Tuesday

Isnin - 22072013

"Tu mak tinggalkan duit RM 100, kalau dia nak gaji kang", mak kata kat aku sebelum mak ke surau. Mamat Indon tuh ada datang nak meracun. Lega rasanya. Mak yang lega sekali of course. 

"Long kata kalau dia mintak gaji RM 70, awak bagi lah RM 80, Long suruh upah ke dia aje lah lain kali", kata mak lagi. Aku sure sangat itu ayat sambar: mak guna aje nama Long untuk menguat dan mengeraskan ayat. 

"Kalau kerjanya 10 hari, kena bayar dia RM 800 lah kalau gitu?", aku tanya mak. 

"Tak kan sampai 10 hari kerjanya", kata mak lagi. Betul jugak. 

Apapun, aku kena tengok dulu macamana kerjanya Indon tuh, kalau ok, aku tak kisah bayar sebanyak itu, tapi kalau kerjanya macam S, aku tau lah macamana nak buat.

Leceh jugak sebab pagi-pagi terpaksa memindahkan tray-tray semaian, perlu dijemur anak cili tuh nak kasi batang dia kuat dan keras (macam lucah jer bunyi nya). Then jemur kacang untuk dibuat benih, selain memilih kacang-kacang yang dah cambah. 

So, dalam sesejam lepas tuh baru aku dapat mulakan kerja utama aku, harinih ada 2 kerja utama, menyiram dan meleraikan kacang. Sesambil meleraikan kacang aku sembanglah dengan Indon tuh, bukan waktu dia tengah meracun tapi masa dia nak penuhkan tangki racun.

"Gimana bayarannya?", aku tanya dia.

"Per hari", dia jawab rigkas.

"Berapa?", aku tanya ringkas.

"Lima puluh", kata dia. 

Ok lah kata aku kalau RM 50. 

"Kira-kira berapa hari bisa selesei?", aku tanya dia.

"Dua hari bisa koq? Tiga mungkin. Kalo gak selesei sehingga jam satu, nanti sore saya datang, dari jam 2 sampe jam tujuh", kata Indon tuh. 

"Lagi besok saya gak bisa kerja pagi kerna saya kerja sama tokay Cina, sehingga jam satu", kata dia lagi.

"Maksud kamu, satu kong (RM 50) kamu cuma 5 jam? Kalo kamu kerja dari jam delapan sehingga jam 1, itu dikira satu hari kerjaan?", aku tanya gitu.

"Bener", kata Indon tuh. Muka kanyo jer.

I knew it, mesti ada benda kecik yang dia tak kasi tahu. The devil is always in small details kan? Dia patutnya beritahu aku awal-awal yang RM 50 tu kerjanya cuma 5 jam, dan kalau dia datang petang jugak, bererti 2 gaji (2 x RM 50 = RM 100). 

"Maaf deh saya tanya gituan. Pokoknya saya ngerti cuma ibu saya pasti gak ngerti, pasti disangkanya seharian kerja berarti sedari pagi sampe malem", aku kata gitu.

So, kiss my ass lah nak bayar dia lebih, RM 50 untuk 5 jam tuh dah cukup bagus dah aku rasa. Since aku tak nak bayar lebih dari RM 50 aku beritahu Indon tuh suruh kerja slow-slow, panas terik nih, di bulan Puasa pulak tuh. Aku even beritahu dia yang kalau it takes him more than 2 (3 shifts) days pun ok jugak. I'd rather duit terbang slow dari melayang cepat. See, baik dan bertimbng rasa rupanya aku nih.

Semalam aku puji kata Ariff laju kerjanya kan? Aku tarik balik cakap aku tuh. Memanglah nampak macam laju tapi kelajuan dalam keadaan screw nya loose. Kalau aku, orang yang guna otak nih, mencabut kacang, lepas dicabut tuh aku longokkan setempat, so there will be a few longokkans. Senang nak kerja kalau macam tuh. 

