Friday

Khamis - 18072013

Since semalam hujan, dan tanah masih lembut, pagi ni teruslah aku mencabut kacang kat Zone 2. Tapi gitulah, tiap kali aku cabut, mesti aku rasa yang kacang tuh tak berapa elok dicabut sekarang, tunggu untuk dua tiga hari lagi. Selalu ada rasa macam tuh, mungkin sebab banyak kacang-kacang yang masih pucat lesi warna kulitnya. 

"Awak cabut banyak-banyak, boleh tanya (Makcik) Lijah tu kalau-kalau dia nak (beli)", kata mak masa mak lalu, on her way pergi surau.

"Tak", ringkas jer aku jawab, sambil geleng kepala.

"Awak nak buat benih?", tanya mak lagi.

"Ha'ah", ringkas jer aku jawab, sambil angguk kepala.

Hmmm....itu satu lagi potensi untuk dijadikan bahan gossip tuh. 

"Yang di sebelah sana tuh habih di makan tikerh (tikus)", kata mak sambil tunjuk ke arah Zone 4.

Aik, bila pulak mak pernah jejak kaki ke kawasan kacang aku nih? Especially kat Zone 3b? Tapi aku faham sebab dua hari lepas ada aku beritahu mak yang ada traces yang kacang-kacang di situ dimakan tikus. 

"Cuba awak pergi ke Sungai Ruan beli racun tikerh lepas tu awak tabur sekeliling, ketidak (kalau tidak) habih jer dimakan di deme eh (di makan geng tikus), pak dulu pernah uko habih nyer makan di tikerh", kata mak lagi.

Memang gitu cara orang tua cakap, exaggerate jer yang lebih, dan dilengkapi dengan fakta dan bukti yang direkacipta mengikut peredaran waktu kejadian.

Itu pun satu lagi potensi bahan gossip tuh. 

Itu yang aku, sedari dulu, cuba kurangkan berinteraksi dengan mak, benda-benda penting, benda-benda yang melibatkan kebun, benda-benda yang sensasi. Sebab aku tahu yang cerita dan berita tuh akan di ketengahkan ke masyarakat umum dengan versi bentuk baru. Lebih teruk kalau pembawa cerita yang asal di ketepikan dan mak akan ketengahkan diri sendiri sebagai orang yang bertanggung jawab mengolah, mendirect, mencipta,semuanyalah.

Entah apa-apa ayat aku, kalau nak tulis direct kang orang kata aku tulisan aku berbentuk mengutuk. Tapi sebenarnya aku cuma tulis apa yang ada di kepala otak aku. Aku nih kan ker style Mat Salleh, kalau aku tak suka, aku kata aku tak suka, aku susah sikit nak berselindung. Unlike orang Melayu, unlike orang tua. unlike orang kampung. Diaorang tuh banyak cekadaknya, banyak selekoh, banyak pantang larang nya kalau bercakap tuh. 

What a baloney lah Melayu kita nih. 

And so dapatlah penuh satu bucket kecik tuh, terus aje aku jemur. The rest of the morning aku menyangkul/menggembur kat kawasan kacang yang dah tumbuh. Aku terperasan yang ada a few lubangs yang tak ada anak pokok kacang, sebab dimakan dek ayam. Ada jugak yang dimakan semut merah. Tak apa, akan aku penuhkan nanti mana-mana yang kosong tuh. 

"Kena tukar talipern ni, tadi elok, ini nyer rosak balik", kata mak.

Walaupun aku explain yang talipun tu ok, cuma line yang tak ok, dan sedang diperbaiki, yang TM akan talipun aku once semuanya dah ok nanti, tapi aku percaya yang mak tak percaya sikit pun explaination aku tuh. Sampaikan aku terjadi bodoh sebab aku fikir, nanti tentu ada suara-suara halus dari luar yang kata, aku nih tak boleh diharap, talipun rosak pun aku tak dapat nak settlekan masalahnya, sampai berhari-hari.

And so aku kena cuba contact TM, aku kena siasat sampai ke akar umbi, apa pasal line masih belum ok. Kalau ikutkan hati memang aku nak biar line terus tak ok, aman sikit hidup aku tanpa terpaksa menegakkan telinga tiap kali talipun berbunyi, nak merisik khabar kalau-kalau nama aku dibuahbibirkan, ataupun nak dengar gossip dan cerita terbaru yang pastinya berfesyen dan berona-rona baru.

So lepas Asar kitaorang singgah rumah Chu, nak pinjam guna talipun, nak talipun TM. Cellphone aku tak ada credits, kalau ada pun, tak nak lah aku guna untuk buat panggilan yang sure nya lama tuh. Aku buat tuh pun untuk kasi mak puas hati, kalau takat aku explian aje, tak nya mak percayalah cakap aku. And so aku explainkan balik kat mak sama Chu, apa masalahnya. Apparently, line tuh masih belum selesai diselidik apa salahnya, lapuran yang dibuat semalam masih valid dan TM akan contact aku once semuanya dah ok. Dengan Chu, senang jer Chu faham, cuma dengan mak nih yang payah sikit nya.

Since dah tak ada masa sangat, lepas ke Pasar Ramadhan, aku cuma mengopek kacang sesikit, dalam sesetengah jam gitu. Aku masuk rumah awal dari biasa sebab aku ada ketinggalan sikit nih. Harinih hari ke 9 puasa, patutnya by malam nih aku dah di mukasurat 180 (at least) baca Quran (dan terjemahan) tapi as of Asar aku masih di page seratus lima puluh lebih, so ada a few pages yang kena catch up, kalau dibiarkan nanti makin banyak pages tertinggal, harus tak dapat khatam Quran (dan terjemahan) di bulan Puasa nih. Sehari aku baca Quran (sekali dengan terjemahannya) 3 kali jer, sebelum Sahur, sebelum Asar dan sebelum Isyak, sekali baca dalam lima enam pages jer so InsyaAllah boleh khatam kot, Amin.

Lepas Maghrib, instead of makan kat masjid, aku bawak bekal aku tuh ke kedai yang tutup kat sebelah masjid tuh, aku makan di situ dalam samar-samar kegelapan yang cuma diterangi lampu jalan. Best siot ko, walaupun ada aku rasa macam rugi pasal kalau aku makan kat masjid, sekurang-kurangnya dapat jugak pahala iktikaf. 

So, 15 minit aku melepak kat situ sorang-sorang, rasanya macam highlight of my day lah, aman dan tenang jer, nobody knows, nobody cares, and I like it that way sebab aku boleh berfikir, bersyukur, ingat kebesaran Tuhan. 

And so, malam nih kiranya aku makan di kedai lah kan? Bila lah mak nak tanya, "Awak makan di kedai ker semalam?" lagi? Mungkin aku dengan happy nya akan jawab, "Ha'ah, makan kat kedai, makan bekal kat kedai sebelah masjid tu, situ kosong, tak ada orang". 

Ada harapan ker mak akan sentap kalau aku jawab gitu?