Tuesday

Isnin - 06052013


Balik aje dari masjid aku terus sambung tidur, bangun pun sebab ingatkan Long dah ke kebun. Tengok-tengok, Long masih lena, malas lah aku teruskan peniduran. Aku pergi breakfast, walaupun mak dah ke kedai tadi tuh beli nasi lemak, roti canai. 

Kat kedai, masing-masing riuh bercerita pasal keputusan Pilihanraya. 

"Ada Imang (Imam) di Tersang tuh, dia boleh naik motor sambil kibar bendera DAP, aok tau dak? Kalau bendera PAS, kawan tak heran sangat, ini bendera DAP, tak ker gila namanya tu", aku terdengar orang bercerita gitu, semeja dengan Tok Empat (yang kereta mewah dia masih penuh bendera UMNO). 

Sengeh jer aku mendengarnya, aku rasa bersyukur yang Parlimen Raub nih DAP yang menang, nak kasi celik sikit Melayu-melyu totok yang happy sangat sebab minggu nih ramai yang dapat bantuan barang-barang dapur. minggu lepas Makcik Esah dapat banyak baja. Minggu nih dapat barang dapur pulak. Aku tahu tuh sebab ituhari Chu tanya mak samada mak dapat atau tidak. 

Sekejap jer aku di kebun, tak sampai dua baris membaja, terus aku balik dan sambung tidur, sampailah Zohor.

Lama aku sembang dengan Long masa balik Asar tadi. Tak payah aku ceritalah apa dia. 

"Jangan letak banyak sangat baja, kang mati kacang tu', kata Long masa aku tabur baja kat Zone 3b. Aduss, kat Zone 1, 2, banyak baja yang aku taruk, janganlah mati pulak pokok-pokok kacang aku, tanda-tanda pokok tuh kepanasan, memang dah ada. Elok jer aku siap menyiram di Zone 2, hujan pun turun. 

Lepas Maghrib Long aja balik sebab nak sambung sembang. A lot of bottled-up emotions came pouring out lah kan? Long asked me if I was ok. I didn't even look at him, I kept on staring kegelapan malam, and I said, 'I think I finally am.' He didn't say anything else.

Aku rasa it was a big deal for me. Nobody had asked me if I was ok in a very long time. Dan bila aje somebody had, I lied to them. So to be able to say yes truthfully for the first time in months (if not years) was huge. Bagi aku lah kan? I think it was the realization of all that I had done for myself.  Which made me proud. Which I had forgotten I could be."