Tuesday

Rabu 23 Januari 2019

Dapat lah 2 baris aku menanam kacang harimau pagi nih, then mencabut a few baris. Then membersihkan kawasan yang akan ditanam. Kerja runcit-runcit gitu tak membosankan, itu yang buat aku terralit tuh. 

Pet ada datang untuk mengait kelapa, tapi bukan kelapa yang dikait nya dulu, manggis, rambutan, ciku, peria katak pun dikait sama. Dia nampak aku membersihkan kacang harimau, terus dia kata nak beli. Dulu mak dia memang borong dari aku, then diaorang rebus, jual kat Pekan Sari. 

Tapi kali ini tak banyak, so aku beritahu kata yang aku tak makan pun lagi kacang tuh, semuanya nak dibuat benih. Maksud aku, aku tak makan pun lagi kacang tuh hari ini, so aku tak lah menipu dia, kan?

Keletihan agaknya, lena aku diulit mimpi lepas Zohor tadi, lepas tuh sempatlah bersih dan bungkus sekilo kacang untuk bini Imam surau, tadi masa breakfast (dia kerja kat kedai Samad tuh) dia ada tanya aku pasal kacang, dia kata dia ada nampak aku mencabut kacang. So kaedahnya, dia nak jugak merasa, beli pun tak apa, kata dia.

Itu yang aku tunggu dia lepas habis Asar, dia ke masjid tiap hari lepas Asar, mengajar budak-budak mengaji. Muda lagi bini Imam tuh, saspen jugak aku nak kasi bag berisi kacang tuh, takut ada orang nampak, nanti dikatakan ada skandal dengan bini Imam pulak.

Sampai aje kat rumah, aku nampak Hilux MatKelapa ada kat ceruk sana, laaa, dia datang nak mengait kelapa rupanya. Aku intai aje lah. Lantak lah, sure gaduh dengan Pet nanti nih, fikir aku gitu. Tak apa, esok aku akan slow talk dengan Pet. 

Sekarang nih setiap malam hari Rabu dikhaskan kalau ada sesiapa yang nak buat Tahlil, jamuannya dikongsi. So lepas mengaji malam nih ada lah jamuan, syukur, aku dah plan nak ke kedai Redha Jer Lah dah tadi tuh lepas Isyak.

Sejak Isnin, malam-malam sebelum tidur, aku pasang bacaan Quran, niatnya nak kasi cepat tidur. Then terfikir puak aku, apa hasilnya kalau aku tidur, bacaan Quran untuk didengar, kan? So kaedahnya, aku dengar jer lah alunan Quran tuh, last-last tertidur jugak.