Sunday

Sabtu - 06072013

Tak buat apa pun sangat pagi nih, lepas ke Pekan Sehari, aku memindahkan anak cili ke dalam polybags, tak sempat lama buat kerja tuh then susun polybags pulak. Nampak gayanya minggu depan kena beli another 10 gunis coco peat, sabut kelapa. RM 100, boleh dapat dalam 50 polybags. Banyak jugak belanja kalau menanam dalam polybags nih rupanya. 

Semalam aku cadang nak tanam cili tuh kat tanah aje tapi bila difikir yang banyak space yang akan diguna, pokok cila tu pulak rapuh, rasa macam tak berbaloi lah pulak. Masalah sekarang nih, kawasan garag tuh sempit, tak muat nak menempatkan beratus-ratus pokok cili tuh, lagipun takkan nak dibiarkan semuanya kat situ sebab diaorang perlukan cahaya matahari jugak, at least aku kena susun kat tepi-tepi garaj aje. 

Mungkin pokok-pokok cili yang dah besar panjang tuh akan aku pindahkan ke tempat lain, susun kat kawasan yang pokok pisang ditanam rapat, kalau tak, kena angin, hujan lebat, patas semuanya nanti. 


Dekat pukul 10 baru kitaorang bertolak, aku riles jer walaupun semalam tuh kata dalam 8 setengah nak perginya. Best pulak bawak kereta Long tuh, rasa macam konfiden jer, lain perasaannya daripada bila  bawak kereta Proton.

"Pak Itam bawak kereta tak laju, bukan macam orang lain", aku kata gitu kat Ieqa anak sedara aku.

Aku memang tak drive laju, paling-paling pun 110 jer. Bawak takat 90-100 km/j jer, bas-bas ekspress jauh lagi laju dari aku bawak. Boring gila aku nih orangnya kan? Dah lah tak suka drive, drive pulak slow.

Kitaorang sampai Taman Bahagia Gombak just before 12, sedih dan insaf menengok keadaannya MakEncik (mak sedara) aku yang last aku jumpa, masa aku kecik-kecik dulu. Dulu keluarga MakEncik aku nih jutawan (banyak kilang dan business), dan (arwah) pak aku pulak miskin, so itu yang kitaorang adik beradik tak rapat langsung dengan keluarga di sebelah (arwah) pak. Kalau korang noticed, aku panggil mak sedara aku nih, MakEncik, so that shows a little lah kan?

Tapi, macam yang omputih cakap, because of some twist of fate, langit tuh tak sentiasa cerah, dah lama dah keluarga MakEncik aku nih kagak punya uang berjuta. She's bed-ridden now, mata jadi buta, dan dia cuma dijaga oleh seorang maid. Rumah dia yang semakin mengecil (dari rumah besar , pindah ke rumah kecik) terpaksa dijual. Anak-anak dia, sepupu aku, ada yang dah berbelas tahun duduk di Switzerland, ada yang duduk kat Indonesia. Yang ada kat Malaysia (2 orang), dua-duanya lelaki, tapi dua-duanya...errr, tak reti dah aku nak sambung ayat nih.

"MakEncik ingat lagi tak kat saya?", aku tanya MakEncik aku.

So aku duduk sebelah MakEncik aku aje lah, layan segala pertanyaan dia. Aku malu-malu jugak nak jawab sebab terpaksa jawab kuat-kuat, pendengaran dia dah kurang jelas. 

Malam nih akan dibuat Majlis Menyambut Menantu, tapi, satu apa persedaiaan pun tak dibuat. Kitaorang tak tanya beria sangat pasal mungkin masing-masing sedih dan shock tengok dan fikir yang betapa besarnya kuasa Tuhan, "begitu" akhirnya keadaan MakEncik aku, yang suatu masa dulu....errr, again, aku tak reti dah nak sambung ayat nih.

Aku melepak kat kedai cendol lepas tuh, tapau segala macam jenis cendol untuk mak, Kak Long, Ieqa, MakEncik dan maid dia. Lepas tuh aku melepak dalam kereta aje lah, aku malas melepak kat dalam rumah sebab aku sedih sangat tengok keadaan MakEncik. Sedih menengok keadaan, sedih (?), insaf memikirkan kuasa Tuhan.

"Moh lah kita balik, dak? Kita bukannya nak tunggu rombongan deme nyer (rombongan kahwin)", kata Akak Long.

Laaa, tak sampai sejam kat situ, dah nak balik? Aku tak kisah. And so baliklah kitaorang, tak singgah mana-mana pun, cuma kat Bentong aje, beli nangka madu sama kuih akok. Then bila dah sampai Raub, beli lauk. Pukul 2 lebih kitaorang sampai rumah.

Hujan lebat selebat-lebatnya petang nih, angin pun kuat, sampaikan our only pokok durian tuh tumbang. Kat rumah Tok Empat lagi hebat, canopy besar depan rumah dia kena diterbangkan angin sampai atas bumbung rumah yang baru dibuat. I mean, canopy tuh tegak berdiri dengan megahnya atas bumbung. 

Ada mengaji sama UstazM malam nih, dia kata yang lepas Raya nanti mungkin kelas akan ditukar ke malam lain pasal weekends dia selalu sibuk dengan jemputan ugama yang lain. 

Lepas Isyak kitaorang (mak, aku, Long) singgah di rumah Chu, makan nasi impit letak kuah kacang sama serunding ikan, best gila.