dalam wallet aku.

Aku nak explain panjang-panjang pun orang bukan faham.