Thursday

Rabu - 17072013

Aku tak ke kebun pun pagi nih sebab nak ke Raub tu lah, saja jer pergi awal sikit, boleh balik awal, dan kalau ada masa aku akan ke kebun, buat kerja-kerja yang ringan, sementara tunggu Zohor.

Banyak benda-benda kecik yang aku kena selesaikan, itu yag aku terpaksa buat list tuh, tua dah aku nih kan sampaikan terpaksa berpandukan pada list. Lepas pergi bank untuk masukkan cek ke akaun mak, aku ke Tunas Manja, beli limau dan barang yang mak pesan. Then ke TM, aku siap bawak talipun sekali sebab manalah tahu kot-kot talipun tuh yang rosaknya. Then ke kedai buat kunci, then ke sana ke sini, ikut tata tertib apa yang tertulis kat list. Beli kipas pun yang paling murah sekali, kipas kat bilik aku rosak, so sekarang aku melepak kat hall jer lah selalunya tapi Raya nanti bila ramai yang balik, bilik aku sure nak kena ada kipas, tuh yang beli siap-siap tuh. 

Sempat jugak beli spender Raya ekekeke. Eh, apa pasal spender lelaki dijual dalam kotak tapi spender pompuan dijual berlambak-lambak? Sepatutnya spender lelaki lah yang dijual berlambak-lambak, berlonggok-longgok, pasal lelaki nih jenis tak ada kemaluan kan? Patutnya spender pompuan dijual dalam kotak, disorok-sorok, pasal pompuan nih biasanya besar kemaluannya kan? Then again, cuba bayangkan kalau spender pompuan dijual dalam kotak (macam spender lelaki), sure lunyai kotak-kotak tuh kan?



Aku tak tidur pun lepas Zohor macam selalu tuh, entah pasal apa tak ada pulak rasa mengantuk, aku baca paper aje lah, once in a while aku beli paper, kalau ke Raub, sure beli The Star. Kadang-kadang jer aku baca paper lama-lama, macam tadi tuh, semua nya aku baca.

Lepas Asar kitaorang ke Pasar Raamadhan, mak beli her favorite makanan, Nasi Kerabu (aku tak suka Nasi Kerabu, my favorite is Nasi Dagang) dan lauk sesikit. Then teruslah ke kebun, aku menyiram, betul-betul menyiram, sampai macam bertakung air. Tak apa, dua tiga hari dah tak payah nak menyiram, kan?


Again, aku bertiga aje yang berbuka (lelaki) kat masjid. Berdua sebenarnya sebab sorang tuh, Bulat, dia tak puasa, (screw dia banyak yang loose nya, rasanya tak ada screw pun dah, tampal pakai selotape aje kot?), tapi almost tiap hari dia datang masjid masa nak berbuka, diambik makanan banyak-banyak, pastuh tak dimakan. Merokok dalam masjid pulak tu, puntung dicampak merata-rata, tak ada sapa yang berani tegur dia. Aku ada lah tegur-tegur tapi tegur melawak gitu macam, "Lah Bulat, matnyer awok tak tak habih ke roti terh? Kang uko penuh dihurong semerk"

Lepas tuh aku melepak kat depan kedai yang gelap tuh macam biasa, sambil bawak bekal air. Mungkin akan datang aku makan nasi kat situ kot, best jugak. 

Terlambat dari kebiasaan aku masuk masjid lepas lepak tuh pasal aku bersembang dengan Tok Empat yang kebetulan singgah kat masjid, dia nak ke KL sebab bini dia (yang kitaorang melawat, dalam sesebulan lepas) nazak, dah sebulan kat hospital. Sedih aku mendengarnya, buat aku jadi insaf, tentu Tok Empat tengah kelam kabut terpaksa drive ke KL, sambil memikirkan nasib bini dia. Moga-moga semuanya berjalan dengan baik, Amin.

The moment aku masuk ke masjid, hujan turun, lebat. Kita tak tahu apa yang akan berlaku next kan, tu pasal petang tadi aku menyiram bagai nak rak, alih-alih malam nih hujan. Itu semua buat kita ingat dan sedar yang betapa besarnya kuasa Tuhan, kan? Ker sebab duduk di kampung yang selalu buat kita ingat Tuhan hah? Seriously, dulu aku jarang relatekan my everyday's life tuh dengan kebesaran Tuhan, bukan tak bersyukur ker apa cuma aku tak ada nak fikir dan kaitkan semua tuh. Tak macam sekarang nih, everything leads to one thing, kebesaran Tuhan.