Monday

Ahad - 07072013

Breakfast takat minum teh o semalam, then makan kuih sekeping, itu aje. Pasal aku nak cepat, ada gotong royong membersihkan kubur. Aku pergi sama Long, masing-masing bawak parang. Dan lembing ekekekke.

Ramai orang kampung yang datang tapi tak ramai yang aku kenal, puas aku mencari muka-muka yang familiar tapi cuma ada lima enam orang jer. Aku cuma kenal muka-muka yang sembahyang kat masjid, itu aje, yang lain mana lah aku kenal. Diaorang pun tak kenal aku.

Kecik sangat aku rasa diri aku bila dicomparekan dengan diaorang, masing-masing tuh selamba jer buat kerja, macam senang jer bagi diaorang. Kalau mencantas dahan pokok, sekali cantas jer. Tapi aku, empat lima kali buat barulah dahan patah. Macam orang bandar sangat lah kan? Macam orang tak reti buat kerja. Memang tak reti pun.

Orang lain rileks jer mengangkat, membuang dahan-dahan, tunggul-tunggul. Aku, nak buang ranting-ranting kayu pun siksa, banyak kerengga pulak tuh. Penyudahnya aku pergi sembang sama budak-budak Pusat Serenti yang ada dalam dua puluh orang yang turut join gotong royong tuh. 

Lepas tuh ada Tahlil, selamba aje dibuat di atas jalan, then adalah makan-makan tapi sebab nampak gaya macam sikit sangat makanannya, kitaorang terus balik. Imam tuh kata yang tahun ini sambutan luarbiasa, tak pernah seramai ini yang datang, sampaikan ramai yang cuma melepak aje sebab tak cukup peralatan untuk kerja. 

Aku singgah kat kedai Pak Chu Bekam (laki Chu Bekam, diaorang ada 2 kedai) sebab nak tanya dia bila aku boleh berbekam. Lama dah tak berbekam nih, bulan 2 lepas kot aku berbekam. So dia kata lepas Zohor nanti.

Long balik ke Jerantut tak lama lepas tuh, aku tak makan pun lunch sebab nanti nak berbekam, dinasihatkan tak makan at least 2 jam sebelum nya. And so lepas Zohor tuh aku teruslah ke kedai Pak Chu bekam, memang dia masih ada di sana. Payah Melayu nih, janjinya tak pernah tepat. Ingat tak dulu tuh masa aku nak berbekam, a few times dipostponed. 

"Buat lah kat mana yang elok", aku kata gitu bila Pak Chu Bekam tanya aku kat mana yang nak dibekamkan. Biasanya aku buat kat badan (belakang), kepala dan tapak kaki. 

Banyak pulak dibuat kat belakang aku, I lost count berapa tapi more than 12, sampai ke jalur gemilang (butt crack) aku dibuatnya, aku suka buat banyak gitu sebab memang sedap rasa badan. Jauh lah lebih best nya dari buat bekam kat Kampung Datuk Harun PJ tuh. Then lepas dibuat kat tapak kaki, dibuat kat kepala, masa buat kat kepala tu lah aku sampai boleh dengar darah memercik membuak-buak keluar. Empat atau lima kali dibekam nya kat satu spot tuh, aku rasa otak aku macam dicabut keluar.


"Banyak ngat darah keluar, tak apa ker?", aku tanya Pak Chu Bekam, saspen jugak aku, aku nih dah lah kurus, darahnya sikit pulak tuh.

"Eh tak apa, ini bukan darah hok dalam badan tuh", kata Pak Chu Bekam.

"Habis, ini darah mana?", aku tanya dia.

"Ini darah luar kulit, bukan darah dalam badan tuh", kata Pak Chu Bekam.

Terasa macam bodoh jer aku, nampak sangat tak ada ilmu. 

"Nak buat kaki ker?", Pak Chu Bekam tanya aku.

"Buat jer lah", aku jawab gitu.

Since aku pakai track bottom, senang jer lah dia nak menyelak nya, kalau disuruh bukak seluar sampai tingga; spender jer, mampos aku tak nak. Pasal spender aku koyak, besar koyaknya, sampai terjerlus-terjerlus telor aku ekekekek

So dibuatnya kat peha sama betis. 

"Nak buat tapak tangan dak?", Pak Chu Bekam tanya lagi.

"Ada ker orang buat kat tapak tangan?", musykil aku.

"Ada. Kalau selalu rasa kebas-kebas tangan, eloklah buat", kata Pak Chu Bekam.

