Thursday

Rabu - 01052013

Slow and steady jer aku membaja kat Zone 1 pagi nih, barisnya panjang-panjang dan pokok kacang banyak yang rapat-rapat so kadang tuh tak boleh guna cangkul, terpaksa guna mini cangkul.

Kalau dulu cuma 18 batas/baris tapi sekarang nih 26 baris yang setiap baris tuh double kepanjangannya dari dulu tuh. So secara kasar, ada 52 baris/batas kacang kat Zone 1. Nampak macam tak banyak tapi sebenarnya banyak. Kat Zone 2 sama 3b pun macam tuh, semuanya double dari yang mula dulu. 

Itu yang aku tak heran sangat yang Zone 4 tak dapat ditanam (sebab tak ada benih) sebab jumlah yang ditanam sekarang nih almost double. Dan aku rasa, kalau ditanam di tempat lain pun, aku dah tak boleh nak handle semuanya. Yang sekarang nih pun nasib baiklah for the past few days hujan sentiasa turun, dan aku tak payah meyiram, dan kerja membaja pun senang sebab tanah lembut. Bayangkan kalau hujan tak turun, tanah jadi keras, aku kena sembur air dulu baru boleh membaja. Mana aku nak menyiram lagi kan? Masa kerja pun tak lama, especially petang, cuma sesejam lebih sikit aje. 

"Lain suara awak dari semalam, dah baik demam ker?", Akak The tanya, kat talipun.

"Mak tak ada, kat surau, bolehlah cakap kuat-kuat sikit. Semalam tuh masa awak talipun, mak ada, itu yang kena cakap slow-slow", aku kata gitu.

So bersembanglah kitaorang. 

"Tapi ingat, I cannot go on living like this.....", aku kata gitu.

"The tahu tu, you have your own life, itu yang The kesian kat awak tu", kata Akak The.

"I'm putting my life on hold tapi I'm ok with that. Cuma.... tahun depan I need a few months break at least. So be prepared lah.....", aku kata gitu.

"Yes I understand", kata Akak The.

"Tapi, tak ada apa nya lah, kalau Long tak jadi nak buat rumah kat tanah mak nih, InsyaAllah aku boleh buat. Bukan sekarang tapi akan datang. Yang pentingnya I need a few months off tahun depan, lepas tuh aku balik semula and we take it from there', aku kata lagi. 

Petang nih gaya macam nak hujan sangat tapi tak turun-turun jugak, nampak gayanya musim hujan dah selesai, kena kerja kuat lah sikit nanti nih. Baja bag ke 3 dah hampir habis sedangkan Zone 1 belum pun separuh dibaja. Zone 3a, 3b nanti? Nampak gayanya aku kena beli lagi 3 guni baja, sure mak terkejut dan tak percaya nanti tuh, so aku nak beli diam-diam, masa mak mengaji. Dan kalau mak tanya berapa guni baja yang aku guna untuk keseluruhan, aku akan tetap kata cuma 3 guni walaupun aku jangka 6 guni semuanya. Sebab mak sure akan kata yang aku taruk banyak sangat baja (sampaikan pokok kacang ada yang mati) sedangkan mak patut faham yang ini kali kedua menanam, sure kena taruk baja lebih sikit, kan? Aku rasa macam tuh, kot?

Sikit pun tak salah, Ustaz Simon Cowell tak ada pun tegur bacaan aku masa mengaji malam nih, much to my surprise lah kan? Aku dah pasrah dah, macamana pun aku cuba baca yang terbaik. Ustaz nih, dalam aku tak berapa berkenan tuh tapi deep down aku berterima kasih dengan dia sebab dialah yang buatkan aku sentiasa cuba perbaikkan bacaan Quran aku. Tak kisahlah dia suka perli, suka sindir, dan gelak-gelak. Sebab kalau dia tak buat macam tuh, aku tak akan sedar yang bacaan aku kena diperbaiki.