Monday

Ahad - 30062013

Lambat aku bangun pagi tadi, lepas Subuh aku tidur semula sebab semalam aku tak dapat tidur. Memikirkan pasal mak nak pergi memondok tu lah. Aku dapat tahu yang idea nak memondok tuh datang semula sebab Sabtu lepas masa mak ke khenduri di Jengka 8, mak ada singgah (kalau tak silap aku) di Pusat Pengajian tuh. Terberjumpa pulak kawan mak yang memang dari dulu lagi ajak mak memondok. 

Diaorang memang orang Jerantut, anak-anak diaorang akan balik ke Jerantut, kampung diaorang, kalau nak melawat mak bapak diaorang. Tapi mak rumahnya kat Raub, susahlah anak-anak nak balik, terpaksa buat plan betul-betul, then aku jemput mak balik. Tapi semua tuh benda kecik jer, permulaan nih jer yang akan rasa kekok dan janggal kot, lama-lama nanti ok lah rasanya. InsyaAllah.

Tapi kalau difikir lojik, tak ada masalah apa pun sebenarnya, sebab adik beradik aku kalau balik kampung pun cuma weekends (kecuali waktu cuti sekolah), weekdays memang tak ada orang balik pun, so might as well mak pergi menuntut ilmu ugama, kan? Seriously, kalau aku jadi mak pun aku akan buat gitu jugak, aku tak akan puas hati dengan amalan aku, aku akan cuba pertingkatkan lagi. 

Walaupun member aku tengah tidur, aku terpaksa blah sebab dah lewat jugak dah. Tiket bas seterusnya lagi sejam setengah, so terpaksalah aku naik bas berhenti-henti tuh. Aku memang gitu, aku tak suka menunggu, aku akan naik jer apa yang nak jalan dulu, walaupun tak comfortable dan akan menyusahkan aku. Dah lah ikut jalan lama dari Bentong ke Raub, penuh dengan Indons pulak tuh. Tapi, emang nye gue pikirin? Gue lagi bisa ngelamun sih. 

Sampai Raub 2-30, bas seterusnya ke Sungai Ruan pukul 3 lebih kot, so aku naik teksi jer lah sebab malas nak menunggu, lagipun aku tak berapa sihat, hidung tersumbat, suara serak-serak kering. Aku dah kata, KL penuh habuk. Tiket bas KL ke Raub harganya RM 9-90, tambang teksi ke Ulu Gali, RM 20. Again, emang nye gue pikirin? Itu memang aku punya style, aku nak cepat dan mudah, duit tak ada nanti, itu belakang kira. 

Mak belum sampai lagi rupanya, dan kunci rumah bahagian dapur jer yang aku ada, so melepak di dapur jer lah. Nasib baik aku ada spare kunci kereta, so tak ada masalah nak ke masjid. Kebetulan pulak lepas Asar tuh ada Tahlil kat rumah Ustaz Simon Cowell, so aku join sekali, aku balik semula jadi orang kampung. 

Mak, mak Kak Long, Adik Din baru jer sampai masa aku balik khenduri, kejap lepas tuh mak Kak Long sama Adik Din bertolak balik ke Jerantut. 

Masa bayar Ariff (upah dia menyiram kacang), ada aku ajak dia tolong aku menyangkul tapi dia tak nak, dia nak tunggu nak cabut kacang jer. Entahlah, kacang tuh dah boleh dicabut gayanya tapi aku tak rasa banyak hasilnya sebab banyak pokok yang tercabut akarnya, sebab hujan lebat berturut-turut a few weeks ago. Mak ada beli benih kacang (kacang biasa) yang besar-besar jugak isinya, nak tanam benih tu aje lah sementara tunggu kacang yang akan dicabut nih untuk dijadikan benih.

Aku tanya Rizal, rupanya mak tak tidur kat rumah Chu pun sepeninggalan aku. Rizal yang hantar dan jemput mak setiap waktu sembahyang. Hmmm, kena belanja Rizal nih, dan kena kasi dia banyak kacang nanti nih. 

Makin menjadi-jadi pulak ketidaksihatan aku malam nih, so awal lah aku tidur. Esok aku nak kerja keras sikit, aku cuma ada masa seminggu jer nih, takut nanti aku tak larat nak buat apa-apa masa Puasa nanti nih.