Wednesday

Selasa - 23072013

Sementara menunggu hari siang, aku baring-baring lah kejap. Sambil pejamkan mata. Sedar-sedar terdengar bunyi motor Ariff, so dari tingkap, aku jerit kata aku akan ke kebun dalam masa 5 minit. Ariff tak perasan kot, dia tengok aje aku tak ada di kebun, terus dia blah. Pelik aku, tak tunggu barang seseminit dua pun. 

So terpaksalah kerja sorang-sorang, plan aku semalam pagi nih nak habiskan mencabut kacang kat Zone 1 tuh pasal Indon tuh nak meracun kat kawasan situ. 

Mula-mula aku menyiram, sekarang nih kena menyiram 2 kali sehari, pagi petang, pasal panas sangat. Jerebu datang lagi ker pasal gunung ganang bukit bukau kat hujung sana tuh tak nampak, diselimuti jerebu. Tapi, tak ada pun orang bercerita pasal jerebu, tak macam dulu. Ker semuanya letih sangat sebab berpuasa? Ker sebab aku tak tengok tv, tak baca paper? 

Lepas tuh aku menyembur kat kawasan kacang yang nak dicabut, kat Zone 1. Keras gila tanahnya, kena keep on siraming, petang nih jugak , untuk dicabut pagi esok. Tak apalah kalau Indon tuh meracun di kawasan tuh, kacang tuh nak dicabut jugak after all kan?

Then aku menyiapkan kacang, bersihkan mana yang patut sebab Pakcik Kacang nak datang. Tengah aku ralit kerja tuh, PuanR dari Jabatan Pertanian Raub, datang melawat. Aku tak tahu tujuan apa sebenarnya sebab biasanya dia datang sebab nak tengok pisang aku. I mean pokok pisang aku. Tapi tak ada pun gaya macam nak tengok pisang, sembang-sembang pasal kacang aje, sesambil aku teruskan kerja. 

So aku kasi dia dalam sekilo kacang tanah, then terus dia kata dia nak beli another 6 kilos. Dia kata dia nak promote kat member sepejabat, tapi sebelum tuh ada jugak dia terkata yang dia nak cuba jugak tanam kacang harimau nih.

"Bagilah saya nak lima nam batang anak cili tuh, nak tanam di rumah", kata PuanR, bila kitaorang bercerita pasal cili. Banyak aku dapat tips on macamana nak jaga cili, memang rumit kerjanya, kata PuanR. So aku kasi aje lah kat dia satu tray yang dipotong dua, ada dalam 20 anak cili kot. Kalau Long tanya nanti, aku akan kata either cili tuh aku jual, atau aku kasi kat a few pegawais Pejabat Pertanian yang begging me on bended knees sebab nak sangat, sampaikan aku pun tak sampai hati nak hampakan permintaan diaorang. 

"Saya ingatkan harini hari Khamis, rupanya baru hari Selasa. Ingatkan esok dah Jumaat", kata PuanR masa dia ambik purse dia dari dalam kereta.

"Jumaat?", aku tanya, lama lagi tuh.

"Hari Jumaat kan ker cuti?", jawab PuanR.

Ok, now aku boleh agak tujuan PuanR datang buat visit nih. Keluarga PuanR nih orang kampung sini jugak. Kalaulah esok Jumaat, PuanR tak payah masuk office dah lepas nih sebab dia kan ker on duty, on special visit? Gitoo. 

Lepas PuanR balik (tak sure lah aku, balik ke mana, ke rumah atau ke office. Ke rumah dulu pastinya, sebab nak hantar kacang sama cili), aku teruslah meleraikan kacang belen yang dicabut ituhari. Tak sampai setengah jam kerja, Pakcik Kacang datang, sama dua orang kawan dia. Senyum meleret-leret dia bila dia tengok ada banyak kacang yang dah dicabut dan dibersihkan, so dia ambil semuanya, 20 kilo.

Selamba jer aku kan, aku tak promote mana-mana, orang yang datang cari kacang aku. Dalam gurau-gurau tuh aku ada cakap kat Pakcik Kacang yang PuanR kata sepatutnya aku jual kat Pakcik Kacang tuh dengan harga yang lebih mahal, sebab dia nak biakkan kacang tuh. Memang PuanR ada cakap gitu, dan aku sebenarnya ada terfikir nak buat macam tu tapi ada rasa tak berapa sedap hati nya, so itu yang aku jual dengan harga biasa. And so beratus aku dapat pagi nih, rezeki di bulan Puasa. 

Happy semacam Pakcik Kacang menggendong guni kacang tuh, mengalahkan budak baru dapat toys lagi. Can't blame him, memang susah nak cari kacang harimau, tapi kalau dengan aku nih, benda susah boleh aku jadikan senang. Sure penasaran Pakcik Kacang tuh. 

"Tanah deme nih keras, te'elok (tak elok), tanah kawaih di Ulu Dong terh gembur, itu yang kawaih nak tanang kacang nih", kata Pakcik Kacang kat mak, masa bertembung kat titi, mak baru balik dari surau.

Amboi Pakcik Kacang nih, kata aku dalam hati. Terfikir jugak aku, sure kalah aku kali nih pasal aku pun belum ada benih seberat 20 kilo, yang dah ditanam cuma a few kilos aje. Dan Pakcik Kacang tuh ada 3 pekerja Indons, yang surenya sekejap aje nak jemur, kopek dan tanam kacang tuh. Macam aku jual senjata kat dia lah, then sama-sama berperang. Itulah. kalau aku tak jual senjata kat dia, sure dia berparang guna sumpit aje kan? Tak apalah, as long as dia tak berperang lawan aku, dah.

Tak datang rupanya Indon tuh petang nih, aku sepatutnya tidur lepas Zohor tuh tapi sebab nak menunggu dia, lambat sikit aku tidur. Petang aku menyiram lagi, aku rasa macam happy jer harinih, entah pasal apa tah, combinations of a few things lah kot. Kacang terjual banyak, dan tak ada pun episod Around The World In 20 Rakaats masa Tarawikh malam nih. Syukur.