Monday

Ahad - 21072013

Again, untuk hari keduanya, aku tak tidur dah lepas balik dari masjid, aku pun tak ingat apa yang buat sampailah pukul 7 lebih sikit tuh, then terus aje ke kebun. Degan penuh semangat. 

Aku menyiapkan peralatan untuk menyiram, aku nak guna air anak sungai aje sebab lepas menyiram cadangnya nak basahkan kawasan kacang yang akan dicabut, jugak nak basahkan tanah yang bakal aku cangkul. Tapi, entah ke mana pulak perginya satu gelung hose, yang ada cuma 2 gelung, tak sampai (tak cukup panjang) ke kawasan untuk aku nak kerjakan tuh, so terpaksa usung pam semula. Entah-entah hose yang hilang tuh ada bergelimpangan kat dalam semak samun yang semakin menggila tuh, sampaikan Long pun dah panik, dia kata kalau tak diracun, dimesin, haruslah Raya nanti dah sampai ke paras pinggang semak tuh. Indon yang mak nak upah kerja tuh, dia masih belum datang, masalahnya dia kerja sama tokay Cina so terpaksa mintak cuti lah kalau nak buat kerja lain, dan dia pun dah dapat cuti ituhari, too bad masa dia cuti (dia cadangnya nak meracun kat tempat kitaorang) hujan pulak turun.

Log memesin rumput, tapi tak sempat sepuluh minit kerja, dia dah berhenti. Aku tahu yang Long risau pasal pokok cili, nasib baiklah cili-cili yang layu semalam tuh dah segar bugar, cuma masalah sekarang apa yang menyebabkan anak cili yang dalam polybags tuh daunnya macam terbakar, mengerepot dan mengerekot gitu. Aku tak kasi Long tahu yang aku rasa mungkin sebab salah bancuhan racun sebab aku pakai tibai jer sesedap rasa masa menuang racun tuh. So aku iya kan aje bila Long kata kemungkinan disebabkan racun tak sesuai. memang tak sesuai pun racun tuh, amount yang tak sesuai. Ooooppsss.

Ariff sama nak Nasir datang masa au mula menyiram, aku suruh dia yang ambik aih. Then suruh dia kopek kacang untuk dibuat benih. Dua-dua kerja lambat dibuatnya, slow sangat, memang rugi aje aku upah dia, tak berbaloi. So aku suruh dia potong akar pokok kacang, dan walaupun dia main-main aje kerjanya, aku nak buat macamana, kan? Bebudak. So, redha jer lah, anggap ajelah sedekah. 


Nasir datang tak lama lepas tuh so bersembang ajelah sesambil buat kerja. Dalam pukul 11 tuh aku suruh diaorang balik, walaupun kacang yang dicabut masih banyak belum dileraikan, esok boleh buat. Dan kacang yang belum dicabut ada setengah Zone 1 lagi. Aku kasi Nasir kacang tanah sebagai upah dia tolong. Mak pun ambik sikit, nak kasi Chu. Minggu depan;ah aku start bagi-bagi kat orang, Pakcik Kacang tuh punya kacang aku kena sediakan dulu. 

Sebelum balik Jerantut, Long pesan kat aku suruh tegok-tengok cili. Aik, selama ini aku tak tengok ker? Aku tak siram ker? Itu yang aku terlebih sembur racun tuh apa nya? It shows yang aku memberikan kasih sayang yang berlebih-lebih kat cili tuh kan? Ekekekeke. Long tahu yang aku sibuk dengan kacang, so itu yang dia cakap macam tuh kot. Aku tengok kawasan projek cili tuh dah lawa, dikemas dan disusun rapi oleh Long, kalau ikutkan aku, aku biarkan aje berkenjah (bersepah larah).

Aku baru aje nak tidur lepas Zohor, bila Nuar sekeluarga balik. Diaorang nih tak sound nak balik pun, tiba-tiba jer menjengul. So terbantut tidur aku, dahlah pagi tadi tak sambung tidur. 

Lepas Asar aku membersihkan kacang, dan memilih kacang-kacang yang elok aje untuk diasingkan. Ya ampunlah, itulah nak harapkan orang tolong, setengah baldi kacang yang rosak, yang muda, yang putik, yang tak elok, dimasukkan sama, jadi satu kerja pulak aku sampaiakna aku tak dapat nak buat kerja lain.

Mak berbuka dan Maghrib di rumah, aku sorang aje berbuka di masjid. Iyalah kan, tak kan anak balik kampung pun mak nak berbuka di masjid jugak kan? Ya rabbi punya banyak kuih muih yang orang hantar ke masjid, biasanya cuma ada kurma, dua tiga potong kuih sama sandwich aje, masa berbuka. Tapi tadi tuh jadi macam meja buffet pulak. Aku sorang jer pulak tuh. 

Lepas rihat-rihat, aku balik ke rumah, makan dan jemput mak untuk ke masjid. Nuar sekeluarga balik Shah Alam lepas Sahur. Dia hulur aku RM 200, besar kuasa Tuhan, murah rezeki aku.