Monday

Ahad - 12052013

Semalam aku tidur lewat so lepas Subuh tadi sampai pukul 8 aku lena, bangun pun sebab talipun berbunyi. Mak, kalau talipun berbunyi, mak selamba jer, walaupun aku sure yang 100% calls semuanya untuk mak. Adik beradik aku, atau Pak Andak, kalau nak bercakap dengan aku, diaorang akan call on my cellphone.


Puas aku cuba nak start pam air yang Long beli ituhari tapi air anak sungai tuh tak disedut pun, most probably paip tak ketat sangat sebab satu inlet tuh besar sikit sedangkan hose yang aku sambungkan tuh kecik. Tunggu Long balik nanti lah, malas dah aku nak ke Sungai Ruan nak cari connector lain, kena bawak mesin tuh sekali, suruh Cina tuh yang settlekan, kalau nak harap aku pasang sendiri, memang payahlah. 


Aku menyiram kat Zone 2 dan 3a, tak sempat dah menyiram kat zones lain pasal aku menyiram tuh bukan macam menyiram bunga, aku betul-betul siram so that kalau esok aku dah tak menyiram, kacang tuh masih ada minuman, dioarang tak haus. 


Masa  hantar mak ke rumah Chu, aku ternampak Nyang (bapak sedara) tengah mengeteh kat gerai yang betul-betul depan rumah Chu, so aku join sama. 


Aku sambung menyiram, sebab nak tunggu mak, lama sangat, dan nak melayan Nyang pun aku rasa buang masa jugak. Tak lama tuh Mat Nor datang tengok aku kerja, sembang-sembang pasal kacang, then dia kata dah siap dah garaj yang dia buat tuh.


"Siap lah dah garajnya?", mak tanya, sampai aje kat rumah lepas aku jemput dari rumah Chu.

"Deme nyer (my siblings) nak suruh pasang simen.....", kata mak lagi.

Geram jer aku nak tanya, sapa yang memandai-mandai nak pasang lantai simen tuh pasal bagi aku, dengan harga RM 2400, sepatutnya memang garaj tuh berlantaikan simen. Then again aku tahu yang ayat "Deme nyer (my siblings) nak suruh pasang simen....." tuh hanya satu rekacipta terbaru aje. 

Berapa lah agaknya yang akan dicharge kalau nak pasang lantai simen, another few thousands lah kot. Campur dengan upah/charge untuk kubur (arwah) pak (yang masih belum dibuat keputusannya lagi), harus dekat 7  lapan ribu semuanya. Mak tak perasan agaknya yang harga semua tuh sama dengan harga kalau mak nak memondok di Jerantut, kena bayar 7 ribu lebih then diaorang akan buatkan satu rumah untuk mak duduk. 

Walaupun itu duit mak (ker duit Tabung Haji arwah pak?) tapi aku rasa terkilan jugak, sebab mak buat keputusan sorang-sorang, tak consult sapa-sapa pun. Adik beradik aku kan ke  ramai?

Masa Asar, hujan panas turun, a few titiks. Aku sepatutnya turun ke kebun, tapi tah apa pasal, aku jadi termalas, so aku buat bodoh jer, aku terus jer online sampai hampir waktu Maghrib. Aku dah sedia jawapan kalau-kalau mak tanya, apa pasal aku tak ke kebun pasal dulu pernah sekali aku tak ke kebun (a few months ago) dan mak tanya apa pasal, tapi aku tak jawab apa-apa. Or rather jawpan aku tak mantap, kali ini aku ada jawapan mantap, jawapan berbentuk soalan. Tapi, mak tak tak lah tanya pulak kenapa. So aku nak save kan jawapan tuh untuk lain kali.

Malam nih tak ada apa-apa Kuliah Ugama, so antara maghrib ke isyak tuh aku praktis baca Quran, baca Surah-surah yang aku kena baca masa mengaji minggu depan nanti. Aku ada 3 kali mengaji, dengan 2 Ustaz yang berbeza, so ada 3 tempat yang harus dibaca. Kalau aku tak baca sesekali dua, nanti masa mengaji tuh sure tergagap-gagap, kalau praktis macam nih aku lancarlah sikit, aku akan tahu kat mana patut berhenti, kat ayat mana kena tarik nafas panjang-panjang, kat mana aku kena baca sekali lalu, things like that. 

Banyak masa lain nak sembang tapi masa Chu turun kereta, masa tu lah Chu sama mak sibuk bercerita, buat plan macaman nak pergi Johor 8 June nanti, anak Pak Andak nak kawin. Aku tetap kata yang aku tak pergi, siapa yang nak siram kacang? Aku tak tahu samada mak nak pergi atau tidak (bukan dengan aku surenya, most probably dengan Nuar atau Long), mak nih susah sikit, selalu berdrama gitu, sekali kata nak pergi, 2 kali kata tak nak pergi, 3 kali kata nak pergi dengan siapa. 

Terfikir jugak aku, kalau mak jadi pergi Johor, bolehlah aku ambik peluang tuh untuk ke KL kan? Tapi, apa pulak Pak Andak kata nanti, ke KL boleh, apa pasal tak boleh turun Johor pulak? Aku ramai sedara bau-bau bacang kat Johor, merata-rata Johor. Entah-entah Nekrock yang kat Arizone tuh sedara aku, dia jer yang mau nak mengaku aku sedara dia ekekekek