And so buat lah kat tapak tangan. Kat tempat lain, memang aku tak boleh tengok, tak nampak nak tengok, tapi yang kat tapak tangan tuh, geli aku menengoknya. Mula tuh disapu minyak, then dipasang cup, then disedut. Kulit tangan kan ker nipis, kaler macam pink-pink pulak gitu, so bila disedut, menggelembung jadinya, terkelebir dan terjelebir gitu, nampak macam benda lucah sangat jadinya bahagian yang disedut dalam cup tuh tau dak? 

Masa lepas jarum ditusuk dan darah disedut, masa tu lah geli sekali aku menengoknya, banyak pulak tuh darah keluar, sampai setengah cup bekam tuh. 

"Tengok tuh darah beku, darah kotor lah tu", kata Pak Chu Bekam.

Sedari dulu lagi aku macam tak percaya yang macamana diaorang bezakan darah kotor dengan darah tak kotor. Maknanya, orang yang tak pernah berbekam tuh, banyaklah darah kotor diaorang? Maknanya, aku yang berbekam every few months nih, darah aku bersihlah?

"Eh, seram jugak tengok darah keluar banyak gini nih, tak apa ker?", aku tanya Pak Chu Bekam bila dia buat kat tapak tangan kiri pulak. 

Dah siap semuanya, dia suruh aku bangun, sambil dia lap kan darah kat tapak tangan aku.

"Eh, saya rasa macam loya lah", aku kata gitu masa aku duduk atas katil sambil kaki berjuntai ke bawah.

"Eh, apa pasal nih?", aku rasa tak ada tenaga, aku rasa lemah, aku rasa macam nak pitam.

Sedar-sedar, bila aku bukak mata, Pak Chu Bekam tengak sapu-sapu minyak kat badan aku, urut-urut aku, sambil kuat-kuat baca a few Ayats. Puas aku cuba nak ingatkan apa terjadi, apa pasal aku jadi macam tuh. Badan aku basah berpeluh. Bila Pak Chu Bekam nampak aku bukak mata, dia tanya aku, samada aku ok atau tidak. masalahnya aku tak dapat nak bersuara, aku rasa macam baru dapat tenaga sedikit demi sedikit, aku mengerang sesambil bernafas kuat-kuat, macam orang keletihan. Tangan aku tak boleh bergerak, keras. 

Apa yang aku tahu masa tuh, ada kemungkinan aku akan mati. Pak Chu Bekam suruh aku tidur sebab aku tak dapat nak jawab apa yang dia tanya, aku cuma boleh dengar suara dia. Jelas. And so aku tidur. Aku tak tahu berapa lama aku tidur tapi bila aku terjaga, tangan dan jari aku dah boleh aku gerakkan, dan aku pun rasa dah ada tenaga. Masa aku bukak mata, aku tengok Pak Chu Bekam ada berdiri depan aku sambil tengok aku.

Pak Chu Bekam kata yang aku terus terkulai tak sedarkan diri, for about 20 minutes. Dia sempat mandi, sembahyang lagi, masa aku tidur tuh. Aku tengok jam dah 4 suku, biasanya dulu dalam pukul 3 dah siap tapi sah memang lama aku tak sedar diri tadi tuh. 

"Apa pasal jadi gitu hah?", aku tanya Pak Chu Bekam.

"Awak tak boleh tengok darah agaknya, itu yang pengsan tu. Dulu pernah ada orang pengsan sebab dia alah pada darah", kata Pak Chu Bekam.

Aku macam nak percaya tapi rasa macam tak percaya pulak pasal kalau tak boleh tengok darah, mengapa dah lama lepas tuh baru aku pengsan, patutnya the moment aku tengok darah membuak-buak keluar dari tangan aku tuh, patutnya masa tuh lah aku pass out kan?

Ada dalam 15 minit aku rihat-rihat, dikasi minum air madu, sesambil bersembang. Pak Chu Bekam kata yang kalau jadi macam tuh, dia tak panik sebab kalau panik, susahlah jadinya. Tak panik ker dia tadi, sedangkan bermacam Ayats yang dia baca kuat-kuat sambil urut badan, kepala aku.

"Berapa semuanya?", aku tanya Pak Chu Bekam, bila aku rasa konfiden yang aku dah ok, dah boleh drive balik ke rumah.

"30 cawan", kata Pak Chu Bekam, dari dalam bilik.

Oh shit, 30 cups? Patut aku pengsan, banyak darah keluar. Pelik aku, patutnya dia tahu yang aku nih kurus, tak boleh keluarkan darah banyak-banyak. But then satu cup RM 5, so lagi banyak cups yang dibuat, lagi banyak duit dia dapat, kan? Oooooo.

Bila aku dah konfiden yang aku boleh drive balik, teruslah kitaorang ke kedai dia semula.



