Sunday

Sabtu - 13072013

Aku bangun pagi nih, tengok-tengok mak tak ada kat rumah, dan dari traces dan sign-sign yang aku siasat, mak dah ke Pekan Sehari. Rupanya mak kat kawasan kacang Zone 2 aku tuh, memotong akar pokok kacang yang dah dicabut.

"Mak tak payah buat lah, saya nak upah anak Nasir buat nih", aku kata gitu kat mak.
.
"Lagipun kena potong dalam sesekaki, ini pendek ngat", aku kata lagi.

"Ok dah sepanjang ni", kata mak.

"Tak. Cina tuh suruh potong dalam sesekaki panjang, yang dulu tuh tak berapa panjang", aku kata gitu. 

Seboleh-bolehnya aku tak nak mak masuk campur dalam kerja-kerja kebun. Kalau nak tolong pun, tolong kopek kacang untuk dibuat benih, nun ada seraga besar kacang atas meja tuh. Kalau nak tolong lah kan? Tak nak, tak apa.

Aku ke Pekan Sehari, tak beli apa pun pasal tak ada apa nak dibeli. Kalau ada apa nak dibeli, aku akan beli. 

Balik dari Pekan Sehari, aku perasan ada Toyota putih yang besar, di depan rumah. Aku terus aje lah ke kawasan cili, mengisi polybags dengan sabut kelapa, nak habiskan jugak, senak menengok keadaan tempat kerja yang berkaparan tuh. Sedangkan aku senak, mak apa tah lagi kan? Rupanya sepupu aku (di sebelah arwah pak) yang datang, sama mak sedara aku.

Sampai dekat Zohor jugak aku kerja harinih. Aku tak rasa guilty sangat kalau aku tidur pagi sebab bila keadaan macam tuh, aku akan balik dari kebun lewat sikit, aku akan pastikan aku kerja at least 3 jam. Ok, let me rephrase that sentence, supaya orang lebih faham. Aku akan pastikan yang at least aku macam buat kerja dalam masa 3 jam tuh.

Since mak tak ada program apa-apa petang nih so aku meretoh (tidur, biasanya digunakan untuk tidur di waktu siang) aje lah sampai pukul 4. 

Lepas Asar aku tak ke kebun, aku mengopek kacang untuk dibuat benih. Ya ampun bosan sungguhlah kerjanya tapi apakan daya, aku harus terus mengopek. Walaupun aku tak suka mengopek.

Long ada balik, sorang, bawak a few trays anak cili. Mamposlah macam nih, ada beratus-ratus anak benih yang kena dimasukkan dalam polybags. Masalah utama, tak ada duit nak beli coco peat. Nak tunggu duit jualan kacang, harus lah pokok cili dah membesar. Tak nak lah aku mintak kat mak, so aku beritahu Long. 

Hujan turun tak henti-henti sejak Maghrib tapi tak lah lebat. Aku sama Long lepak kat depan kedai yang kosong/tak bisness waktu malam, sembang-sembang kat situ. Pasal hal ehwal semasa keluarga lah. Tak ada masalah pun, cuma aku nak tahu apa perancangan Long. Long kata yang dia nak mintak tukar ke Raub nih sebab nak buat persediaan untuk pencen nanti sebab lepas pencen, Long nak duduk di Raub aje, so kena lah beli tanah, buat rumah etc kan?

Malam nih ada one Datuk yang sponsor More, jamuan Nasi tomato. Tapi aku tak makan pun cuma minum aje. Aku makan nasi waktu Sahur aje, selebihnya cuma makan benda-benda gitulah, sandwich, kuih, makan lepas Maghrib. Masa More pun aku cuma minum air.