Tapi dengan Ariff, lepas aje dia cabut, dia tinggalkan aje, then dia menyondol mencabut kat tempat lain. So, banyak perdu yang tak dicabut simply because perdu tuh ditutupi dengan perdu-perdu kacang yang dah dicabut. 

Menggeleng kepala bila aku memikirkan yang tak kan benda sesimple secommon sense gitu pun tak boleh dibuat. Then again, menggelenglah kepala sampai tercabut screw pun, yang aku upah orang yang memang aku tahu screw nya lerh (loose) tuh apasal? 

So jadi stu kerja lah pulak mengumpul pokok-pokok kacang yang bertaburan di sana sini tuh. Hilang mood nak kerja, ingatkan boleh pulun tapi tak kesampaian.

"Saya butuhkan uang untuk beli racun, RM 110. Yang ini udah kehabisan", kata Indon tuh sebelum aku masuk ke rumah. 

Tudia, sehari, satu shift sebotol racun. Mahal kos nya nak meracun nih. Nasib baiklah tak bayar lebih dari RM 50 kat Indon tuh, kalau tidak memang parak. Mak, apa yang mak fikir, bagi Indon tuh RM 80, siap semuanya. Duit racun?

Tak berapa boleh lena aku petang nih sebelum Asar. Lepas sembahyang, aku bersihkan kacang, Pakcik Kacang tuh nak datang esok, nak beli sebanyak mana kacang yang aku ada. Tak banyak yang dapat, dalam 20 kilo adalah. Dulu aku ada perasaan macam busuk gitu, yang aku tak nak jual kat Pakcik tuh banyak-banyak, sebab dia nak buat benih, nak tanam. Tapi bila fikir yang I'm doing him great favor (dengan jual kacang tu), aku nak kikis perasaan jahat dalam fikiran aku tuh. 

"Awok jilat bontot Cina terh, tak nyer ndak juei ke awok", Pakcik Kacang tuh cakap kat kawan dia, masa diaorang datang ituhari. Maksudnya, Tokay Kacang Sempalit (the only possible source) tuh tak akan jual benih kacang harimau tuh kat Melayu sebab susah nak dapat dan diaorang takut lawan tokay.

Aku ke pasar Ramadhan sekejap, saja aje meround sesikit, rasa ega sebab ada berbesen-besen besar kacang yang dah dibersihkan, ready untuk dijual. Aku beli murtabak, yang macam roti sardin aje, satu untuk mak, satu untuk aku.

Tah apa pasal pulak mak buatkan aku Milo se tumbler besar (aku tak suka Milo tapi aku tak beritahu mak, aku minum aje) so masa berbuka, aku minum air aje kerjaya, seliter lebih. Tak heran lah aku tak berselera nak makan nasi, aku tak bukak pun bekal aku masa kat kedai sebelah masjid tuh.

Ada orang tertinggal cellphone kat atas meja kat kedai tuh so aku bele-belek, checked messages (ooppsss) mana yang patut. tak lama tuh ada call, so aku beritahu pasal phone tuh. Tak lama kemudian budak tuh datang, ambik phone atas meja, terus blah. Tak cakap terima kasih pun.

Aku ngantuk sangat malam nih, sepanjang balik balik Tarawikh aku rasa tak sedap hati jer pasal aku tak kusyuk langsung masa sembahyang. Puas aku cuba kusyukkan (guna formula yang Ustaz tazkirah kasi ituhari) tapi ada jer setan datang menyelinap masuk. Then tertak-kusyuk semula. Jauh jugak perjalanan aku masa dalam sembahyang tuh, siap plan yang tahun depan, lepas buat Umrah, sebelum pergi South America, aku nak ke Australia for a month at least. Nak nak train all the way dari Perth sampai Darwin. Dah lama aku mengidam nak experience merentas Nullarbor Plain.