Pukul 6 baru aku sedar, dan sembahyang Asar. Mak sama Chu nak ke rumah Nyang (bapak sedara aku) di Lembah Klau pasal ada khenduri mesyuarat nak tentukan majlis kahwin anak Nyang. Masalahnya, Tihah (anak Chu) nak ke KL malam nih, so aku lah yang diharapkan untuk pergi sama mak dan Chu. Mulanya aku kata aku tak sihat tapi dah lama tuh terpaksalah aku setuju nak pergi sebab mak sama Chu dah berpakat nak suruh Hairi (anak Nyang) datang jemput.

Nyang sama Hairi ada datang sekejap sebab diaorang kebetulan nak ambik kuih dari Chu, dan kalau aku tak sihat, terpaksalah diaorang bawak mak sama Chu sekali, dan balik malam nanti terpaksalah Hairi hantarkan mak sama Chu balik.

Ok, Hairi nih Doktor Pakar kat Johor, so bila dia dengar aku kata yang bekam tuh dibuat kat 20 spots (aku kata 20 instead of 30 sebab bila aku sebut 20 tu pun diaorang dah terkejut sebab banyak sangat), terus dia kata yang memang patut pun aku pengsan sebab darah banyak keluar.

"Mana dia tahu darah kotor ker darah bersih?", Hairi tanya aku bila aku explain apa yang Pak Chu Bekam kata kat aku pasal darah kotor.

"Darah nih benda kecik sangat sebenarnya, tak ada sapa dapat bezakan antara darah kotor dengan darah tak kotor. Apanya darah kotor tuh sebenarnya?, tanya Hairi lagi.

"Diaorang kata, darah kotor tuh bila dia keluar dari badan kita, dia jadi beku, jadi macam jelly gitu", aku kata gitu.

"Semua darah yang keluar dari badan kita akan beku. Kalau kita luka, darah yang keluar tu akan beku sebab kalau dia tak beku, tak akan sembuh luka tuh", explains Hairi lagi.

Aku rasa bodoh dan kurang ilmu jer bila dengar Hairi kata gitu. Mulanya aku ingatkan banyak ilmu pasal bekam nih, sebab aku guna nas-nas dari apa yang tokay tempat aku pernah berbekam selama nih kata.

"Darah yang keluar tu, darah badan kita lah, darah luar kulit ker, darah apa ker, memang itu jer lah darah nya, darah yang sama", kata Hairi lagi. 

Entahlah, aku jadi macam confused gitu bila dengar penerangan seorang Doktor, selama ini aku dengar penerangan a few orangs tokay bekam. Aku boleh sensekan yang Hairi memang tak percaya, dan dia macam lekeh-lekehkan berbekam nih. 

Tapi, kan ker berbekam tuh sunnah Nabi?

And so lepas Maghrib kitaorang bertiga (aku, mak, Chu) ke Lembah Klau. Mak kata tak payah jemputlah Makcik Esah sebab nanti kitaorang nak terus ke Lembah Klau, terpaksa nak kena hantar Makcik Esah balik dulu.

"Awak turunkan Makcik kat simpang tu jer lah, Makcik boleh jalan kaki jer", kata Makcik Esah bila aku kata yang kitaorang nak balik lepas Maghrib.

"Saya nak balik ke rumah lepas Maghrib kang, nak tukar seluar, tak kan nak ke sana pakai kain pelikat?", aku bagi alasan macam tuh. 

Sebenarnya aku tipu jer, aku nak jaga hati Makcik Esah, aku tak nak dia ingat yang dia macam menyusahkan aku yang terpaksa hantar dia balik. And at the same time aku nak mak tahu yang semua tuh simple jer sebenarnya, sebab mak, macam biasa, masalah besar sangat sampaikan tadi tuh kata tak payah jemputlah Makcik Esah tuh.


Kalau nak tahu definasi "antara dua darjat", datanglah ke Claw Valley (Felda Lembah Klau) tuh, ada rumah yang besar macam istana, ada yang rumah kecik tiang seribu. Apparently sebahgian dari peneroka di situ dapat pampasan kerajaan masa tanah diaorang diambik untuk projek bekalan air, ada yang dapat banyak, ada yang dapat sikit, dan ada yang tak dapat apa-apa. Nyang bernasib baik sebab dia dapat banyak.

Pukul 11 baru kitaorang sampai rumah, yang by that time aku dah sihat walafiat, macam biasa. Puas aku belek-belek badan aku, mengecheck how many tompoks kesan bekam yang ada. Laaa, kat badan aje ada 17 tompoks, maknanya kat kepala tadi dibuat 5 kali.