Wednesday

Selasa - 07052013

Since semalam hujan lebat, dan tanah pun basah, lecah, memang susahlah nak buat kerja. Tapi aku kena ke kebun jugak sebab aku seorang pekebun kan? Dan sebagai seorang pekebun yang pandai, aku buat pura-pura buat kerja, for a few minutes. Then melepak kat kedai jer lah, sesambil menegok orang menanggalkan poster, bendera, sampah sarap Pilihanraya.

"Poster DAP kalau kita tak turunkan, tak apa kot? Pasal DAP menang", aku tanya Hj Din, ketua kerja PAS. 

"Saya sempat sembang dengan Datuk yang calun DAP tu masa dia datang Pekan Sari ituhari. tak sangka dia menang", aku kata gitu.

"Kita kena jaga dia biar dia menang lagi Pilihanraya akan datang", kata Hj Din.

Long sekeluarga balik ke Jerantut pagi nih, diaorang sure ingatkan aku tak ada kat rumah, itu pasal diaorang terus balik without saying goodbye. Aku tengah mandi kat bilik air belakang rumah masa tuh. 

Aku rasa macam tak best jer harinih, one of those days lah kan? Cuma masalahnya aku nih selalu sangat ada "one of those days" nya. Puas aku fikir, analisa, apa yang buat aku rasa macam tak best tuh. Dari sekecik-kecik benda ke benda-benda kecik jer sebenarnya (tak ada benda-benda besar. My life is so blessed, aku tak ada masalah besar. Mungkin sebab Tuhan tahu aku tak boleh handle masalah besar, so Tuhan kasi masalah-masalah kecik jer. Dan itupun aku tak reti nak handle heheheh). 

In no particular order, benda-beda nih yang buat aku macam down jer seharian nih.

1. Aku bukak FB, Twitter, aku baca sesikit blog-blog politik, aku jadi sakit hati, jadi geram. Banyak penipuan berbukti yang keeps being posted. Sampaikan aku ada terfikir, kalaulah satu waktu nanti Tuhan turunkan bala kat Malaysia nih, aku rasa aku tahu sebabnya, aku rasa masa tuh baru orang akan sedar yang how zalimnya manusia di Malaysia nih. Zalim sesama sendiri, zalim ke atas orang lain. 

Itu yang buat aku rasa tak sedap hati jer tuh.


2. Pagi tadi aku ke Zone 1, aku tengok banyak pokok kacang yang terkulai layu, yang mati. Not less than 20 perdus yang aku cabut buang. Nasib baiklah tak berapa obvious sangat kerongakan baris kacang tuh. Dan aku konfiden yang penyebab kacang tuh mati layu, pasal I was a little too generous masa membaja dulu tuh. Bila aku gali guna tangan, baja jer yang banyaknya.

Susah hidup nih rupanya, you can't be too generous. Aku taruk baja banyak dulu tuh pasal aku ingatkan yang second round tanam nih kena dibuat gitu pasal tanah tuh dah kurang subur. I was wrong rupanya, aku ingatkan tanah nih macam perempuan. Perempuan yang selalu diladang, digauli (for lack of more appropriate words), diaorang makan/minum jamu, Kacip Fatimah, things like that kan? 

Benda tuh jugak yang buat aku rasa down, rasa macam tak best jer sepanjang hari. 

Tapi, pengajaran yang aku dapat itulah, we can't be too generous kadang tuh, walaupun niat kita baik. Kalau seseparuh orang politik macam tu kan ker bagus? Ini kang, asyik nak lebih aje, makin banyak dikasi, makin dia suka, makin dia nak lagi. So, orang politik nih tak boleh disamakan dengan nuts lah. They are not nuts walaupun some of them are. 

3. Aku rasa rentetan persembangan aku dengan Long semalam tuh yang buat aku rasa macam tak best jer hari nih. Banyak unanswered questions, banyak soalan-soalan bocor, banyak ifs and buts yang kitaorang bincangkan. 

"Ditelan mati emak, diluah mati bapak. Gini lah", kata Long semalam.

4. Ex-housemate aku ada talipun, lepas sembang-sembang tuh baru aku rasa yang it's about time aku ke KL, dah 3 bulan lebih aku tak turun KL kan? Dah 3 bulan lebih aku tak melepak di Bangsar kan? Masalahnya, bila aku dapat turun KL nih? Masa cuti sekolah nanti aje lah peluang yang ada, so aku kena plan dari sekarang. I just need to get away from the nothingness of kamping life. Just for a few days. 

Lepas Asar, sempatlah membaja dan menyangkul 4 baris kacang, then hujan turun. Lega aku, selain dari tak payah kerja, aku tak payah nak menyiram, dan hopefully tanah kat pokok kacang yang terlebih baja tuh akan jadi neutral sikit. 

Malam nih patutnya Ustaz Rugged (Ustaz Tab, pasal dia asyik guna tab jer) kasi Kuliah Ugama tapi majlis dikansel pulak, agaknya Ustaz tuh sibuk (dia nih Ustaz kat Sekolah Sains Raub). Aku kelaparan, so aku ajak one of the jemaahs temankan aku makan kat kedai, aku memang jenis gitu, aku ajak jer sapa-sapa nak buat kawan, walaupun aku terpakas belanja dia makan. Bosan jugak makan sorang-sorang. 

Lepas Isyak rupanya ada Majlis Kesyukuran kat Markas PAS (BN pun ada buat majlis yang sama di Bilik Gerakan diaorang). Kebetulan pulak malam nih Makcik Esah sama Chu tak ada (ada jemaah tuh tanya mak, "Tak andak dah orang numpang kereta deme...") so terus ajelah aku sama mak ke markas. 

Selain Tahlil dan perutusan dari calun PAS (yang kalah), ada jugak peringatan lain dari Ketua Cawangan. Yang kitaorang kena bekerja keras dari sekarang untuk PRU 14 nanti. Tuhan tak kasi jalan mudah untuk those yang bekerja menegakkan Ugama, Tuhan nak tengok setakat mana kita sanggup berkorban untuk ugama. 

Masuk sangat kat otak aku pasal tuh, so aku pun biasalah kan, aku pasang niat dan hajat............