Saturday

Jumaat - 12072013

Pagi nih tak ada masalah nak bangun, rasanya macam dah dapat tune dah nih, bangun pukul 4, mandi etc, dan Sahur dalam 5-15 gitu, then terus ke masjid for Subuh. 

Mak ke surau bertadarus dalam pukul 8, aku sambung tidur sampai pukul 9 cam tuh. Then ke kebun.

Pagi nih cuma memasukkan coco peat ke dalam polybags, sempat habiskan 5 guni, dapat 30 polybags semuanya. Risau jugak aku tengok anak cili kat tray semaian semakin membesar sedangkan sabut kelapa, polybags ada berapa aje. Nak tanam kat tanah, banyak pulak, kena kawasan luas pulak tuh. Apasal kalau tanam cili kat tanah, kena jarakkan jauh-jauh hah sedangkan yang ditanam dalam polybags, diletak side by side?

Pokok cili yang dulu tuh, 50 pokok semuanya, macam dah berhenti membesar, pelik aku, dulu macam laju aje tumbuh tapi sekarang nih macam hidup segan aje. Sampaikan mak pun perasan, dan biasalah, statement bernada negatif pun keluar. True yang banyak jugak duit keluar untuk projek cili tuh tapi tak kan lah semuanya menjadi, kan? Lagi satu, belum pun tahu samada projek nih menjadi atau tidak, so tunggu dulu lah. Nasib baiklah mak tak involve d langsung dalam projek nih (cuma ada guna duit mak sesikit, itu aje), tak kalu, puas jugak aku nak menjawabnya.

Macamana pun aku rasa projek nih akan menjadi, mungkin aku, kitaorang nih jer yang macam tak sabar-sabar.

Sempat jugak mencabut kacang a few perdus, confused aku, ada yang masih tak berapa tua, ada yang dah cambah anak, sedangkan semua tuh dalam satu baris aje, maknanya ditanam serentak, dalam satu masa. Dalam satu hari yang cuma berlainan ketika. Itu yang terpaksa aku pilih-pilih mana yang nak dicabut, mana yang rasa macam belum sesuai dituai, aku tinggalkan aje dulu. Tapi, by next weekend semua kacang kat Zone 2 tuh aku akan pastikan habis dituai/cabut.

Lepas Asar singgah kejap Pasar Ramadhan, beli lauk untuk Sahur, RM 5 jer. Berbuka aku makan aje lah apa yang ada, biasanya sandwich yang mak buat tiap hari tuh. Itu makanan utama berbuka. Sentiasa habis. Aku malas nak balik ke rumah lepas Maghrib, sebab aku nih perut kecik, makan sikit jer dah kenyang. Lagipun rugilah nak tinggalkan masjid, nak melepak kat luar, might as well teruskan aje sampai Tarawikh. Balik rumah pun aku tak makan apa pun, biasanya aku terus aje tidur. Cuma malam nih aku online for the very first time (balik dari Tarawikh), itu yang dah susah nak tidur. Malas sungguh aku nak online sekarang nih, kalau siang tuh sebab keletihan nak on kan laptop, apatah lagi nak tenung screen. Malam pulak sebab mengantuk, esok nya nak bangun awal. Ini buat update blog nih macam buat syarat jer.

Dari 12 midnight sampailah ke pukul 2 lebih aku asyik tergolek kiri tergolek kanan, mata tak lelap jugak. Tapi ok lah macam tuh, at least ada kelainan sikit kan, bosan gak kalau hidup nih sama jer rutin nya setiap waktu dan ketika.