Friday

Khamis - 09052013

Aku tengah sedap tidur lepas Subuh tadi bila dikejutkan dengan bunyi bising orang bertukang. Yang mulanya aku ingatkan mak. Rupanya Mat Nor sama kawan dia dah mula kerja buat garaj. 


Since agak lewat dah aku pergi breakfast, dan suratkhabar pun dah sampai, so lama jugaklah aku termelepak kat kedai Samad. Memerhati orang pun best jugak. Aku tak tahu lah, mungkin sebab aku nih rasa inferior sangat, tu pasal aku rasa semua orang macam nak show off benda yang diaorang ada aje. Lama dah aku perasan perasaan kurang baik aku nih, sejak aku balik Malaysia. Dan sejak aku belum keluar dari Malaysia pun jugak. Yang peliknya masa aku kat US dulu, kat UK even, aku tak ada langsung berperasaan macam tuh. Sedangkan sepatutnya aku akan lebih rasa inferior kan? Bertahun aku kat New York, dan walaupun hidup secara illegal tapi tak sekelumit pun rasa inferior yang terdetik kat hati aku. 

Pelik, kan? Must be cara pembawakan, disertakan dengan mentaliti Malaysians yang memang aku tak pernah suka pun. Oooo, patutlah.


Malas aku membaja hari nih. Aku merajuk. Nak ajar sikit kacang-kacang tuh, biar generasi kacang yang akan datang nih tahu dan sedar, biar diaorang tahu sikit hargai jasa-jasa aku. Aku fikir, aku kasi diaorang baja, diaorang mati, so baik aku tak taruk baja, kalau diaorang nak mati ker apa ker, apa aku peduli, kan? 


Sebenarnya aku jadi frust sebab bukan saja kacang yang terberlebih baja yang mati tapi ada sebaris kacang yang lain yang layu, sebab tempias racun masa S sembur racun semalam tuh. Aku dah agak dah sebab semalam tuh masa aku di Zone 3b, aku nampak S meracun kat area Zone 1 tuh. Mulanya aku nak beritahu dia biar buat kerja tuh berambi sikit tapi aku takut dia terasa hati pulak. idiots pun ada perasaan jugak. So bila tengok sebaris kacang tuh comot daunnya, layu, maka layulah jugak semangat aku nak kerja. Aku nak make sure yang mak tahu pasal tuh, at least boleh cover pasal kisah kacang yang mati sebab tertaruk baja berlebihan, kan? Oooppsss. 

Lastnya aku pindahkan anak-anak kacang aje lah, yang aku gali di Zone 3a, aku penuhkan kat baris-baris yang makan lama makin banyak kosong sebab banyak jugak kacang yang mati. Sesambil tuh aku asyiklah menyalahkan diri aku, why was I so stupid dulu tuh. Ker sebab I got carried away? Dang, this village has so many idiots and I'm one of them. Farque!

Dua tiga harinih, balik aje dari masjid terus aku lelapkan mata sekejap, ebelum hantar mak either ke surau atau masjid. Sebab biasanya lepas hantar mak, aku tak akan tidurnya lah, aku tak suka habiskan masa bersendirian aku kat rumah dengan tidur. Harinih kena hantar ke masjid pasal ada Kuliah Ugama untuk puak-puak omtiner. 

Puan Rohaya dari Jabatan Pertanian raub ada datang, nak dapatkan maklumat diri aku sebab aku ketua rumah, sesambil tuh dia nak tengok perkembangan pokok pisang yang lain, jugak pokok pisang yang dah dimusnahkan dulu tuh (masa demonstrasi), akibat penyakit MOKO. 

Lepas Asar barulah aku sambung semula membaja kat Zone 3b, sekejap jer kerjanya sebab aku taruk sikit jer baja, dan aku cuma cangkul kat certain tempats jer. so far kacang kat Zone 3b nih tak ada pun yang layu, yang mati. 

Hujan turun sekejap masa Maghrib, Kuiah Ugama malam nih yang terakhir untuk bulan Mei sebab Ustaz tuh nak pergi Umrah. So minggu depan, dengar ceritanya, kitaorang akan ada 2 kali mengaji di sebelah petang (Isnin sama Khamis) sebab Ustaz yang hari Isnin tuh setuju nak datang 2 kali seminggu.

"Mak aok lambat lagi tuh, mari lah melepak dulu, buat mende nya duduk dalang kereta?", kata one of the jemaahs, orang kuat PAS nih.

So bersembang pasal politik jer lah kitaorang. Pasal kes MB Selangor yang masih belum tahu siapa.

"Biar aje lah MB lama, ini dengar cerita Azmin (PKR) sampai nak letak jawatan kalau dia tak dilantik jadi MB", aku kata gitu, memberikan aku punya pendapatan yang kosong nih.

"Kalau PAS beria nak wakil dia jadi MB, itu memang bengap", aku kata lagi. 

"Diaorang nih gitulah, tak nak beralah langsung", kata mamat tuh.

Seriously, aku tak pelik kalau azmin Hj Ali keluar dari PKR, memang dari dulu aku prejudis dengan PKR nih, after all diaorang pun dulu dari UMNO kan? Rotten apple doesn't fall far from the tree, kan?