Thursday

Rabu - 08052013

Kedai Samad tutup, makanan kat kedai Chu Bekam dah habis, so terpaksa aku ke kedai AJL (Akak Janda Lucah) yang kat ceruk sana tuh for breakfast. Kat kedai AJL nih, mungkin sebab kedudukan nya yang strategik, tersorok tapi kawasan lapang (untuk parking) yang luas, memang sentiasa dipenuhi oleh orang-orang gomen (yang mengular), kalau nak cari orang Jabatan Kerajaan, cari kat kedai tuh. 

"Awak punya ada telur?", AJL tanya, masa aku nak bayar. 

Kalaulah aku nih diaorang kenal, kalaulah aku nih regular kat siru, sure dah ada yang tambah-tambah ayat tuh. Aku buat tak faham jer tapi aku peratikan yang kat meja sebelah cashier tuh, they were dying nak sambung, nak menyampuk ayat AJL tuh. Ayat-ayat yang berbaur kelucahan. Dalam entries aku yang lepas-lepas ada aku tulis pasal AJl nih yang selalu guna ayat-ayat yang ada double meaning, inuendos kearah kejorokan. "Pak Abu terh (tu) suka main telur' (referring to this pakcik yang tengah belek-belek telur rebus), "harinih banyak telur" (kalau ada ramai orang yang datang makan), "telur hok besar lah sedak (sedap)". Ayat-ayat macam tuh.

Aku rasa macam tak bersemangat nak membaja, nak menyangkul, so aku ke Zone 3a, mencabut rumput-rumput dan pokok renek yang dah bermaharajalela di situ. Pokok kacang tak semua tumbuh lagi tapi semak dah penuh. Sabar jer lah. Ralit jadinya aku mencabut rumput-rumput tuh. 

Mak ada jugak sekejap, biasalah, buang daun pisang, tebas itu ini. Rupanya jagung yang aku tanam dah berhasil, mak dapatlah a few tongkols, mak kata nak buat bubur aje pasal gigi mak dah tak lut nak makan jagung rebus. Dulu lagi dah jagung tuh diambik hasilnya, mak ambik pudak jagung (baby corn) buat sayur. Aku rasa by the time jagung tuh habis semuanya dipetik nanti, masa tuh aku dah boleh prepare untuk buat kawasan tanam kacanglah pulak, kacang kat Zone 2 tuh awal Puasa dah boleh dicabut, InsyaAllah. 

Aku ke Zone 1 jugak, aku tengok ada lagi kelompok-kelompok kacang yang mati, so aku cabut dan buang. 

Tengahari nih Mat Nor ada datang hantar bahan-bahan, barang-barang untuk buat garaj. Ada tiang konkrit 6 batang, atap zink (kaler hijau), dan kayu jugak pasir. Oklah kalau macam tuh, esok dia akan mula buat garaj tuh. 

Tak hujan lah pulak petang nih, so aku terus ke Zone 4, aku gali pokok kacang yang tumbuh meliar tuh dan aku pindahkan ke tempat yang aku dah cabut pokok-pokok yang mati, kat Zone 1 dan 2. Kat Zone 3a pun banyak kacang yang tumbuh meliar, yang tumbuh sekelompok, so tak ada masalah sangatlah nak penuhkan kawasan-kawasan kosong tuh.

Laju jer aku buat kerja. Aku kalau bab-bab merepair dan menutup kesalahan, itu memang laju. Hangat hati aku bila tengok baris kacang banyak yang rongak, so aku elokkan, aku tanam semula, aku pindahkan pokok-pokok kacang, sampailah aku jadi puas hati bila baris-baris kacang tuh macam tak ada cacat cela nya. 

Kalau boleh aku tak nak terperasan yang kacag tuh mati sebab baja berlebihan. Kalau mak tahu, aku terpaksa tebalkan telinga aje lah bila mak cerita kat orang.

Payah, niat aku baik dulu tuh, aku taruk baja banyak-banyak dengan niat biar kacang-kacang tuh hidup mewah sikit. Tapi, they died on me, diaorang kering layu, as if baja yang aku kasi tuh baja rasuah. Traitor sungguhlah kan? Apa lagi yang kau nak, ha kacang?

Sebelum Maghrib memang gaya macam nak hujan lebat sangat dah, hati aku macam dah senyum dah bila mengenangkan yang Ustaz Simon Cowell mungkin tak dapat datang malam nih. Tapi itulah, mendung berlalu hujan tak jadi.

Ada satu jer yang salah masa turn aku baca Quran malam nih, Ustaz Simon Cowell tak gelak sangat sebab dia sakit tekak. Best jamuan malam nih, ada gulai pekasam, rasa macam dah lama tak makan kat masjid, musim Pilihanraya dulu tu lah, masing-masing sibuk. 

Turn mak, Chu sama Makcik esah gamaknya, membasuh pinggan mangkuk, so lama gila aku kena menunggu dalam kereta. Itu yang aku terpasang radio tuh. itu yang aku terikut menyanyi tuh. Sampai terpejam-pejam mata aku ikut menyanyi lagu End Of The Road (Boyz II Men). Walaupun ketayap ada di kepala.

I'm only human, and I'm so real I have to have some vices lah kan?