Tuesday

Selasa 22 Januari 2019

Patut nya aku ke Pekan Sari Sungai Ruan pagi nih kan, sebab dah lama aku tak ke sana.

Tapi, demi memupuk semangat rajin aku, aku lupakan niat suci murni untuk ke Pekan Sari. Buat menghabiskan duit aje kalau aku pergi sebab aku tahu, I tend to spend a lot bila aku tak ada plan nak beli apa-apa.

So macam semalam jugak, awal pagi lagi aku dah di kebun. Entah bila lah masalah air kat Raub nih akan selesai, air paip yang keluar tuh macam meleleh gitu aje, Lebih kuat air kencing lagi. So bayangkan lah yang aku terpaksa mengencingkan a few batas kacang.

MN ada datang pagi nih, tanya pasal projek mengecat, terkesian pulak aku, so aku setuju suruh dia cat rumah kitaorang, bahagian luar aje lah. Harga mengecat nih mahal, dengan undercoat, finishing coat nya lagi.

On my way ke masjid masa Zohor tadi terserempak dengan Pet (singkatan dari nick Selepet) tengah mengait kelapa, dia nih, ke mana-mana kerja, mesti dengan bini dan anak dia yang lelaki tuh (sorang lagi sekolah), so aku tanya dia apa pasal dia dah tak nak mengait kelapa kat kawasan rumah kitaorang. Dulu-dulu dia lah yang kait dan jual kelapa kitaorang, sejak aku balik dari Cherating, MatKelapa pulak yang mengutip kelapa, aku pun tak tahu hujung pangkal ceritanya. 

So dia kata since aku benarkan dia kait kelapa, dia akan datang esok, dia tahu yang MatKelapa ada datang mengait kelapa sekali sekala. Masalahnya MatKelapa tuh dia cuma kait kelapa yang jauh tersorok dari pandangan jiran CCTV aku,(sebab ada kes), ada a few pokok kelapa yang tak diusiknya langsung. Dan lagi satu, selama ini sesen pun aku tak dapat duit hasil kelapa yang MatKelapa kait, ada jer alasan dia, wallet hilanglah, harga kelapa dah tak ada harga lah etc.

Aku rather Pet yang kait kelapa tuh sebab dia ada anak-anak kecik. MatKelapa tuh bini dia kaya, ada kereta a few bijiks, rumah besar.

Balik dari masjid Asar tadi, tak tukar pakaian kerja pun, terus aku ke kebun, menyiram. Esok aku akan mula menanam kacang harimau, tadi dah tanam sesikit kat polybags. Aku baru perasan yang aku kena tanam selewat-lewatnya pertengahan bulan depan, so that Raya nanti hasilnya dapat dituai dan dikasi kat sedara mara.

Menarik Kuliah Maghrib malam nih, Ustaz Sekolah Sains tuh yang kasi pengajian. Ada a few benda baru yang aku ingat dan akan aku buat. Aku suka kalau pergi Kuliah dan ada benda-benda baru yang aku kena praktikkan.