Monday

Sabtu - 29062013

Kalau aku nak merewang-rewang pun, ini lah hari nya pasal esok aku dah balik Raub. Tapi, semangat kerewangan tuh dah tak ada dalam diri aku, seminggu aku di KL, aku dah rasa bosan terlampau, KL doesn't fascinate me anymore. City life doesn't appeal to me lagi dah. Duduk kampung lagi best, 100 times over. 

Mula dulu tuh aku dah kerayan jugak bila memikirkan yang next aku akan ke KL, masa Concert Day Tadika Balqis, akhir November nanti. Lambat lagi kan? Tapi, tak kisah, tak ada apa pun kat KL nih, penuh dengan kekotoran, penuh dengan debu, penuh dengan orang yang macamlah dia akan hidup sampai umur seribu tahun. 

Pergi breakfast sama member aku, sembang lama jugak, then dia bersiap nak ke office. Kesian aku kat member aku nih, dia kata, sejak aku tak duduk Bangsar, gitu lah kehidupan dia hari-hari, kalau bosan dia akan ke office, then ke kelas mengaji. 

Ada lah jugak aku merempit sesikit, aku sembahyang Zohor kat masjid KLCC tuh, so kat area situlah aku merempit. Then ke Wangsa Maju, aku kalau menumpang Ida, memang di situlah tempat aku dipunggah dan diturunkan.


Kitaorang sampai rumah Teh di Bandar Tasik Puteri, Rawang, hampir seiringan dengan Akak The (Tanjung Karang), dan Ani sekeluarga (Taiping). Ngah sekeluarga dah dari pagi sampainya, communication breakdown, ada yang ingatkan family gathering tuh tengahari, tapi sebenarnya lepas Asar sampailah ke malam. 

Jarang kitaorang berkumpul macam tuh ramai-ramai, kecuali masa Raya. So, walaupun cadangnya nak balik dalam pukul 8, terpaksa dilambatkan sikit sebab nak tunggu yang lain, Pui sekeluarga, Lan sekeluarga (kereta pancit pulak kat toll Sungai Buloh), jugak Nuar sekeluarga, sekali dengan mak. Long sama Ipin jer yang tak ada. 

Lepas makan, tiba-tiba ada announcement kata yang mak nak adik beradik berkumpu pasal mak ada nak cakap something. Honestly, aku tak tahu menahu langsung, tak ada clue pun, apa yang mak nak cakap. 

Then mak beritahu yang mak nak teruskan niat mak untuk memondok. Di Jerantut Ferry.

Oh tidak!!!!!!!!!

So masing-masing dimintak untuk beri ulasan dan pendapat. Semua kitaorang tak setuju dengan cadangan mak tuh, dari dulu lagipun dah kan, tapi sebab itu apa yang mak nak, so kitaorang terpaksa setuju, terpaksa merelakan mak pergi. 

Ok, dulu masa (arwah) pak masih ada, mak berdua dengan (arwah) pak dah hampir pergi memondok di Ampang/Keramat, tapi mak tak berapa suka tempat tuh sebab bangunan dia macam sekolah, macam asrama. Mak ingatkan, memondok tuh duduk di rumah pondok, belajar ugama di pondok sama ustaz. So tak jadi.

Lepas (arwah) pak meninggal, timbul balik issue tuh tapi bila aku tanya mak apa pasal ada gap dalam masa 6 bulan nih, apa pasal timbul semula issue nak pergi memondok tuh? Mak kata lah yang tak kan lah lepas aje (arwah) pak meninggal, tak kan mak dah nak terus memondok, kan? So sekarang ni lah masa yang sesuai. Mak ada kata yang ada 3 orang Ustaz yang setuju dengan cadangan mak nak memondok tuh, tapi, knowing mak, aku sure sangat yang itu hanyalah part of her ayat sambar.

Ok, now, since kitaorang tak ada pilihan lain, since itu kehendak mak, so kitaorang dengan berat hati terpaksa bersetuju. Aku kata, cuba dulu untuk beberapa bulan, kalau tak sesuai then balik semula duduk kampung. Itu cadangan aku. Yang dipersetujui ramai. Teh bimbang jugak pasal kesahihan dan kegenuienan Pusat Pengajian Pondok tuh. Takut terikut-ikut macam Tariqat yang berzikir sambil menari kat one of the masjids di Raub nih.

Ada jugak yang tak setuju mak ke sana, dengan alasan yang amal ibadat mak dah ok, berjemaah kat masjid setiap waktu, ke kelas mengaji setiap hari, pergi ceramah, kuliah ugama setiap kelapangan, so memadailah tu. Aku tak setuju dengan alasan dan pendapat tuh tapi tak ada lah aku suara kan. 

Kitaorang bagi cadangan dan pendapat more pada ikut level ibadat dan duniawi masing-masing. 

Ada masa nya bertegang urat jugak tapi basically kitaorang setuju mak nak strike off her buckt list tuh, so dengar ceritanya, seawal lepas Raya mak akan mula memondok. Mak ada a few kawans kat Pusat Pengajian tuh dan mak Kak Long (besan mak) pun nak join jugak. 

Lepas pada tuh jadi suram jer lah kitaorang, tak ada pun kitaorang bincang (masa tak sesuai kot) pasal rumah, tanah mak di kampung. Bagi aku, aku nak follow the flow jer lah, kitaorang terpaksa melepaskan mak pergi. Aku dah terbayang yang weekends aku akan melawat mak, ataupun bawak mak balik ke Raub sebab adik beradik lain ada yang balik kampung. 

Kitaorang balik just before 10, kalau boleh aku nak mak stay di KL lagi for a few more days sebab 1 hb Lan akan balik ke Qatar, 5 hb Ngah nak pindah Amerika, 7hb Wawai anak Ngah nak mendaftar kat RMIT Melbourne, pastuh minggu satu lagi Abang Ngah nak ke US. 

Mak bermalam di rumah Nuar, balik Raub esok petang, sama Adik Din (anak Long), sama mak Kak Long. Aku balik esok gak, tapi naik bas. 

Sepanjang aku dalam LRT ke Bangsar, aku jadi macam bodoh jer. Banyak benda yang aku fikir, soon aku akan "kehilangan" mak. Itu yang buat aku nak balik Raub cepat-cepat, aku nak jaga mak elok-elok sementara mak masih ada.