Sunday

Sabtu - 04052013

kat Pekan Sehari pagi nih jadi macam pesta politik pulak, penuh dengan tali bra talibarut Barisan yang menunggu di segenap jalan masuk, di seluruh ceruk. Masing-masing bawak souvenirs notepad, alat-alat tulis, disamping bahan-bahan bacaan. Dari satu meja ke satu meja diaorang pergi.

"Lu ambik balik, saya tak mau", aku kata gitu bila segerombolan Ah So datang sambil hulur kat depan aku a few things.

"Tak apa, you ambil saja ma", kata one of the Ah Sos.

Aku geleng kepala sambil terus aje minum. Lama jugak aku di kedai makan Samad tuh, bila calun Parlimen Raub (DAP) sama orang-orang PKR dan PAS datang, baru aku ceria sikit. 

Long menyangkul dan membersihkan Zone 4, aku menggali pokok-pokok kacang yang banyak tumbuh sendiri kat Zone 4 tuh, then pidahkan ke Zone 3a. Banyak sebenarnya yang tumbuh sendiri, sampai 11 lebih aku mengerjakannya. 

"Banyak kerja menanam kacang nih....", aku terdengar mak kata gitu masa dia bersembang dengan Long. Obviously diaorang dah tak nak aku tanam kacang dah tapi bagi aku, kalau nak tanam benda lain pun, apa salahnya tanam kacang jugak? Tanaman lain, cili for example, boleh ditanam di tempat lain, luas lagi tanah yang boleh dikerjakan. Tengoklah macamana nanti, aku akan pertahankan tanah kacang tuh dari jatuh ke tangan pokok cili. 

"Nak buat macamana, macam yang ini ker macam yang itu?", Long tanya aku masa kitaorang ke kubur. Kitaorang nak suruh Mat Nor kerjakan kubur (arwah) pak tapi tak tahu nak 'design" yang macamana. Aku tak kisah macamana pun tapi aku ada terfikir, berapa lah yang dia akan charge nanti tuh. 

Dapat dalam 5 baris membaja petang nih, aku ke kedai, makan tom yam. Apasal aku dah macam tak berselera aje nak makan kat rumah hah? Long balik ke Jerantut petang nih, esok balik sini semula pasal Pahang cuti sampai Selasa. 

Aku pesan dengan mak yang lepas Isyak nanti kitaorang "pura-pura' nak terus balik sebab nak kena hantar Chu sama Makcik Esah. Sebenarnya kat Markas PAS ada Solat Hajat, dan kitaorang nak join. So, untuk tak buat Chu sama Makcik Esah rasa uncomfortable (aku terpaksa hantar diaorang balik) macam tu lah plannya. Lepas hantar diaorang, kitaorang patah balik ke Markas. 

Tapi, dengan mak nih, plan-plan gitu memanglah tak akan menjadinya. Lepas jer Isyak, aku tengok mak sorang jer yang datang ke kereta. Chu sama Makcik Esah terpaksa menumpang kereta orang lain (yang tak pergi solat hajat, i.e orang UMNO), itu yang aku rasa terkilan sangat tuh. Aku tanya mak apa pasal tak buat macam yang diplan tapi mak biasalah, ada jer jawapan tersedia. Yang tak masuk kat akal aku. Harap-harap Chu sama Makcik Esah tak merajuk. Buatnya diaorang dah tak nak tumpang kereta untuk pergi Subuh sama maghrib (and Isyak), payah jugak nanti. 

Syahdu jer masa Solat Hajat berjemaah tadi, semua imam dan Ustaz yang ajar mengaji tuh ada datang, kecuali sorang yang kuat UMNO tuh. Cina DAP pun ada datang.