Sunday

Sabtu - 20072013

Lepas Subuh tadi ada Tazkirah, dari Ustaz mana pun aku tak tahu, tapi best sungguh peringatan dan cerita dia. Peringatan tentang amal ibadat yang dianggap "remeh" yang seharusnya  selalu diamalkan, apatah lagi kita dah hampir di pertengahan Ramadhan, masih belum terlambat kalau nak dibuat dan diamalkan sehari-hari.

Amalan yang kita take for granted, contohnya, sentiasa berdoa, sentiasa dalam keadaan berwudhuk, amalkan berzikir dan salawat, dan benda-benda lain yang boleh dianggap sebagai ibadat, tidur di waktu siang untuk merihatkan badan setelah beribadat di waktu malam. Masuk sangat kat kepala otak aku yang biol nih sampaikan aku rasa macam nak ucapkan terima kasih kat Ustaz tuh. Macamana pun aku akan sentiasa ingat apa pesanan Ustaz tuh, sebab mengingatkan aku pada benda-benda yang kadang tuh aku lalai. Sampai pukul 7 Tazkirah tu.

"Sapa tu, jauhnya dia berjalan ke masjid?", aku tanya kat mak bila aku nampak ada perempuan jalan kaki laju jer, tak kenal lah pulak dari belakang. Bila sampai dekat, bila dia berpaling sebab nak cross jalan, baru kitaorang tahu yang itu rupanya Makcik Esah, anak dia tak datang jemput dia so dia terpaksa jalan kaki. Baik orangnya Makcik Esah tu, jenis yang tak suka menyusahkan orang. Patutnya dia beritahu mak, patutnya tumpang aje lah kitaorang but she choose untuk jalan kaki aje. Kalau mak lah "tertinggal" macam tuh, sure dah mak tumpang orang, atau suruh sapa-sapa hantarkan mak balik. Tersedih aku bila Makcik Esah kata, "Saya ni orang banyak dosa, The", aku tak faham sangat apa maksud dia.

Aku tak tidur dah lepas tuh, terus aje ke Pekan Sehari, banyak barang yang kena beli sebab dengar ceritanya Lan nak balik hari nih. Awal jugak aku ke kebun, menyangkul. Dalam sesetengah jam tuh, Ariff datang, so teruslah ke Zone 2, mencabut kacang. Dalam pukul 9, anak Nasir datang, dia ponteng sekolah tambahan sebab nak kerja. Lambat sungguhlah kerjanya Aiman tuh, main-main pulak tuh sampaikan jadi meluat aku nak melayannya. Then again, dia bebudak, so aku terpaksa faham. 

Mulanya aku mencabut kacang sama Ariff tapi lepas tuh aku biarkan dia buat kerja sorang-sorang, aku meleraikan kacang pasal kalau nak harapkan Aiman, tak akan siapnya lah kerja kitaorang. So akhirnya habislah kacang di Zone 2 tuh dicabut, dipetik, cuma dapat satu wheelbarrow aje. Aku tak congak lagi berapa jumlah berat kacang keseluruhannya yang aku dapat, kat Zone 2 tuh. Cadangnya nak sambung mencabut kat Zone 1 pulak tapi diaorang (aku terutamanya) macam dah malas nak sambung kerja, mungkin esoklah buat pulak. So aku bayar Aiman RM 6 dan Ariff EM 15, untuk 2 jam dan 2 jam setengah kerja. 

Lepas tuh aku membersih dan memilih kacang, adess, banyak kacang yang rosak dan kecik-kecik yang dipetik. Haruslah itu kerja Aiman sama Ariff pasal aku cuma petik kacang yang besar-besar, yang elok aje. 

Mak sibuk kat dapur, for the first time di bulan Puasa,  mak memasak, yer lah kan, anak bongsu mak ada kat Malaysia sekarang nih, dia nak balik. 

"Kita nak pergi ke masjid Raub ker, ada Imam Mekah malam ni", kata mak, masa aku tengah menimbang kacang, tadi ada kawan mak nak beli kacang 2 kilo.

"Tapi kan ker Lan nak balik?", aku tanya mak.

"Itulah. Mak cadangnya nak pergi, Chu pergi sama Tihah. Biar mak talipun Chu", kata mak lagi.

Aku biarkan mak "uruskan" permasalahan tuh, kalau mak nak pergi jugak, aku terpaksa pergi. Apa pasal tak nak pergi naik satu kereta aje, that's beyond me. Ada jugak aku terfikir, mak, kalau ada anak-anak balik, mak akan tetap dengan urusan mak. Unlike orang lain yang kalau ada anak-anak diaorang balik, diaorang akan adjust sesikit schedule diaorang. Mak selamba aje. Agaknya tu pasal adik beradik aku tak beria-ia sangat nak balik sebab kalau balik pun bukannya dapat "berbuka" sesama mak. Kitaorang akan tetap berbuka di masjid. 

Aku semakin banyak ketinggalan baca Quran (dan terjemahan) nih, aku kena buat sesuatu. Mungkin aku akan bangun awal sikit pepagi, itu jer caranya kot. Waktu lain tuh aku memang occupied, nampak jer macam tak ada kerja tapi sebenarnya masa aku sentiasa penuh. Pagi sampai Zohor aku di kebun. Lepas tuh tidur. Lepas Asar ke kebun. Malam pulak, dari pukul 7 sampai 11, aku di masjid, so aku kena cari masa lain di luar waktu yang dioccupy tuh. 

Tak jadi akhirnya kitaorang nak ke Raub. Dan Lan pun tak jadi balik sebab ada hal lain. Yang balik cuma Long sorang. Kesian kat Long, risau dan sedih jer dia bila tengok anak-anak cili rosak daunnya. Dan anak cili di tray semaian semuanya layu tak bermaya. Aku tak tahu apa pasal anak cili tuh daunnya hijau kekuningan, pucat, dan yang dah disembur ubat serangga, daunnya macam terbakar. 

Batch yang dulu tuh ok jer, sebab aku tak sembur pun racun serangga. Masalah batch yang dulu tuh, daun pucuknya bergulung-gulung, dengar katanya sebab berlebihan baja. Tapi sekarang nih daunnya dah tak bergulung sangat sebab aku pun cuma membaja sekali seminggu aje. Dan anak cili yang batch baru nih, macam ada masalah pulak. 

Yang aku peliknya, apa pasal Long macam down sangat, sedangkan aku selamba aje. Mak, biasalah, mengintai dari dapur, memerhati. Sambil menyediakan lapuran mental. 

Aku rasa aku nih sebijik macam (arwah) pak punya style. Kalau ada masalah macam tuh, aku buat tak tahu aje, aku tak tunjukkan sikit pun rasa "bengang", mungkin sebab nak hide ego. Ataupun mungkin kitaorang overly penyabar. Tapi Tuhan tahu yang inside of me tuh ada perasaan yang sama macam yang Long rasa, cuma aku tak tunjukkan aje. Sebab aku ada projek lain kan, projek kacang. 

Aku tetap berbuka bawak bekal, walaupun Long ajak balik ke rumah lepas Maghrib tadi.