Wednesday

Selasa - 02072013

Again, sebab tak berapa sihat, aku sambung tidur lepas Subuh, only to wake up at 8 thirty macam semalam. Terus aje ke kedai Samad for breakfast. Bagus benarnya aku jalan kaki ke kedai tuh, at least dapatlah buat exercise sesikit kan, macam warming up untuk buat kerja-kerja kat kebun lah kononnya.

Aku tak terus menyangkul, instead aku ke kawasan cili semi-fertigasi aku tuh, dalam 2 minggu lepas kan ker aku ada semai a few benihs? Masalahnya, aku lupa benih apa yang aku semai, kalau tak silap aku, terung, peria, tembikai, sama kacang kuda yang ada aku semai dalam 2 trays tuh, selebihnya cili kecik sama cili besar. Now, aku jadi confused sebab aku tak kenal anak-anak tanaman yang tumbuh tu. Yang aku boleh cam, anak kacang kuda. Tak mungkin cili dah tumbuh sebab it takes about a month untuk anak benih cili tuh menetas (for lack of appropriate word). Tak kan banyak sangat terung yang aku semai?

Itulah, dulu masa menyemai dulu tuh, ikut sedap jer, kononnya aku boleh ingat berapa baris dalam satu tray tuh peria yang aku semai, berapa baris tembikai, a few baris tuh cili. Tapi, bila dah tumbuh nih, aku jadi confused ekekeke. In real life I'm not the type yang get confused easily .

So aku pindahkan ajelah satu persatu, ke dalam polybags. Dan aku susun elok-elok kat luar garaj, semua tuh kalau kena hujan lebat, tak akan patah ranap sebab aku make sure semuanya aku tambun elok-elok sampai ke pangkal leher masing-masing, cuma nampak dua tiga helai daun aje.

Dan aku dapat jawapan apa pasal kacang kuda aku yang dulu aku tanam, tak menjadi semuanya. Pasal akar diaorang panjang-panjang, gila panjangnya. So, kalau nak tanam kacang kuda, tanah kena digali dalam-dalam.

Aku sebenarnya tak sabar nak tahu hasilnya 5 polybags yag ditanam dengan kacang tanah dulu tuh, nampak gayanya subur dan tinggi-tinggi, tapi adakah hasilnya akan bergogerh-gogerh (bergogos-gogos)? Kalau banyak hasilnya nanti, aku ada plan lain nih, aku nak tanam kacang tanah dalam coco peat aje lah, tak nak tanam dalam polybags instead aku nak buat satu polybag besar, then nak tanam rapat-rapat, sebab dalam satu polybag, rasanya elok kalau ditanam dalam 5 atau 6 pokok sekali. Yang polybags sekarang nih cuma 2 tiga poko jer setiap satu, So itulah plan aku, provided hasil kacang dalam polybags aku tuh memberangsangkan.

Itu jugak sebab (agaknya lah) apa pasal aku macam malas jer nak menyangkul, kalau boleh aku dah tak nak bercucuk tanam kat tanah, kalau boleh biar semuanya guna coco peat aje. Tak apa lah aku tak berbudi pada tanah, berbudi pada coco peat rasanya akan lebih berbaloi kot?


Leceh jugak tanam cara fertigasi, dalam polybags nih rupanya. Semuanya nak dijaga rapi. Dulu masa tanam cili kat tanah, simple aje. Campak benih, dia hidup. Siram sekali sekala, cangkul keliling pokok sekali dua, hasilnya banyak jugak. Sampaikan ada jugak aku fikir, cukup-cukuplah berbuahnya, dah banyak sangat dah hasil yang dapat. Bukanlah aku takbur tapi aku dah lebih dari bersyukur dengan hasil dari pokok cili yang aku tak pedulikan sangat tuh, tak macam pokok kacang tanah yang sentiasa aku pantau, aku belai manja.

Aku rasa lah, cili yang ditanam kat tanah, sebijik macam perempuan dulu-dulu. Dan cili yang ditanam dalam polybags, ditanam cara fertigasi, macam perempuan zaman sekarang. Mana satu yang high maintenance, mana satu yag banyak cekadak, mana satu yang senang dijaga, mana satu yang banyak hasilnya.

So cili-cili dalam polybags aku sekelian, dengar nih. 

Buktikan kepada aku yang korang kurang senang diri korang disamakan dengan perempuan-perempuan Melayu zaman sekarang. Yang matanya sentiasa bertukar kaler, dari biru ke gray. Yang alis mata palsu nya yang melentik-lentik mengalahkan jari penari Mak Yong. Yang tudungnya bermacam ragam dan fesyen, dililit sana lilit sini macam mummy.

Buktikan kepada aku yang korang bukan nya fake macam perempuan-perempuan Melayu zaman sekarang ittew.

Kau stujoo?

Masa mengaji dengan UstazM petang nih, baru aku perasan yang how teruknya, seraknya suara aku. Selama ini aku tak perasan sangat sebab aku pun jarang bercakap, dan kalau bercakap pun, slow, satu dua ayat jer. Tapi bila masa baca Quran tuh, terpaksa dibaca kuat, baru aku sedar kesevereran suara orang tak sihat aku. Tapi rasa macam best pulak dengar suara sendiri, aku baca kuat-kuat jer sebab sexy gila suara serak aku tuh. 

Kesian aku kat UstazM tuh, keletihan agaknya beribadat malam-malam, dia tertidur, dua tiga kali dia terlena. Mulanya aku tak perasan tapi ada a few times aku buat pura-pura tak tahu, dan yang aku dengar hanyalah dengkuran dia. Tak sampai hati pulak aku nak kejutkan dia, so aku buat-buat macam aku tak perasan langsung yang dia tertidur.

Syukur Alhamdulillah, petang nih hujan turun, so esok senanglah aku nak menyangkul. Aku cuma kemaskan perkakas kat kawasan cili aku aje, susun itu ini biar nampak organised sikit, itu aje. 

Agaknya sepanjang minggu ini dah tak ada Kuliah Maghrib dah kot, so lepas Maghrib tuh aku berperang dengan nafsu. Part of me kata yang eloklah kalau aku melepak kat masjid aje sementara tunggu Isyak. Iyalah, Puasa dah dekat nih, tak kan masa Puasa mula, masa tu lah baru nak mula tingkatkan amal ibadat, kan? Patutya mula dari sekarang. 

Tapi, bisikan suara lain pulak kata, perut aku lapar sebab tadi cuma makan sikit aje. Lagipun, minggu ni jer lah kalau aku nak keluar makan lepas Maghrib pun, nanti dah mula Puasa, tak kan aku nak buang masa makan kat luar pulak, kan? 

And so aku ter-ajak Arif pergi kedai. Nasib baik lah order nya lambat so aku terpaksa kanselkan aje, cuma minum aje. Memang buang masa pun. Menyesal aku.