Monday

Ahad6Januari2019

Awal aku pergi breakfast pagi nih, ke kedai Ameno, kedai lain tutup gayanya. Ada dua gerombolan geng berketayap semuanya kat 2 meja, Imam, Ustaz, etc. Aku bersalam dengan 2 orang yang kat meja sebelah tuh aje sebab yang lain tuh macam tak nampak kehadiran aku. Bukan, bila aku turun basikal, sunyi sepi jadinya, diaorang tak huha-huha, agaknya menghormati aku yang pendiam nih ekekekek

Nasib baik lah diaorang tak lama, lepas tuh masing-masing blah, kebanyakannya nak ke ladang durian masing-masing.

Eh, apa hukumnya (aku tanya jer nih) tanam durian kat tanah yang diteroka secara haram macam yang Cina-Cina buat tu, hah? Nun sampai ke puncak-puncak bukit sana nun.

Dalam 20 tongkol jagung yang aku petik, ada yang tak berapa elok dari segi saiz tapi kira ok lah. Lepas tuh aku tak tahu nak kasi kat siapa, nak kasi kat MN yang tengah kerja, aku malas lah pulak, aku fikir, lebih baik kasi orang lain lah pulak, tak kan nak kasi dia aje. Naik lemak lah dia nanti tuh.

Nak kasi Chu? Tak nak. Pasal dia akan jual jagung tuh. So aku mengendap jiran-jiran aku, kalau diaorang ada keluar rumah, nak aku kasi kat diaorang aje. Then aku dengar bunyi kereta jiran aku, diaorang nak keluar. So tinggal satu rumah lagi, penghuninya balik sekali sekala aje, kebetulan minggu nih ada balik. So aku intai lah dari dekat, sambil jinjing bag plastik berisi jagung tuh. 

"Eh, aku nih mengintai janda", kata aku dalam hati.

Then Chu talipun suruh beli barang untuk dia nak masak makanan yang aku order untuk dibawak ke surau malam nih. Aik, kata nya semalam nak beli barang?

Then on the way nak hantar barang ke rumah Chu, aku teringat kat MakCik Esah, jiran yang baik dengan Mak. Aku singgah sekejap rumah dia, tanya-tanya kalau dia nak jagung. 

"Tak payah banyak lah, Makcik sorang jer", dia kata gitu.

"Banyak jagungnya, tak apa, bagi lah ke sedara sebelah-sebelah", aku kata gitu. Anak beranak dia ramai kat sekeliling rumah dia.

Gaya macam nak hujan tapi aku berbasikal jugak ke masjid for Zohor sebab memang selalu jugak macam tuh, gaya macam nak hujan tapi tak turun jugak hujannya. Too bad kedai sebelah masjid tutup, so makan kat kedai di seberang jalan. Lauk dah habis lah pulak untuk aku tapau, aku cuma makan sikit aje lauk yang ada. Then hujan turun, kadang renyai, kadang lebat. Aku redah jer lah sebab nak ke kedai Redha Jer Lah nak beli makanan untuk MN yang seharian nih senyap aje, tekun buat kerja.

"Kalau MN tahu yang aku berkorban jiwa raga redah hujan semata-mata sebab nak belikan dia makanan, tentu meraung kesedihan dia", aku fikir gitu. 

Akhirnya siaplah kerja yang MN buat tuh, harga yang dia mintak pun ok, jauh lebih rendah dari apa yang aku expect. So aku nak suruh dia cat bilik air belakang tuh, luar dalam. Dia akan buat on Wednesday. Dia balik sekejap untuk ambik kereta, nak punggah barang-barang kerja.

"Chu awak memang gitu, suka memandir kan orang. Dulu dia kata gitu juga ke Mak awak sampai Mak awak merajuk", MN kata gitu. 

Tadi ada lah aku cerita kat dia pasal Chu memandirkan aku tuh semalam, dan dia pulak cerita pada bini dia, itu yang bini dia cerita kat dia pulak yang masa khenduri bila tah, Chu memandirkan Mak.

"Ooooo gitu rupanya. Oh ok", kata aku dalam hati.

Lebat jugak hujan petang nih, syukur lah sebab dah lama tak hujan. Makna nya jugak, esok ada harapan aku tak ke kebun. Memikirkan yang aku akan bosan sebab tak memorex dan tak berkebun esok, aku pun deposit 0.5 Eth ke trading account aku, nak buat style dulu lah. Dulu aku mula dengan 0.5 Eth jugak, dapat untung dalam 3 Eth. Kali ini tak tahu lah, harap-harap ada untung lah jugak. Aamin. So tomorrow morning I'll be trading again, InsyaAllah.

Chu kata dia terlupa nak siapkan kuih talam, itu yang bahagian atas kuih tuh lembik. Tak kisah lah, masakan Chu sedap belaka. Nasib baik lah banyak jugak mee yang dibuat, malam ini ramai pulak yang datang ke surau.

MH pun ada, dia kata nak ke KL Jumaat nanti, dia ajak aku temankan, dia nak hantar anak ke hospital, then nak ke Pasar Karat. Aku kata lah yang hotel aku akan duduk tuh tak jauh dari Pasar Karat tuh so dia tanya boleh tak kalau dia nak tumpang bermalam sama aku (mungkin anak dia ditinggalkan kat rumah sedara dia di Cheras). Basically aku setuju nak ke KL sama dia (dia berdua jer, bini tak ikut) walaupun aku maklum yang MH nih kalau berjanji nak ke sana sini, jarang sangat ditepati. Aku terfikir jugak yang akan jadi bosan lah pemergian dan ke-ada-an nya aku di KL nanti sebab dia tuh jenis yang "slow", sure nya nak ke Bukit Bintang (dari area Pudu Sentral) nak naik kereta nanti tuh. Sedangkan aku jenis yang jalan kaki aje. Aku nih jenis yang tak kisah sangat bila akan sampai ke destination sebab aku nak enjoy journey tuh. Dia tuh, macam Melayu lain jugak rasanya, lebih pentingkan destination, nak selesa dan cepat sampai.

Terbersembang jugak dengan Pengerusi Surau/Bilal Masjid, dia nih aku respect sebab banyak tunjukkan teladan yang baik sebagai seorang Bilal, hari dia tak bertugas pun dia datang jugak berjemaah. Aku tak kata yang lain tuh, Bilal, Imam, diaorang cuma datang masa hari diaorang bertugas aje. Hari diaorang off, diaorang tak datang. 

Aku tak kata macam tuh. Walaupun aku nak sangat kata. Sebab aku rasa macam pelik jer keadaan di kampung nih.

"Awak buat sendiri ker makanan tadi tuh?", dia tanya aku.

"Tak lah, itu Chu saya yang buat. Saya order dari dia", aku jawab gitu.

"Berapa harganya?", dia tanya lagi.

"Alah, tak sampai seratus pun", aku jawab gitu.

Then aku terdapat idea, nak tanya dia pasal menu yang sepatutnya dibuat dengan harga sekian-sekian. Then aku cerita pasal ketidakpuasan hati aku pasal jamuan Isnin lepas, bukan aku tak ikhlas cuma nya aku nak kan jawapan.

Rupanya sebelum ini pun dah ada orang yang komplen pasal benda yang sama. Bayar mahal tapi makanan yang disediakan tak berpadanan.

Ooooooooo

Dia berterima kasih kat aku sebab aku kasi tahu dia, aku pun rasa lega gitu. Akan datang, kalau nak buat jamuan, kasi duit kat orang lain, jangan kasi kat dia sebab dia tuh ada buat bisnes, so fikiran dia ke arah itu aje lah, nak ambik untung.