Friday

Jumaat - 10052013


Salam 1 Bangla.

*Sorry, can't help it hehehhe*

My life is boring right now. I work on a small piece of land, tanam kacang harimau. I take care of my mak. I whine about how horrible my life is. I eat too little and drink too much iced lemon-tea.


The fact that these things pretty much comprise my daily routine is both sad and comforting.

Tapi, yang buat peliknya, hari-hari aku tulis blog. Isn't that amazing? 
------------------------------------------------


Masa Subuh tadi, first time aku dapat dengar siren masjid dibunyikan, ada orang meninggal just before Subuh.Semoga roh nya dicucuri rahmat. Amin.

Masa nak beli paper, sebelum breakfast tadi, aku terserempak dengan Tok Empat, kat kedai Mkcik Milah. Kitaorang tengah baca headlines paper-paper yang ada kat atas meja tuh. 

"Azmin nak keluar PKR ker?", aku tunjuk satu berita pasal Azmin Hj Ali, saja jer lah nak tengok apa reaksi Tok Empat.

"Biar, kita bagi dia masuk UMNO, lepas tuh kita hentam dia cukup-cukup", kata Tok Empat.

Excuse me, kita? Sejak bila aku nih jadi sebahagian daripada diaorang? Tapi ok jugaklah, at least Tok Empat tak tahu yang aku sokong PAS, kan?

"Bungkuslah  duit merah tu, letak dalam sampul, lepas tuh bagi pada Ketua Cawangan, biar dia agih-agih pada deme nyer", kata Tok Empat kat Makcik Milah. 

"Nak bagi seme nyer ker nak simpan separuh?", lebih kurang gitu yang Makcik Milah jawab.

Tegak jer telinga aku mendengarnya. Makcik Milah tokay kedai nih memang orang kuat UMNO. Kuat sangat. Masa berkempen dulu, dia sanggup tak bukak kedai sebab nak ke sana sini tolong berkempen. Patutnya cakap tuh disensor lah sikit mana-mana yang patut sebab bukan semua orang di sini sokong Barisan. Lagipun, nanti kalau ada orang dengar, diaorang akan tahu yang betapa Barisan Nasional mengamalkan politik wang. Ker semua orang dah tahu?



Aku tak buat apa pun sangat pagi nih, aku melepak baca paper, then ke sana ke sini tengok kalau-kalau ada kacang yang mati.

Dah lah kacang, korang tau tak yang how merananya hidup aku korang buat. Aku rasa guilty sangat buat korang mati. Itu kacang yang layu-layu tuh, tell me, apa lagi yang korang nak aku buat untuk menyelamatkan korang? It hurts me more than you know lah wahai kacang, so much more than it shows.


Aku baru jer mula mencabut pokok-pokok renek kat Zone 3a bila mak datang, ajak pergi ke rumah orang meninggal tuh. Mak pun nak bayar duit Khairat Kematian sebab ituhari Long kata dah patut kena bayar dah, tak nanti nama akan digugurkan dari dalam list.



Mak tak puas hati agaknya sebab aku nak pergi macam tuh aje, dengan pakaian kerja. Aku pun tak berapa puas hati sebenarnya sebab mak tak sound awal-awal nak pergi tuh. Mak selalu gitu, kalau nak ke mana-mana, aku kena just drop everything dan get ready bersiap. Aku nak ke kebun semula lepas tuh so tak kan aku nak mandi, tukar pakaian lain dan balik nanti, tukar semula ke pakaian kerja, kan? That doesn't make sense to me.

Aku tengah khusyuk mencabut rumput/pokok renek kat Zone 3a tuh bila aku nampak kereta dari Jabatan Pertanian datang. Rupanya diaorang datang nak melawat tanaman kacang aku. So aku bawaklah diaorang ke Zone 1, 2 dan 3a and b tuh, impressed jugak diaorang tengok pokok kacang yang berbaris lurus tuh. 

"Kalau semua kawasan ni ditanam kacang tanah, tentu bagus", kata one of the Officers. 

Bila diaorang tanya jenis apa baja yang aku guna, aku tunjukkan guni baja, sebab aku tak tahu apa-apa pasal baja. 

"Laaa, baja ni ada gambar dacing (BN), baja ni tak boleh dijual beli ni", kata Officer perempuan tuh. 

"Banyak sangat tuh, baja jenis nih letak sikit jer sebab dia panas sangat, anak kelapa sawit boleh mati kalau letak banyak-banyak", kata Officer tuh lagi bila aku kata yang 'dulu" aku tertaruk banyak baja. 

Officer tuh suruh aku datang ke Pejabat Pertanian Raub untuk ambik baja sabsidi, minggu depan. Dia kata yang kalau aku nak, dia boleh bawak aku ke satu projek tanaman sorang Pengusaha nih yang berjaya, dia tanam melon. Aku tanya diaorang kalau-kalau ada apa-apa kursus Fertigasi ker, apa-apa lah, di kawasan Raub sebab aku nak join. 

"Kena lah ambik gambar nak buat bukti, silap-silap masuk portal Jabatan Pertanian Pahang nanti nih", kata Officer tuh sambil suruh aku berdiri depan kawasan kacang, untuk dia ambik gambar aku. 



Lepas Sembahyang Jumaat teruslah aku pergi cari AJK Khairat, dia beritahu yang mak dah dicover oleh Long punya khairat. Dia adalah explain sesikit kat aku how the system works, tapi cara dia explain tuh, dia guna ayat-ayat macam "Kalau awak mati esok...", "Katalah mak awak mati....", "Itu kalau adik beradik awak semua mati...", dia guna ayat-ayat macam tuh, sambil dia gelak-gelak, tutup mulut lagi tuh. Aku jer yang terpinga-pinga kengerian mendengarnya. And so aku kasi RM 50, aku register atas nama aku.

Lepas Asar aku sambung kerja, Ya Rabbi lah malas dan tak bersemangat nya aku. Mulanya cadang nak ke Sungai Ruan nak beli kepala paip, mesin pam air yang Long beli ituhari belum dapat aku guna pun lagi sebab paip yang ada saiznya kecik, so kena beli penyambung dia lah.

Lepas Maghrib ada Kuliah Ugama, by Ustaz Boring, sampai tersengguk-sengguk aku bersandar kat tiang, yer lah petang tadi aku tak tidur macam selalu tuh.