Monday

Ahad - 26052013

Tak jadi aku nak sambung tidur lepas Subuh tadi pasal mak, Pui dan Nor macam nak keluar aje, aku agak diaorang nak ke Pasar Minggu Raub. Aku intai jer lah dari tingkap bilik. 

Apa yang aku tak fahamnya, kan ker semalam Pekan Sehari kat sini, so apa lagi lah yang nak dibeli, sampai nak ke Raub yang 12 km away tuh? Paling-paling pun beli sayur, as if semalam  tuh kat Pekan Sehari nih tak ada jual sayur. 

Tapi bila difikir yang ini lah peluang mak nak bermanja dengan anak-anak, so aku jadi macam faham lah tujuan sebenar. Semalam pun mak ke Pekan Sehari sama Ipin, Farida, pergi naik kereta lagi tuh, aku pergi sama Faris jalan kaki aje. 

Betul pun jangkaan aku, yang dibeli, kangkung, pucuk paku, dan buah. Yang semuanya memang ada dijual di Pekan Sehari semalam. 

Sepagian aku menyiram hari nih, aku perasan yang banyak benih jagung yang aku tanam/tugal ituhari, banyak yang 'timbul', diusung semut merah. Sahihlah diaorang cuba makan benih tuh tapi gigi diaorang tak lut. Kalau benih kacang, sure dah tinggal kulit jer tuh. Tengoklah, kalau by next week tak ada yang tumbuh, nampak gayanya aku ke re-tanam. Nasib baiklah 2 baris jagung yang mak tanam dulu tuh, a few days sebelum aku tanam, masih belum cambah jugak. 



Dalam pukul 11 baru aku balik ke rumah, bosan tak tahu nak buat apa, aku tidur sekejap. Sedar-sedar dah dekat 12 noon, elok jer aku bukak tudung saji nak makan, mak tanya, "Kita tak ke rumah orang kawin ker".

Seriously, aku tak tahu pun ada jemputan kawin harinih, mak tak ada pun beritahu. Since mak dah siap bersiap, aku tahulah yang mak nak pergi, so aku kata aku akan hantar mak, tapi aku tak nak pergi.


Entah, aku selalu gitu, kalau adik beradik aku ada balik, aku jadi macam resah jer sesikit, aku ada rasa tak berapa comfortable. Aku akan selalu fikir, apa lah yang mak akan ceritakan kat deme nyer, jangan tokok tambah cerita yang membabitkan aku dah lah, things like that.

Tapi bila diaorang nak balik, aku rasa macam sedih pulak. Bukan sedih apa, aku selalu terfikir yang diaorang dah nak balik, maka akan tinggallah aku seorang diri untuk menangani masalah dunia yang kadang tuh aku rasa terlalu besar untuk aku tangani sengsorang. 

The rest of the day macam biasa, bosan dan tak ada apa-apa worth mentioning.