Tuesday

Isnin - 15072013

Aku terpaksa bangun awal lepas Subuh tadi pasal kemungkinan Indon yang nak meracun tuh akan mula kerja pagi nih, mak pulak kat surau, so untuk tak bagi bad impression (aku tidur aje kerjanya, sedangkan aku cuma lambat sikit turun ke kebun), itu yang aku ke kebun awal sikit tuh. Tak kisah sebab aku pun memang tengah bersemangat, kalaulah tiap-tiap hari aku bersemangat macam nih, haruslah satu hari nanti aku boleh dinobatkan sebagai Peladang Jaya, tak pun boleh jadi maskot kat MAHA kan?

Aku menanam kacang, sampaikan habis benih, terpaksalah aku mencabut kacang lagi dalam masa terdekat, nak buat benih. kalau boleh aku nak gapkan dalam 3 atau 4 hari setiap kali menanam, tapi tadi tuh aku jadi extra rajin, itu yang aku habiskan benih tuh. 

Lepas tuh bila dah macam tak ada apa nak buat, aku menggemburkan tanah kat  kawasan kacang yang mula membesar, yang ada 4 baris panjang tuh. Ingat tak yang aku started menanam 2 minggu lepas kan? Ha, tak ingat? Tak keep track? Apa ni? Patutnya buat mental note, atau tulis, sekian-sekian haribulan aku mula menanam kat Zone mana, bila aku membaja, bila aku menuai.

Aku ke Sungai Ruan sekejap beli soluble fertilizer untuk cili. Semak fikiran aku bila fikirkan yang apa nak jadi kat 50 pokok cili yang macam-macam refuse untuk membesar tuh. Potong stim betullah, dulu bukan main laju nya tumbuh. Sekarang nih macam tak naik-naik. Mati pucuk ker cili aku nih? Ekekekekek

Aku tengah sedap tidur lepas Zohor bila Pakcik kacang yang nak beli benih kacang, menalipun. Since aku kat dalam rumah, aku tak jawab pun calls dia. Iyalah kan, aku tengah tidur. 

Mak suruh aku ke Pejabat Pos Sungai Ruan, "ambik duit". Ida ada talipun, masa aku tidur tuh, so dia beritahu mak yang suruh aku pergi ambik Surat Berdaftar dari BSN yang tersalah alamat, dalam surat tuh ada cek balance account (arwah) pak. 

Kalau mengikut kata mak, ambik duit. So bila dah confused gitu, tetiba macam tuh, naik lah jugak angin aku pasal bagi info tak lengkap. Kalau kat Pejabat Pos boleh "ambik duit", sure penuh Pejabat Pos tuh kan? So yang jadi mangsanya, Ida lah. Aku keras kan suara, cakap serious. 

So teruslah aku ke Pejabat Pos ambik Surat Berdaftar tuh. 

Aku dah lah terganggu tidur, so bila Ida talipun sekali lagi, sambil terbergossip, aku jadi sentap. Sentap yang aku pendam dalam diam. Ada 3 benda yang buat aku sentap tuh tapi tak payah lah aku tulis satu persatu, atau tiga pertiga nya. Cukup sekadar aku kasi hints sesikit. Semuanya berpunca dari cerita-cerita pasal aku seharian, yang bila sampai ke telinga Ida, cerita tuh jadi versi lain, no thanks to si pengolah cerita yang mungkin sebab dah biasa menambah cerita sesedap rasa, atau memang perisa-perisa yang berbagai rasa tuh tertambah dengan sendirinya.

Senak aku dibuatnya, tau dak?

Hidung aku dah lah asyik tersumbat petang nih, so bila Ida talipun, masa aku kat kebun, terus aku beritahu dia yang jangan layan sangat apa-apa yang mak sembangkan yang melibatkan nama aku sebab chances are yang semuanya tuh dah distorted. 

"Malas lah aku duduk sini dah (maksudnya aku malas dah duduk di kampung), kalau gini lah gayanya, buat pening kepala aku jer", gitu aku kata kat Ida, ada dalam 2 kali rasanya aku ulang kata yang aku tak nak duduk kampung dah.

"Ok lah, kalau itu yang Abang Tam rasa bagus", kata Ida.

Aku tak tahu samada Ida atau aku yang matikan talipun dulu. Macamana pun aku sikit pun tak marah kat Ida. Dan aku tak boleh nak ada rasa marah kat mak, sebab mak tuh mak. Walaupun mak lah punca segalanya. So aku terpaksa pendam rasa geram, rasa bengang  aku tuh, aku terpaksa geram dan bengang kat keadaan. Mungkin ada benda yang aku tak tahu tapi as I see it, ada benda yang tak adil nya dalam hidup nih.

So jadi bodoh jer (as always) aku lah aku lepas tuh. Serba yang aku buat semuanya tak kena. Menyangkul salah, merepih salah, last-last aku blah. Aku ke Pasar Ramadhan, saja jalan-jalan sebab tadi dah beli lauk kat kedai sebelah masjid tuh. Dapat seround, aku balik ke kebun, pusing-pusing kebun seround, bila tengok jam yang masa nak balik ke rumah lambat lagi, aku jalan-jalan kat my neighborhood. Kat kawasan yang menghala ke kuari, ladang-ladang, kawasan yang ada rumah cuma sesebijik dua. 

Jauh jugak aku berjalan, seronok jalan-jalan gitu sambil melayan perasaan, tak ada orang lalu lalang pulak tuh. Entah apa lah yang aku cari pun, mungkin "mencari sabar yang hilang" kot? 

Berbuka harinih tak ada apa sangat pun, bosan jugak aku tiap petang berbukakan sandwich, so, berbekalkan hidung tersumbat aku, lepas Maghrib tuh aku ke kedai, makan Tomyam panas/pedas. Sekali-sekala tukar selera kan, apa salahnya. Selagi aku sempat balik ke masjid untuk buat apa-apa yang patut dalam sesepuluh minit, that's ok bagi aku.

Tak tenteram masa aku sembahyang, especially masa Tarawikh. Aku asyik teringat pasal punca kesentapan aku, macamana cara nak menanganinya. Tapi susah, sebab puncanya bukan dari aku, kalau aku puncanya then senanglah nak cari jalan penyelesaian.

Senak aku dibuatnya tau dak? Yang sadisnya baru semalam aku kata yang aku dah ok duduk kampung. Hopefully everything will be ok tomorrow, Insya Allah.