Saturday

Jumaat - 19072013

Awal jugak aku ke kebun pagi nih, mula tuh menggembur sesikit kat kawasan kacang yang semakin banyak tumbuh tu. The moment mak ke surau, terus aje aku ambik benih dan mula menanam kat kawasan yag dah aku cangkul dulu tuh. Bukan apa, kalau boleh aku tak nak mak tengok/tahu kat area mana yang aku sedang dan dah tanam, lagipun aku tak plan nak tanam sampai habis kawasan tuh, setakat empat lima baris will do. Tapi, aku terrajin pulak, ngam-ngam cukup benih yang aku ada, dan dapatlah sebidang tanah lagi ditanam kacang tanah. Dalam 10 baris gitu tapi barisnya jarang-jarang antara satu sama lain, rasanya kawasan tuh nak dijadikan kacang rumah contoh, akan aku pastikan semuanya elok bitambun nanti tuh. 

And so habislah dah kawasan yang bercangkul, maknanya aku kena mula cari kawasan lain untuk diterokai. Ini dah tak hujan dah, tanah jadi keras, so kenalah aku sembur dengan air dulu then baru menyangkul. Buatlah mana terdaya di bulan Puasa nih. Tapi tadi tuh sampai berpeluh aku kerja, menyangkul etc, aku rasa bersyukur yang walaupun bulan Puasa, tapi aku kerja jauh lebih rajin/kuat dari bulan-bulan lain. Dulu aku macam panik jugak, takut melepek keletihan, tapi itulah, berdoa pada Tuhan, InsyaAllah Tuhan permudahkan semuanya. 

Ariff ada datang nak tanya pasal bila dia boleh ambik upah cabut kacang so aku kata esok aje lah sebab memang itu plan aku, esok nak cabut kacang secara besar-besaran. 


Tak lama lepas tuh S datang, dia tak perasan aku sama Ariff ada kat kebun pisang, so kitaorang peratikan aje dia merayau-rayau, nak tengok kalau-kalau ada pisang yang dah tua dan boleh dijual lah tuh.

S kata esok ada one Indon yang datang meracun sebab dia tak daya nak kerja di bulan Puasa nih. Teruslah aku beritahu yang mak dah pun setuju nak upah meracun kat another Indon so S kira macam terlambatlah. Aku selamba jer kata yang mak dah pun bayar deposit kat Indon tuh, dan Indon tuh dah pun beli se tong racun ituhari kan? 

Aku terlambat bangun untuk Asar, sedar-sedar dah 4-20, terus bergegas nak ke masjid. Sebab harinih Jumaat, aku tidur pun lewat lah sikit tadi tuh, itu yang terlajak tuh. Lagipun aku letih, tadi bekerja keras kat kebun.

Petang nih aku merayau meninjau-ninjau kawasan yang berpotensi untuk ditanam kacang tanah, masalahnya kawasan tuh semuanya dipenuhi rumput, semak samun, kalau Indon tuh cepat meracun, cepatlah aku dapat kerjakan kawasan tuh. Aku tak nak tanam kat kawasan berbatu halus, berpasir, pertamanya susah nak menyangkul. Keduanya, pokoknya kecik-kecik, isi tak banyak. 

The rest of the day macam biasalah.